Wanneer mag de code G10 worden gebruikt?
Ik heb een partiele kroon/inlay laten plaatsen en er staat de code G10 op de rekening. Bij navraag werd mij door de tandartsassistente verteld dat dit met de afdruk voor het plaatsen van de kroon te maken had.
Op de website van de NMT staat echter dat het gaat om "het overbrengen van de positie van de bovenkaak in een apparaat dat de kauwbeweging kan nadoen (articulator)"
Dat laatste is in ieder geval niet gebeurd. Bovendien is voor de partiele kroon/inlay al R25 in rekeing gebracht en dit is inclusief noodvoorziening, of valt het happen daar niet onder?
Mag G10 ook voor andere verrichtingen worden gebruikt?
Bij voorbaat dank voor het meedenken
Ik heb een partiele kroon/inlay laten plaatsen en er staat de code G10 op de rekening. Bij navraag werd mij door de tandartsassistente verteld dat dit met de afdruk voor het plaatsen van de kroon te maken had.
Op de website van de NMT staat echter dat het gaat om "het overbrengen van de positie van de bovenkaak in een apparaat dat de kauwbeweging kan nadoen (articulator)"
Dat laatste is in ieder geval niet gebeurd. Bovendien is voor de partiele kroon/inlay al R25 in rekeing gebracht en dit is inclusief noodvoorziening, of valt het happen daar niet onder?
Mag G10 ook voor andere verrichtingen worden gebruikt?
Bij voorbaat dank voor het meedenken
Re: Code G10?
Niet zomaar betalen dus.
R25 mag pas worden opgevoerd als de kroon wordt geplaatst (en dus is gemaakt). Typisch zijn er twee zittingen voor nodig. R25 wordt dan voor de 2e zitting gedeclareerd. Bij alles in één zitting (bijvoorbeeld CEREC-systeem) kan het natuurlijk wel meteen.
Niet normaal dat zoiets gebeurd. :smt013
je vooraf al kwaad maken over iets zonder dat je de feiten kent is zooooooooo 2010
@ Spiegeltje: ik zou graag de uitspraak van de PBTC lezen maar kan het zo snel niet vinden via google. Zou u me een link kunnen sturen?
@ mecánico para bicicletas: er is geen gebruik gemaakt van een apparaat, zo'n facebow, het lijkt me veilig om te stellen dat ik dat wel gemerkt zou hebben. Na plaatsing van de kroon is er ook geen wasbeet gemaakt, wel voor het maken van de kroon, op basis hiervan is de kroon gemaakt maar dat gebeurt standaard lijkt me.
Het enige dat er na plaatsing van de kroon is gedaan is het bijten op een papiertje op basis waarvan de tandarts de kroon heeft bijgeslpen. Begrijp ik het correct dat G10 alleen kan worden opgevoerd indien er een gebruik is gemaakt van een facebow zoals ook omschreven op de website van de NMT?
Ik wil zelf nog wel eens op deze manier een zog. occlusaal tafeltje maken aan de hand van de wasbeten en dan breng ik ook een G10 in rekening.
Ik volg het even niet zo goed meer. Is een beetregistratie bedoeld met G10 iets wat alleen na het plaatsen van de kroon gebeurt?
Hier staat wel een korte verwijzing (site NMT).
http://www.tandartsennet.nl/richtlijnen/uitspraken-ptbc.html
(onder: restauraties van niet-plastische materialen).
Voorop staat wel altijd: is het gedaan dan mag het ook worden gedeclareerd
Overigens: een gewone, eenvoudige beetregistratie zit al gewoon in het kroontarief (R25). De beschrijving van G10 is in zoverre enigszins misleidend omdat je een hele toestand op je hoofd krijgt. Wel makkelijk, want zo weet je meteen of het wel of niet is gebeurd, soms ligt dat wel anders.Zie ook: http://jure.nl/bn1031 (met name r.o. 3.6).
De tandartsassistente heeft zojuist contact met mij opgenomen en mij medegedeeld dat de factuur wordt herzien, G10 komt te vervallen.
Mvg