Spontane onderbeet?

Author:
yx
Posted:
do, 03/17/2011 - 23:42
Allereerst wat info: Ik ben een man van 28 jaar oud en heb nooit een beugel nodig gehad. Ik slaap altijd op mijn zijde.

Het probleem: Zoals het onderwerp al zegt heb ik het idee dat er langzaam een onderbeet is gegroeid. Vroeger had ik hier geen last van voor zover ik weet. Maar ja, je gaat natuurlijk pas dingen opmerken als er wat aan de hand is. Ik merkte dat er iets mis was toen ik wakker werd. Toen ik mijn tanden op elkaar zette voelde het anders, de ondervoortanden komen tegen de bovenvoortanden aan als ik mijn kaak dicht doe. Dit is nu al een week zo. Ik heb gelijk een afspraak gemaakt met de tandarts maar die heeft over 2 weken pas tijd. Nu ben ik mijn gebit en kaakhouding? een beetje gaan bestuderen en kwam de volgende (rare) dingen tegen:

*Als ik aan het werk ben dan heb ik mijn gebit niet op elkaar, maar staat het standaard een beetje open in een ontspannen stand.
*Als ik mijn tanden op elkaar wil doen, zonder overbeet dan moet ik mijn onderkaak naar achteren "trekken" zodat het past. Als ik mijn tanden zo een tijdje op elkaar houd dan merk ik dan mijn kaak moe wordt. Alsnog komen dan mijn voorondertanden tegen mijn voorboventanden aan.
*Als ik mijn onderkaak in de positie laat zoals hij in ontspannen toestand is, en probeer dan mijn mond dicht te doen dan vallen de voortanden op elkaar en dus niet over elkaar.
*Als ik ga slapen merk ik dat ik onbewust mijn tong tussen mijn 2 kaken stop, en mijn gebit op mijn tong laat rusten.

Nu wil ik natuurlijk weten:
*Wat is er aan de hand?
*Hoe kan dit?
*Hoe is het op te lossen?
*Wat van de bovenstaande punten is raar en hoe kan ik het oplossen?

Enig advies voordat ik naar de tandarts ga is meer dan welkom :)
TechniekerJeetje

Hey,

De in ontspannen toestand ontstane ruimte is normaal. Dit heet de free way space. Iedereen heeft dit. Voor de rest van de bewegingen die je met je kaak maakt, zou ik ze eens proberen met je hoofd in een rechte stand, dus écht rechtop. Denk haast wel dat je tanden dan goed op elkaar komen. Als je je hoofd ook maar iets naar voren buigt dan bestaat de kans op contact zoals jij dat beschrijft. Als je er te veel bij stilstaat, dan ga je er op letten en dan valt alles op.
Mocht je nou helemaal twijfelen kun je natuurlijk altijd even langs de tandarts gaan......
vr, 03/18/2011 - 18:59 Permalink
yx

Hallo!

Dankjewel voor je antwoord. Het was niet de free way space waar je het over had, dit had ik al geprobeerd. Wat ik na een paar dagen wel gedaan heb dat is ervoor proberen te zorgen dat ik voor het slapen mijn tanden op elkaar had en mijn tong in ontspannen toestand een beetje teruggetrokken (zodat hij niet tussen mijn tanden zat). Toen ik wakker werd leek het probleem opgelost te zijn. Het gaat nu al weer 2 dagen goed.

Ik blijf het wel opmerkelijk vinden dat als 's nachts je gebit in een andere "houding" zit je er de volgende dag (en dagen erna) last van kan hebben. Dat blijkbaar je spieren (want daar gaat het volgens mij om) wat langer gemaakt kunnen worden in de slaap.

Weer wat geleerd! Bedankt!
za, 03/19/2011 - 23:26 Permalink