Vorige week woensdag is bij mij een kroon geplaatst op mijn achterste kies onderin. Mijn tandarts doet alles op 1 ochtend, dus geen noodkronen enzo. Het afslijpen van oude kies ging voorspoedig, kroon gemaakt, past prima. Op vrijdag viel het mij op dat ik pijn in mijn kies/kaak kreeg bij het eten/drinken van warme dingen. Ik maandag weer terug. Foto gemaakt, niks te zien aan de wortels. Voor de zekerheid hebben ze de kroon geseald.
Helaas heeft dit niet veel geholpen. Ik heb nog steeds zeurende kiespijn, trekt naar mijn oor en via mijn wang naar boven richting oog en hoofdpijn. Met nerofen kom ik de dag wel door, maar vraag me af of dit erbij hoort. Mijn tandarts heeft gezegd dat ik het een paar dagen aan moet kijken, maar het wordt steeds erger in plaats van minder.
Moet ik erop staan dat ie actie onderneemt, of zal het inderdaad vanzelf minder worden?
Wie heeft hier ervaring mee?
Helaas heeft dit niet veel geholpen. Ik heb nog steeds zeurende kiespijn, trekt naar mijn oor en via mijn wang naar boven richting oog en hoofdpijn. Met nerofen kom ik de dag wel door, maar vraag me af of dit erbij hoort. Mijn tandarts heeft gezegd dat ik het een paar dagen aan moet kijken, maar het wordt steeds erger in plaats van minder.
Moet ik erop staan dat ie actie onderneemt, of zal het inderdaad vanzelf minder worden?
Wie heeft hier ervaring mee?
Re: Napijn na plaatsen kroon
Dit kan erger worden, en uiteindelijk leiden tot een afstervende zenuw, waarvoor een wortelkanaalbehandeling nodig is.
Het kan ook met een paar dagen makkelijker worden, als het vol te houde is zou je het inderdaad nog even aan kunnen kijken. De zenuw kan herstellen, en dat scheelt je dan een (onnodige) wortelkanaalbehandeling.
Ben wel erg blij met de uitvinding van ibuprofen! Hopelijk zakt de pijn de komende dagen weg.
Ik merk alleen wel dat het erger wordt in plaats van minder, maar misschien hoort dat er nog even bij.
Mocht ik echt de pineut zijn, en er moet een wortelkanaalbehandeling aan te pas komen, weet jij dan of
die nieuwe kroon er weer af getrokken moet worden, of kan het op een andere manier?
- de kroon wordt eraf gehaald, en na de uiteindelijke behandeling weer teruggeplaatst
- er wordt een gat geboord aan de bovenkant van de kroon, en na de behandeling middels een vulling dichtgemaakt.
Welke optie er gekozen wordt, is oa afhankelijk van de soort kroon, en of deze los te krijgen is of niet.
er toch maar aan geloven. Verstand op 0 en er maar even doorheen bijten...
Nogmaals bedankt voor je antwoorden.