Gisteren bij ik voor controle bij de tandarts geweest en zij zei dat ik tandvleesproblemen heb. Ik merkte dat zelf al, want het bloed tijdens het poetsen. De pockets zijn gemeten en er is reden voor bezorgdheid. Het woord nog paradontitus is niet genoemd, maar ik moet wel paradontax tandpasta en mondwater gaan gebruiken. Wat ik gisteren ook gelijk heb gehaald en ben gaan gebruiken. Mijn moeder heeft paradontitus gehad en verloor hierdoor al haar tanden, terwijl de tanden zelf nog goed waren.
Ik poets twee keer per dag, en 's avonds gebruik ik stokertjes en tandflos. Zou het helpen als ik vaker dan 2 keer per mijn tanden zou poetsen en spoelen, bijvoorbeeld na iedere maaltijd. Zou dit de kans op het verslechteren van het tandvlees en de kans op paradontitus kunnen verkleinen? Ik wil er van mijn kant alles aan doen om het niet erger te laten worden. Ik rook niet en poets electrisch.
Ik poets twee keer per dag, en 's avonds gebruik ik stokertjes en tandflos. Zou het helpen als ik vaker dan 2 keer per mijn tanden zou poetsen en spoelen, bijvoorbeeld na iedere maaltijd. Zou dit de kans op het verslechteren van het tandvlees en de kans op paradontitus kunnen verkleinen? Ik wil er van mijn kant alles aan doen om het niet erger te laten worden. Ik rook niet en poets electrisch.
Re: Kan vaker poetsen paradontitus helpen voorkomen?
Mijn advies is om een mondhygienist te bezoeken. Waarschijnlijk moet je wat bijgestuurd worden in het gebruik van die tandenborstel en een interdentaal hulpmiddel (zijn die floss en stokers uberhaupt bij jou wel een goed hulpmiddel..?).
Er is gisteren tandsteen weggehaald, dat gebeurd elke controle (2x per jaar). En ik moet nu spoelen met mondwater van paradontax. Over 4 maanden moet ik weer voor controle komen i.p.v. een half jaar. Ik weet natuurlijk niet of paradontax beter helpt dan andere tandpasta, maar als de tandarts mij zegt dat ik dat moet gaan gebruiken dan ga ik ervan uit dat daar een reden voor is. Zelf ben ik een leek op dat gebied.
Een aantal jaren geleden ben ik voor het laatst bij de mondhygieniste geweest en daar hoefde ik toen niet meer terug te komen.
Ik ben trouwens onder behandeling bij een tandartsen centrum voor bijzondere tandheelkunde.
Zou het helpen als ik vaker dan 2 keer per mijn tanden zou poetsen en spoelen, bijvoorbeeld na iedere maaltijd. Zou dit de kans op het verslechteren van het tandvlees en de kans op paradontitus kunnen verkleinen? Ik wil er van mijn kant alles aan doen om het niet erger te laten worden. Ik rook niet en poets elektrisch.
Alvast dank.