Drinken

Author:
Snappie46
Posted:
di, 03/15/2011 - 22:50
Hallo,

Ik heb veel last van tanderosie door het overmatig drinken van cola.
Nu ben ik op zoek naar een drank die niet schadelijk is voor mijn tanden,behalve water.
Heb onlangs Sisi fruitmania geprobeerd, maar ik weet niet of dit onschadelijk is voor mijn gebit.

Bij voorbaat dank.
Spiegeltje

Alle frisdranken kunt u het beste mijden, althans als u deze vaker dan 2-3 x per dag nuttigt. Tot 2-3 x per dag kan het weinig kwaad. Als u gewend bent de hele dag door te drinken (af en toe een slokje, flesje bij de hand, u kent het wel) zou ik water of (koude) thee (geen ice thea!) aanraden. Of anders proberen de rare gewoonte af te leren om maar de hele dag door te drinken. Ook met een beperkt aantal drinkmomenten per dag kunt u 1-1,5 liter binnen krijgen. Meer heeft een mens niet nodig, althans onder normale omstandigheden.

.
wo, 03/16/2011 - 00:36 Permalink
vV

gebruik de zoekfunctie maar eens .
gezien d egevolgen voor het gebit en de ellende die ik ermee gezien heb sluit ik mij aan bij spiegeltje, met de opmerking dat ik het inmiddels wat minder vriendelijk/zachtzinnig gebracht zou hebben....gewoon gewoonte overboord zetten dus. en en niet alleen voor je gebit, ik noem bv diabetes....
wo, 03/16/2011 - 08:30 Permalink
Snappie46

oke bedankt. het valt mij alleen op dat er bijna geen drankjes meer zijn die onschadelijk zijn, behalve water. :cry: ik drink nu al een hele poos geen cola meer, een half jaar ofzo, maar ik vroeg me af of er wel onschadelijke drankjes zijn, omdat ik niet zo van water hou. :P
wo, 03/16/2011 - 21:56 Permalink
Spiegeltje

Naast water, eigenlijk alleen thee (geen vruchtenthee e.d.) en zuivelproducten omdat die geen caries of tanderosie veroorzaken. Verder zou ik het niet weten. Vrijwel alle dranken zijn zuur (dus fris) en/of bevatten suiker.

Nogmaals: het echte probleem zit eigenlijk alleen in overmatig gebruik. Alles wordt schadelijk bij overmatig gebruik. Maar bij enkele glazen per dag (in korte tijd opgedronken) kan ook cola of vruchtensappen weinig kwaad, zeker niet als je niet meteen daarna je tanden gaat poetsen.

Je kunt je ook afvragen: welke snack kan ik veilig eten? Als je dat "onbeperkt" wilt doen, hou je ook weinig op je lijstje over maar af en toe een frietje Catamaran (*) kan helemaal geen kwaad (mits in verse plantaardige olie gebakken :D ).

(*) http://smulsluis.nl/images/b.frietjescatamaran.jpg
wo, 03/16/2011 - 22:14 Permalink