Dag,
in het afgelopen half jaar zijn er bij mij in totaal 4 rontgenfotoos gemaakt.,
van die gewone bitewing-gevallen.
maar nu heb ik last van een oude vulling en ben ik bang dat ik weer op de foto moet.
dat wordt dan de 5e foto in korte tijd, is dit verantwoord?
groet Evert
in het afgelopen half jaar zijn er bij mij in totaal 4 rontgenfotoos gemaakt.,
van die gewone bitewing-gevallen.
maar nu heb ik last van een oude vulling en ben ik bang dat ik weer op de foto moet.
dat wordt dan de 5e foto in korte tijd, is dit verantwoord?
groet Evert
Re: hoeveel rontgenfotoos kan een mens verdragen?
Gelet op de grote meerwaarde van foto's is dit zeker te verantwoorden. De tandarts zal overigens alleen foto's maken indien nodig. Er is al veel over geschreven op het forum als je meer wil weten. Gebruik desnoods de zoekfunctie een.
For a more in-depth (and more accurate) discussion of this subject, please see this page in my Course in Dental Radiography.
The average person in the US is exposed to about 360 mREM per year just from background sources, but the actual amount of background radiation received by any given person varies quite a bit depending upon that individual's lifestyle choices. Background radiation comes from outer space, the earth, natural materials (including natural foods), and even other people. For example, flying cross country exposes a person to about 3-5 mREM over and above the normal radiation he receives from outer space while simply walking outdoors for the same length of time. Cooking with natural gas exposes us to about an additional 10 mREM per year because of the naturally occurring radon gas the cooking gas contains. Living in a brick building adds an additional 10 mREM per year over and above the radiation you would receive from living in a wooden structure. Simply sleeping next to another person exposes each bed partner to an extra 2 mREM per year.
Bron: http://www.doctorspiller.com
ik zal verder zoeken op dit forum.
toch maak ik me enigszins zorgen. de tandarts zelf gaat niet voor niks achter een scherm staan.
Zoals hierboven al wordt gesteld wordt je ook blootgesteld aan min of meer natuurlijke stralingsbronnen. De extra belasting van foto's bij de tandarts ligt doorgaans niet hoger of zelfs lager.
Nee, ik ben ook erg benieuwd wat ie daar heeft staan :wink:
Ik weet het, maar kan er helaas geen uitspraak over doen :smt003
Ah jammer ! , ook niet een klein tipje van de sluier oplichten in dit mysterie?
Hoi allemaal, ik heb mijn bedenkingen bij bovenstaande zin. De afgelopen 2 jaar is het bij mij als volgt gegaan:
- feb: 4 controlefoto's
- aug: vervangende tandarts: foto vanwege pijn onder kies (blijkt restontsteking oude wkb te zijn)
- sept: eigen tandarts: opnieuw foto ("want ik kan het niet goed zien")
- okt: eigen tandarts: nieuwe wkb: 2 foto's
- mei: nog steeds last van kies: weer een foto, doorverwijzing naar endodontoloog
- juli: endodontoloog onderzoek: 3 foto's
- nov: endodontoloog: nieuwe wkb (inmiddels de 3e in dezelfde kies) en weer 2 foto's
1 kies: 10 foto's in ongeveer een jaar tijd! [controlefoto's niet meegerekend]
En nu kom ik in februari bij mijn tandarts en die zegt doodleuk: het wordt weer eens tijd voor foto's. Omdat ik bezig ben te proberen om zwanger te worden en over tijd was, heb ik dit geweigerd. Het bleek vals alarm, maar de volgende keer wil hij dus weer foto's maken, er wordt zo gemakkelijk over gedaan. Ik heb wel last van een vulling die er niet zo mooi in zit (er zitten spleetjes in), maar de tandarts zegt dat hij zonder foto's niet kan zien of er een probleem zit. Plus ik moet weer terug voor controle naar de endodontoloog en die zal vast ook weer een paar foto's willen maken. Daarnaast wordt er door mijn eigen tandarts gesproken over een kroon voor die wkb-kies (nog meer foto's?).
Ik was nooit echt bang voor de tandarts, maar nu breekt het angstzweet me uit als ik denk aan nog meer straling.
Wat kan ik doen?
Dit "draadje" van boven naar beneden lezen, het is niet nodig om u hier zorgen over te maken.
Gedurende zwangerschap zal er alleen een strikt noodzakelijke foto worden gemaakt, en wanneer mogelijk uitgesteld worden naar een later tijdstip.
Bij het zoeken naar informatie over rontgenfoto's, kwam ik toen dit bericht tegen:
http://www.medischdossier.org/blog/7/rontgenopname_bij_tandarts_verhoog…
Tja, wat moet je dan geloven?
Dat is de kop van het artikeltje. Maar, om een ander voorbeeld te noemen, buiten lopen met blote armen of benen als het zonnetje lekker schijnt verhoogt de kans op huidkanker en, dat mag je van mij aannemen, is een haast oneindig groter risico dan dat van de foto's bij de tandarts (*). Toch lopen wij gewoon buiten. Waarom doen we dat?
Vergelijk het met het nemen van een foto. De voordelen wegen ruim op tegen de nadelen van het achterwege laten daarvan. Zoals gezegd, de tandarts zal er naar streven geen onnodige foto's te maken en verder voorzorgsmaatregelen nemen. Wellicht zou daar ook afscherming van de hals bij kunnen horen, maar dat is nog geen praktijk hier voor zover ik weet
(*)het artikeltje zegt niets over het individuele risico dat iemand loopt op schildklierkanker als gevolg van tandartsfoto's, maar dat is natuurlijk wel heel erg relevant voor de vraag of je je er aan wilt blootstellen.Om het plastischer te zeggen: ook al is de kans 10x groter 10x0 blijft natuurlijk gewoon 0. Omdat hele grote groepen mensen in aanraking komen met de tandarts kan het nog steeds wel relevant zijn voor de volksgezondheid in de zin dat bijvoorbeeld 1 of 2 Nederlanders extra schildklierkanker krijgen per jaar als gevolg van tandarftsfoto's. De exacte cijfers ken ik niet, maar in die orde van grootte moet je het waarschijnlijk zien.
Hallo Spiegeltje,
Nou, volgens mij doen ze dat tegenwoordig in veel praktijken wel hoor, bij het maken van bite - wing opnamen.
Wat de publicatie betreft : Van de 313 patiënten kwam 55% oorspronkelijk uit Koeweit. De overige patiënten waren Arabieren, Zuidoost-Aziaten of Bedoeïenen. Tja....., allemaal landen waar ze de zon nooit zien hè. :wink:
N.B. Uit het gelinkte artikel blijkt dat het gaat om Kuwait, een land waar schildklierkanker door onbekende oorzaak relatief veel voorkomt. Niet duidelijk is welke apparatuur is gebruikt door de tandartsen. De moderne digitale apparatuur, die in NL tegenwoordig door de meeste tandartsen wordt gebruikt, geeft bijvoorbeeld veel minder straling dan oude analoge apparatuur.
Het is me nu wel duidelijker. Het is eigenlijk dus niet veel anders als andere risico's waar je dagelijks aan blootgesteld wordt. Het heeft inderdaad geen zin om je daar steeds zorgen om te maken.
Wel zou ik graag een pleidooi willen houden voor het hergebruiken van (recente) foto's die collega's gemaakt hebben, zoals de digitale tandarts voorstelt.
Vanuit ALARA principe is het onzin dat pietje weer foto`s maakt als jantje dat bij dezelfde patient net een maand of wat geleden ook gedaan heeft. mits het foto`s zijn waar men mee uit de voeten kan. Is ook voordeel van digitaal tegenwoordig.
Voordeel is tweeledig:
minder straling voor patient, en minder ksoten, of voor patient, of collectief.
praktijken die standaard jaarlijks bw maken zonder duidelijke reden (zeg maar per twee jaar een setje is gemiddeld gezien normaal, minder vaak of vaker wanneer de mondgezondheid er aanleiding toe geeft) zijn verkeerd bezig.
ik waag mij dan aan de uitspraak dat naar mijn mening die alleen /voornamelijk bezig zijn met de omzettechnische voordelen voor de praktijk, en dus niet met de gezondheid van de patient (want relatief dus teveel straling, die ook nog heel eenvoudig ingeperkt kan worden).