Ontstoken tandvlees over verstandskies?

Author:
Petroit
Posted:
ma, 03/28/2011 - 21:54
Afgelopen vrijdag heb ik tijdens het eten op iets hards gebeten wat er voor heeft gezorgd dat het tandvlees wat deels over mijn verstandskies heen zit een beetje kapot is gegaan.

Eerst deed dit een beetje pijn, maar de pijn wordt steeds erger. Afgelopen nacht werd ik tegen 05:00 wakker van de pijn, en heb ik twee paracetamol-tabletten moeten slikken om weer te kunnen slapen. Nu vraag ik me af, is het tandvlees daar nu ontstoken en kan ik daar zelf wat aan doen? Ik heb deze week tentamenweek en ik heb absoluut geen tijd om naar de tandarts te gaan. Ik woon namelijk op kamers, en mijn tandarts zit anderhalf uur van mij verwijderd met het openbaar vervoer. De tandarts zal me ook hoogstwaarschijnlijk voorstellen de verstandskies te trekken of het tandvlees te verwijderen.

Is er iets dat ik er zelf aan kan doen, zodat deze pijn vanzelf verdwijnt en het weer geneest?

Groetjes,
Twan
Petroit

In dat topic staat dat er bij hem een stukje bot over zijn verstandskies heb en hij zijn mond niet goed open kan doen. Ik kan mijn mond echter wel helemaal open doen, zonder dat dat pijn doet. Alleen als ik het tandvlees op mijn verstandskies aanraak doet dat pijn. Kan het dan niet alleen het tandvlees zijn?

Groetjes,
Twan

EDIT: Ik zie nu dat Pericoronitis niks met dat bot te maken heeft, maar alleen met het tandvlees. Sorry, ik heb niet goed gekeken.
ma, 03/28/2011 - 22:15 Permalink
Spiegeltje

Waterstofperoxide (meestal 3%, dus voor gebruik 1 op 1 verdunnen!) is zonder recept te verkrijgen bij de apotheek of drogist (maar meestal niet bij de grote ketens, zoals Kruidvat e.d.). Wat betreft het gaasje: gewoon (hydrofiel) verbandgaas tot een klein kussentje vouwen en impregneren met de waterstofperoxide. Je kunt je ook laten adviseren door de apotheker.
di, 03/29/2011 - 01:09 Permalink
Petroit

Ik heb bij de apotheek wat gaasjes en een flesje waterstofperoxide gekocht (3%), aangemaakt met water en gaasje erin gedrenkt. Nu heb ik alleen een probleem, ik kan niet dat ding een kwartier in mijn mond houden zonder te slikken. Het klinkt een beetje als een slappe smoes, maar ik slik heel erg vaak. Eerder bij de tandarts heb ik zelfs de fluorhap doorgeslikt, omdat ik het niet zo lang vol hou.

Kan ik het ook spoelen, of is het effect dan héél erg veel minder? Waterstofperoxide is namelijk niet echt lekker om door te slikken.

Groetjes,
Twan
di, 03/29/2011 - 12:17 Permalink