Goedenavond,
Als onze tandarts op vakantie of een dag aan cursus deel neemt, moet ik ook mijn vakantiedagen opnemen. Ik kan mij best voorstellen dat ik met zijn vakantieperiode rekening moet houden. Maar stelt als hij tussen het jaar door ook veel vrije dagen neemt i.v.m een cursus, kost mij dat dagen waar ik niks aan kan doen. Mag de tandarts dit doen?
alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Als onze tandarts op vakantie of een dag aan cursus deel neemt, moet ik ook mijn vakantiedagen opnemen. Ik kan mij best voorstellen dat ik met zijn vakantieperiode rekening moet houden. Maar stelt als hij tussen het jaar door ook veel vrije dagen neemt i.v.m een cursus, kost mij dat dagen waar ik niks aan kan doen. Mag de tandarts dit doen?
alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Re: verplicht vrijnemen
Dit soort zaken dient eigenlijk te worden geregeld in de arbeidsovereenkomst en/of CAO. Misschien valt u niet onder een CAO en heeft u het niet zelf geregeld in de arbeidsovereenkomst. Het is echter wel gebruikelijk dat het aantal "verplichte snipperdagen" of "blokdagen" , want zo zouden we het kunnen noemen, beperkt is. Bijvoorbeeld niet meer dan enkele dagen per jaar (denk aan 2 tot 3 dagen) die bovendien ruim van te voren worden meegedeeld. Dat betekent dat als de tandarts spontaan "vrij neemt" en de praktijk sluit hij u gewoon door moet betalen en dat hij dus ook niet kan verlangen dat u daarvoor ook vrije dagen opneemt. De gewone vakantie van een aantal aaneengesloten weken wordt normaliter in goed overleg vastgesteld, rekening houdend met schoolvakanties en dergelijke.
Re: verplicht vrijnemen