Hoe confronteer ik mijn tandarts

Author:
AlDente
Posted:
zo, 02/27/2011 - 15:16
Een half jaar nadat mijn tandarts een brug plaatste, ging deze onlangs 's avonds los. Ik ben toen naar de dienstdoende tandarts geweest, en deze gaf mij aan, niet in zoveel woorden, maar toch wel duidelijk, dat hij twijfelde aan de kwaliteit van de brug. Hij schatte in dat ik vaker last zou krijgen en voorspelde dat enkel een nieuwe brug een oplossing zou zijn. Hij heeft de brug echter wel weer vastgezet, zodat ik verder kon.

Ik zie het betalen van een nieuwe brug natuurlijk niet zitten, zeker omdat het waarschijnlijk door een fout/miscalculatie van de tandarts komt. Het aangaan van een medisch inhoudelijke discussie met hem zie ik echter ook niet zitten: mocht mijn tandarts voet bij stuk houden, dan heb ik natuurlijk geen poot om op te staan. Vooral omdat de vervangende tandarts me gevraagd heeft niet zijn naam/mening te noemen naar mijn eigen tandarts.

Zou een second opinion in een geval als dit uitkomst kunnen bieden? Of zijn er nog andere paden te bewandelen? Is het verstandig dit probleem met mijn zorgverzekeraar op te nemen?

Bij voorbaat dank voor uw reactie.
Spiegeltje

Zou een second opinion in een geval als dit uitkomst kunnen bieden?

Ja, dat kan. Maar zoek dan wel een tandarts die niet samenwerkt met uw eigen tandarts in dezelfde 'kring'. Die zou immers in een 'lastig parket' kunnen komen. Dus beter eentje in een andere gemeente bijvoorbeeld. Vraag de bevindingen op schrift te stellen. Hiermee zijn uiteraard kosten gemoeid. Reken op circa 100 euro, exclusief eventuele foto's.

Mede aan de hand hiervan kunt u bepalen welke acties u verder onderneemt. U dient in ieder geval het gesprek aan te gaan met uw tandarts om verder te komen. Raadplegen van de ziektekostenverzekeraar heeft geen zin. Mocht u er samen niet uitkomen dan is er een klachtenprocedure.
zo, 02/27/2011 - 16:50 Permalink
AlDente

De tandarts die de second opinion uitvoerde, vertelde me dat er volgens hem geen probleem was met de brug. Hij gaf me nog wel een brief mee waarin hij mijn eigen tandarts adviseerde de brug "adhesief te bevestigen middels voorbehandeling van de stompen".

Ik heb mijn tandarts het verhaal verteld en de brief laten lezen. Ik heb eigenlijk geen idee of hij iets met dat advies gedaan heeft, al was de nieuwe bevestiging wel een stuk pijnlijker dan de twee tijdelijke bevestigingen die ik in de weken ervoor heb gehad. Ook heb ik nu, bijna een week na de bevestiging, nog steeds pijn.

En nu ik hier toch aan het typen ben: is het normaal dat ik nu nog pijn heb (zonder paracetamol kom ik de dag niet door: de pijn trekt door naar mijn hoofd)? Ook raak ik bij het poetsen een stukje tandvlees dat heel gevoelig is (geeft me kippenvel). Nog even afwachten of een nieuwe afspraak maken met mijn tandarts?
wo, 03/30/2011 - 10:41 Permalink