Ik ben vandaag voor de eerste keer hier bij de tandarts geweest. Ik vond het al bij al een zwaar verdict (zie behandeltopic) dat ik echt niet had zien aankomen.
Maar goed: volgende week moet ik nog een keer terug, er is dan een uur voor mij voorzien, waar ik vermoed dat een parodontologisch onderzoek zal volgen. Vandaag was het enkel een overzichtsfoto, 2 bite-wings en algemene uitleg van wat de problemen zijn.
Wat kan ik daarvan verwachten, van de volgende afspraak? (Ja, ik had dat beter gevraagd, maar ik was zo ondersteboven van wat ik allemaal net gehoord had, dat ik daar compleet niet aan gedacht heb!)
Maar goed: volgende week moet ik nog een keer terug, er is dan een uur voor mij voorzien, waar ik vermoed dat een parodontologisch onderzoek zal volgen. Vandaag was het enkel een overzichtsfoto, 2 bite-wings en algemene uitleg van wat de problemen zijn.
Wat kan ik daarvan verwachten, van de volgende afspraak? (Ja, ik had dat beter gevraagd, maar ik was zo ondersteboven van wat ik allemaal net gehoord had, dat ik daar compleet niet aan gedacht heb!)
Re: De zure appel
Dan kun je uiteindelijk zelf beslissen samen met de tandarts hoe je het gaat aanpakken en wat er eerst gedaan moet worden.
In je andere topic schrijf je dat je dinsdag moet terugkomen voor een gedetailleerd onderzoek van de parodontitis. Dat is dus inderdaad een parostatus.
Bij dit onderzoek gaat de tandarts met een pocketsonde elk element langs, om de diepte van de pockets te meten. Ook kijkt hij naar bloeding, mobiliteit (beweeglijkheid van de elementen), eventuele furcaties (wortelsplitsingen) en aanwezige plaque.
Al deze gegevens worden direct in de computer ingevoerd. Na afloop van het onderzoek is dan precies te zien waar de problemen zitten.
Daarna worden er afspraken gemaakt voor het schoonmaken van de pockets.
:oops:
Verschillende topics openen over hetzelfde onderwerp is niet zo overzichtelijk, dat blijkt nu.
Juist, hou het aub in 1 topic...
Ik post dan hier maar even de rest van het verhaal: die losse kies moet eruit maar dat had ik wel verwacht. Maar blijkbaar zit er onder de meeste van mijn kiezen in de onderkaak ook een ontsteking waar ik helemaal niets van gevoeld heb (en ben een dik jaar geleden nog bij de tandarts geweest: had die dan niets moeten zien? Even terzijde). Een ervan betreft een wijsheidstand dus die ga ik niet echt missen. Maar dan stelde de tandarts voor er nog 1 andere kies uit te halen omdat die al een keer gevuld is en volgend hem heeft een herbehandeling (ontzenuwing) niet echt zin, en heeft het behandelen van mijn tandvlees ook geen zin als er nog ontsteking zit (dat kan ik wel volgen). Hij stelde voor het allemaal te laten bezinken en ik heb dus dinsdag weer een afspraak, ik vermoed voor een parostatus dan.
Maar ik zie dat trekken echt niet zitten en ik vraag me ook af of het nodig is (dat heb je waarschijnlijk met mensen met een medische achtergrond: die pluizen alles uit!). Waarom zouden antibiotica hier niet helpen of desnoods een apexresectie? Uiteindelijk zitten die tanden nog mooi vast enzo (hij zei wel dat dat snel zou veranderen als ik er niets liet aan doen, akkoord dus dat is ook niet het plan, ik vraag me alleen af of dit niet drastisch is).
Bovendien, de tandarts zei wel dat ik zo ver niet moet denken omdat ik al op een jaar mag rekenen voor de paro behandeling, maar ik denk dus WEL zo ver want het uiteindelijke resultaat is toch van belang: wat nadien? Als er nu een tand uitgehaald wordt, gaat ten eerste mijn kaakbot slinken wat mijn kansen op een implantaat vermindert (en ik zie een brug eigenlijk niet zitten), en bovendien heeft de tand erboven dan geen tegen-element meer waardoor die ook nog eens gaat zakken.
Last but not least: ik heb echt geen zin om een jaar met een gat in mijn mond rond te lopen. Ik weet dat dit belachelijk kan klinken want er zijn vast mensen met ergere problemen, maar ik zit er nu wel heel erg mee in.
(Bovenkaak is overigens behalve een paar kleine vullingen in orde - wat de tanden betreft dan, natuurlijk is er daar ook wel tandvleesontsteking).
Dat een apex resectie niet kan moet de tandarts maar even uitleggen, kan ik zonder foto geen oordeel over geven.
Maar denk je dat het geen probleem is om een jaar rond te lopen zonder die kies mbt het verplaatsen van de tanden rondom? Ik weet wel dat dat zal gebeuren, maar ik heb geen idee van de termijn van die zaken (duurt dat maanden of jaren?). (Ga ik morgen ook nog een keer vragen. Het stoorde me wel wat dat hij daar zo snel over ging: akkoord dat het niet nu opgelost kan worden maar het eindresultaat is toch wel van belang uiteindelijk)
Ik denk dat het vnl allemaal wat snel ging vorige keer. Ik had dit niet verwacht (nooit last gehad en ook nooit verwittigd door mijn vorige tandarts!), heb dus waarschijnlijk maar de helft goed begrepen en er was maar een half uurtje voorzien voor de intake. Morgen een uur, dus hopelijk is er dan tijd genoeg voor een uitgebreidere uitleg.
Tandarts ziet op de lange termijn qua esthetiek weinig problemen, mits natuurlijk volgehouden inspanningen.
Overigens voel ik mij nu al veel rustiger bij deze tandarts: heb echt alles mogen vragen wat er me te binnen schoot. Het is me nu ook duidelijk waarom een apexresectie bij die ene tand niet aangewezen is: ontsteking in combinatie met botverlies door parodontitis. OK dan.
(Wat mijn vorige tandarts betreft, heeft hij gewoon het woord "beroepsfout" in de mond genomen! Maar goed, achteruit kijken heeft geen zin ...)
We gaan ervoor! ;)
Succes
Ik ben blijkbaar iemand die het naadje van de kous moet weten en dan pas ga ik mij rustiger voelen. Ik weet nu waar ik aan toe ben en vertrouw erop dat er geen lijken meer uit de kast gaan vallen bij mijn nieuwe tandarts. Het doet ook al veel dat een professional erkent dat er fouten gebeurd zijn in het verleden. Gedane zaken nemen geen keer maar de erkenning op zich doet ergens wel deugd.
Nu ja, heel binnenkort mag ik dan een begroting verwachten en hopelijk kan ik dan snel aan de beurt komen (zou met 2 afspraken zijn van elk een paar uur).
Misschien best maar even wat zachter poetsen op die plek?
Lijkt me wel.
Er is toch knap in je geprikt.
Ik denk dat de prijs op zich wel redelijk is, maar er staat ook een paar keer "gingivectomie" bij. Is dat standaard bij een parodontitisbehandeling?
Is er trouwens een manier om de bovenkaak met 1 prik te verdoven? Ik ging er van uit van niet gezien de anatomie van de zenuwen daar. Normaal gezien vind ik dat niet erg, maar als een hele kant in 1 keer behandeld gaat worden, kijk ik toch niet uit naar 10 prikken of meer ...
Kan wel, maar kleven nogal wat risico's aan, en is praktisch moeilijk uitvoerbaar. Beter is de combinatie van geleidings- en infiltratie anesthesie.
Afhankelijk van wat er gedaan moet worden, en aan welke elementen, moet een hele boven kwadrant met 3 a 4 prikjes wel te verdoven zijn.( op de snijtanden na dan )
De onderkaak (kwadrant) kan met 1 of 2 of 3 injecties goed verdoofd worden. Dus onder de streep 4 + 3= 7, dus geen 10, valt mee hè :smt003
Als die prikjes voorzichtig gegeven worden, langzaam ingespoten wordt voel je er haast niets van, dus je hoeft hier niet zo benauwd voor te zijn.
Nou ik ben ook een angsthaas hoor als het over de verdoving gaat.
Een paar dagen geleden zei iemand dat de verdoving van de kaakchirurg sterker waren dan die van de gewone tandarts, klopt dat?
Nee, de verhalen zijn misschien sterker, maar het anesthesie middel is meestal niet veel anders. De kaakchirurg moet vaak wel een groter gebied verdoven, dus gebruikt dan wat andere technieken er bij, maar dit is weer erg afhankelijk van de opleiding en ervaring van de kaakchirurg, ditzelfde geldt ook voor de tandarts en mondhygienist.
Dankjewel, dan hoef ik me daar geen zorgen over te maken, als ik maar zeker weet of het goed verdoofd wordt want daar heb ik het meeste angst voor, dat de verdoving niet goed werkt
Dit is de grootste oorzaak van de zgn "tandartsangst", meestal ontstaan uit vroegere slechte ervaringen zoals "doormodderen" in een pijnlijke behandeling. Hoeft helemaal niet meer, als je pijn voelt steek je jouw hand op, en geef je aan dat je nog niet verdoofd bent. Dan zal er even wat bij verdoofd moeten worden en misschien iets langer gewacht moeten worden.
Uiteindelijk is alles te verdoven, dus laat je niet "het bos in sturen " door een haastige behandelaar.
Inderdaad heb ik vroeger slechte ervaringen gehad met een hele ouderwetse tandarts, die een ontstoken kies trok terwijl de verdoving niet werkte, ik was toen 9 jaar en als er gaatjes moesten geboord, verdoofde hij ook niet. Ook was ik altijd een week ziek na een tandarts bezoek en had dan rond de 39 graden koorts.
Hij had een slechte reputatie en is ook heel veel patienten kwijtgeraakt aan een nieuwe jonge tandarts in de buurt, die op een gegeven ogenblik een patiénten stop deed omdat hij geen zin meer had om de patiënten die bij de andere tandarts vandaan kwam, de verwaarloosde gebitten op te knappen.
Ik was daarna helemaal over mijn tandarts angst heen, maar ik heb hier een nieuwe tandarts, die ik nog niet goed ken, en de kaakchirurg waardoor ik behandeld wordt is volgens de assistente een "schatje" en heel lief en geduldig met zijn patiënten.
Wat er bij mij moet gebeuren kunt u lezen in kaakproblemen, nl. cyste in bovenkaak en twee hoektanden terwijl ik al jaren een prothese draag, ook moeten alle tanden en kiezen uit de onderkaak getrokken worden en een prothese geplaatst,, doordat ik volgens de kaakchirurg een erg droge mond had werkt mijn speekselklier niet goed en door te weinig speeksel, zijn die tanden gaan rotten.
Afijn ik heb wat voor de boeg , maar van mij mag hij vanavond nog de boel komen trekken want ik heb behoorlijk pijn aan die cyste met ontsteking.
In ieder geval bedankt voor uw antwoord.
Palatinaal kunnen ze wat gevoeliger zijn, maar is ook erg afhankelijk van de snelheid waarmee ingespoten wordt, als dit heeeeeeel langzaam gebeurt kan het ook vrijwel pijnloos, er hoeft maar een heel klein beetje vloeistof in.
De tandarts met wie ik werk doet het wel altijd onder verdoving.
Het valt me wel op dat hier in Nederland de tandarts (waarschijnlijk alle gezondheidswerkers) zich veel strikter aan hun planning houden. In België is een kwartier of langer wachten na je afspraakuur echt geen uitzondering. Waarschijnlijk ook vandaar dat ik eraan denk dat de verdoving niet zo snel zou werken bij mij als voorzien. Dan loopt vast alles uit en daar gaat hij ook niet blij mee zijn. Ik zie hem al zeggen dat ik dan maar een nieuwe afspraak moet nemen: dat kan ik ook zomaar niet ...
Nu ja ik zal er maar van uit gaan dat het niet nodig is. Ik neem aan dat afspraken ook wel gemaakt worden met een beetje marge voor iets onverwachts. Ik zal zelf alvast goed op tijd gaan, als ik wat vroeger binnen kan is dat natuurlijk meegenomen ;) .
Ik heb het er nu wel psychologisch wat moeilijk mee dat ik 2 kiezen kwijt ben (en er volgen er nog: 2 wijsheidstanden en 1 kies). Is dat gek? Want uiteindelijk zijn er wel ergere dingen natuurlijk ...
Vanaf wanneer je een waterpik mag gebruiken...daar zijn niet echt regels voor...
Overigens hebben we wel een voldoende grote wasbak dus dat lukt wel ;) .
Daar hebben ze Travelkits voor van het merk Gum of TePe, kijk maar eens op http://www.tandartsplein.nl
Paginering