Wat te doen? Zenuwbehandeling?

Author:
ckoning
Posted:
ma, 04/04/2011 - 12:36
Al anderhalf jaar heb ik (bij tijd en wijle meer en in mindere mate) last van 2 gevoelige kiezen. Reactie was ooit drukpijn, tegenwoordig alleen korte pijn bij kou, soms bij zoet, en dan dus niet altijd! In deze beide kiezen zit een vulling die diep is. Dat is volgens mij tandarts dan ook het probleem. Vulling ligt te dicht tegen wortels aan. Mijn angst is een ontsteking, maar volgens de tandarts is dit absoluut niet het geval. Nu wil de tandarts volgende week vrijdag een wkb doen aan 1 kies. De kies waarvan hij zegt dat deze het meest reageert (is voor mij zelf moeilijk aan te geven). Is een wkb nu het beste om te doen? Met de pijn (alventoe dus) kan ik best leven en sinds ik Elmex sensitive gebruik, gaat het ook beter. Ben bang dat ik na de wkb er niet mee klaar ben. Meestal volgt dan toch een kroon. Of misschien gaat de behandeling niet goed. Graag advies wat de pijn kan zijn?
Oh ja ben pas bij mondhyg geweest en zij constateerde ook ontstoken tandvlees. Precies bij mijn 2 gevoelige kiezen.

Groet,
Carola
vV

pijn alleen bij koud? en snel weg als prikkel weg is? bij zoet idem? ik zie geen reden voor een wortelkanaalbehandeling, wel voor behandeling gevoelige tandhalzen. ZOwel Elmex als Sensodyne hebben tegenwoordig een rapid tandpasta, idee is gevoelige plekken 2x pd inwrijven met de tp op de vinger. hoor er goede berichten over. endo zou ik bij deze (beperkte) klachten dus niet doen!
ma, 04/04/2011 - 12:46 Permalink
ckoning

Pijn is wel ooit ontstaan na de vullingen. Toen was er ook sprak van drukpijn, nu nagenoeg niet meer. Als ik spoel met koud water dan wel pijnprikkel, maar neemt dus gelijk weer af. Na bezoek aan de mondhyg heel veel last, maar dat werd uiteindelijk ook minder. Pijn is dus niet continu aanwezig.
Ook moeilijk te zeggen welke kies het nu werkelijk is. Maar ben wel steeds bang dat de geïrriteerde zenuw op een gegeven moment afsterft of misschien in 1 kies al wel afgestorven is. Aangezien ik soms helemaal geen pijn heb. En dan kun je grotere problemen krijgen. Kan de tandarts op een foto zien of de zenuw nog levend is?
Dat van de tandpasta is een goede tip. Ga ik doen. Gebruik ook de mondspoeling en merk dat dat zeker werkt.
ma, 04/04/2011 - 12:53 Permalink
vV

foto is niet 100% zeker. dat er reactie is met koud en zoet betekent dat die in ieder geval nog leeft. Eventueel, als over de andere kies twijfel is, is het te testen, met heel koud en heel warm o.a. meestal kom je er dan wel achter.
Zou in ieder geval de tandarts vragen op welke gronden hij kiest voor een wortelkanaalbehandeling..... Heel vaak worden de klachten langzaam aan minder, teken dat de zenuw zich aanpast/terugtrekt. dat beeld lijkt dit te zijn. ik maak mij meer zorgen om een afgestorven zenuw met heel heftige klachten die min of meer van de ene op de andere dag weg zijn, dan bij zo`n beeld met langzaam minder worden.
ma, 04/04/2011 - 13:27 Permalink
ckoning

Hartelijk dank voor de info. Ik ga de tandarts nog voor de wkb bellen om te overleggen of hij toch eerst nog testje wil doen of zenuwen van beide kiezen nog levend zijn. In het geval dat zij nog levend zijn, wacht ik toch maar af.
Ik denk dat mijn tandarts kiest voor een wkb omdat ik dan van klachten af ben. En vanwege het feit dat de zenuwen nu al zo lang geirriteerd zijn dat zij wel eens kunnen afsterven en dat de problemen dan groter zijn. Of loopt dat niet zo'n vaart?
ma, 04/04/2011 - 14:18 Permalink