Hoe lang voor verbetering tandvlees?

Author:
Kiesje68
Posted:
vr, 03/18/2011 - 13:36
Ben afgelopen dinsdag voor het eerst bij de MH geweest. Al een aantal jaren elke (halfjaarlijkse) controle ontstoken tandvlees. Vroeger elk bezoek tandsteen verwijderen, laatste tijd niet elke keer, omdat ik het zelf goed schoon had gehouden. Half jaar geleden terug geweest voor een middelmatige schoonmaakbeurt en poetsinstructie bij assistente. Maar afgelopen controle zag het er volgens haar schoon uit en vond ze het verstandig om me door te sturen naar de MH om iets dieper schoon te maken. MH heeft gekeken en naast mijn poetsgewoonten bekeken of er andere triggers zijn waarom tandvlees altijd ontstoken is. Stress of ziekte niet aan de hand, wel vader met parodontitis (ook flapoperatie gehad) en ik slaap vermoedelijk met open mond (KNO-patient).
MH constateerde beginnende botafbraak mn bij de kiezen, sommige pockets waren 4 tot 5 mm, hier schrok ik eigenlijk wel van. Je gaat toch naar een MH om dat te voorkomen, waarom ben ik dan nu pas doorverwezen? MH heeft tandsteen verwijderd en gezegd dat ik naast stokeren ook moet gaan rageren en nogmaals laten zien hoe ik moet poetsen. Dat weet ik inmiddels wel, maar wil ik best regelmatig herhaald zien hoor. Verder moest ik gaan spoelen met chloorhexidine. Zo zouden we het volgens haar wel tot stand moeten kunnen brengen. Sindsdien doe ik braaf wat me is opgedragen, verder let ik nu op het aantal snoepmomenten en kauw ik een xylifresh kauwgompje na het eten. Ik vind nog steeds mijn tandvlees erg strak en glad bij de kiezen, het bloedt niet met poetsen, maar wel met rageren. Hoe lang duurt het nu tot ik verbetering zou moeten merken? Hoe vaak moet ik nu mijn tandenborstelkop vervangen? Normaal om de 3 maanden weet ik, maar ik kan me voorstellen dat ik de bacterien dan weer terug breng, maar elke dag lijkt me ook wat overdreven (en duur). Mijn echtgenoot doet nauwelijks aan mondhygiene, sinds hij een electrische tandenborstel heeft poetst hij in ieder gelukkig 2 minuten en soms, eens per week ofzo, flost hij eens een keertje. Eigenlijk ben ik nu bang dat hij mij weer terug besmet. Zal ik hem vragen ook met die chloorhexidine te spoelen? Dat hij dagelijks gaat stokeren etc. krijg ik nooit voor elkaar. Maar ik ben dus wel een beetje bang dat als ik de enige ben die het aanpak, dat het dan geen zoden aan de dijk zet. Net als met hoofdluis zeg maar, dat je dan het hele gezin moet controleren.
Lieneke

Wat goed dat u zich zo inzet. Maar u wilt misschien een beetje te snel. Het tandvlees heeft even nodig om zich geheel te herstellen. Het bloeden moet wat minder worden na 2 weken. Heeft u nog een afspraak staan bij de MH? De borstelkop elke 3 mnd vernieuwen is voldoende. Of uw man u 'besmet' moet nog blijken. Het zou kunnen, maar dan hebben we het over een bepaalde bacterie. Mocht dit het geval zijn, kan dit opgespoord worden met een kweektest.
vr, 03/18/2011 - 15:23 Permalink
Kiesje68

Bedankt voor uw antwoord. Ja ik moet over 3 maanden terug naar de MH. Met die herbesmetting valt dus op zich wel mee begrijp ik, dat is alleen met een bepaalde soort bacterie. Dat is iets om in het achterhoofd te houden dan mocht het echt niet weg gaan of steeds terugkeren. Nu weet ik even waar ik rekening mee moet houden voor de termijn van verbetering. Het gaat nu wel steeds makkelijker om de stokers en ragers overal tussen te krijgen. Allen tussen de achterste twee kiezen rechtsonder krijg ik het niet voor elkaar, alleen maar een stukje, maar niet zodat het aan de achterkant er weer uit komt. Nou ja blijf maar proberen, misschien lukt het opeens.
za, 03/19/2011 - 09:11 Permalink