Lelijke en pijnlijke voortanden

Author:
Nathalie.E
Posted:
zo, 03/06/2011 - 08:16
Beste allemaal,

Allereerst mijn excuus als ik het topic verkeerd geplaatst heb. Ik heb mij zojuist nét aangemeld, en moet alles nog een beetje bezien.
Mijn verhaal..

Als 8 jarig meisje was ik op een vakantie in Polen gevallen op mijn voortanden. Beide voorste voortanden (boven) waren gebroken. Na ruim 2.5 week kwam ik terug bij de tandarts en die heeft ze gemaakt. 1 dan iig, geplakt net een stukje neptand. Ik was als de dood voor de tandarts (ben er nog niet helemaal relaxt mee) dus heb eigenlijk ook niet meer er mee gedaan. Nu vormen er sinds die tijd gaatjes tussen mijn tanden, precies op de plekken waar de tand geplakt is, en dat is zich uit gaan breiden. Nu ben ik op een punt waarbij ik tussen alle vier mijn bovenste voortanden gaatjes heb. Vullingen laten los, en hoewel ik zoveel mogelijk probeer te flossen en raggen, het doet zeer en oogt lelijk (zwarte of donkere plekjes tussen mijn tanden...)

Wat kan ik doen? Ik had eens gehoord van facings maar ik las op internet dat het plaatjes zijn die je tegen je tanden aanplakt. Dat zou geen oplossing zijn voor de pijn. Mijn buurvrouw heeft haar tanden af laten slijpen en er een hoesje omheen laten zetten. Hoe heet dat? Zou dat een oplossing zijn? Is het een -beetje- betaalbaar en kan er in de meeste gevallen een vergoeding van de zorgverzekering plaatsvinden?

Ik baal er gewoon ontzettend van, en als het alleen maar lelijk was had het mij niet zo heel erg uitgemaakt. Maar mijn tanden doen echt zeer. Bij poetsen en flossen krijg ik een steek... net zo een gevoel als heel koud water drinken.

Een warrig verhaal, excuus.
Hopelijk is het te antwoorden.
Alvast bedankt..!
sonja1990

Hoi Nathalie.

Ik heb vorig jaar Juni mijn voortanden moeten laten trekken. Dit omdat ze ook verkleurde nadat ik er 10 jaar geleden op gevallen ben. Het pijnlijke zal blijven als je er niks aan doet. En het flossen en raggen maakt het er denk ik niet beter op.

Ze laten trekken is een optie. Bij deze optie krijg je een plaatje waar ze gewoon een afdruk van je eigen voortanden van maken. Dit is een tijdelijke oplossing voor mijn gevoel dan. Hierna kun je overgaan op evt. Implantaten. Dit zou dan gaan om twee kronen op de plaats waar je voortanden hebben egzeten. Het is een oplossing maar het is niet bepaald goedkoop. Ik heb van mijn tandarts een offerte gehad van 3600 euro voor de materiaalkosten van deze behandeling. Bij mijn zorgverzekering is het zo dat ik het niet vergoed krijg omdat ik zelf op mijn tanden ben gevallen. Alleen mijn basisvergoeding krijg ik maar die kan natuurlijk nooit op tegen het bedrag van implantaten.
Het lijkt me wel verstandig om naar de tandarts te gaan en daar de opties te bespreken. Je hoeft dan niet meteen een keuze te maken maar kan wel informatie inwinnen. Zeker aangezien het altijd pijn doet met drinken ed. Raad ik je aan het met je tandarts te overleggen.

Succes ermee!
ma, 03/14/2011 - 18:44 Permalink
wendyw

Mijn voortanden zagen er net zo uit.
Vorig jaar oktober heeft mijn tandarts op 6 van mijn bovenste voortanden facings van composiet gemaakt. Natuurlijk moet ik het goed schoonhouden, maar op wat zeurderige napijn na van de behandeling, heb ik geen dag last meer gehad en eindelijk weer mooie voortanden!
Composiet facings zijn wel gevoeliger voor verkleuring door roken, wijn, koffie en thee enzo.

Je echte tanden worden geslepen en daarover heen wordt composiet in de vorm van je tanden gemaakt. Zoek wel een tandarts die het kan en die tussen de tanden voldoende ruimte over laat om tandenstokers en/of flostouw te kunnen gebruiken.

Ik ben blij dat ik het heb gedaan, ondanks de fele horror verhalen over facings!
ma, 03/21/2011 - 22:57 Permalink