Als gevolg van een hockey-ongeval, is een van de voortanden van mijn dochter van 12 jaar verloren gegaan. De endodontholoog stelt nu voor om een kleine kies te transplanteren naar de plek van de verloren voortand. Deze kies zal dan later worden geslepen in de vorm van een voortand. Ze claimen een slagingsresultaat te hebben van 90%.
Onze orthodontist echter, waar onze dochter al 1,5 jaar in behandeling is, raad deze transplantatie af. Het gebit is na 1,5 jaar bijna uitbehandeld en deze transplantatie betekent dat er een nieuwe behandeling moet komen om het gat van de weggehaalde kies te dichten. Dit kan niet zonder een chirugische ingreep om de krachten op de voortanden te verminderen, immers onder- en bovengebit staan netjes boven elkaar. Al met al een verlenging van de behandeling van ongeveer 2 jaar. Hij stelt voor om de voortand zonder wortel voorlopig met een brugconstructie met de naastgelegen tanden te fixeren en als mijn dochter 20 is deze te vervangen door een implantaat.
Vraag; Wie heeft er ervaring met de behandelwijze zoals voorgesteld door de endodontholoog? Wat waren de resultaten hiervan? Is het voorstel van de Orthodontist een goed alternatief?
Onze orthodontist echter, waar onze dochter al 1,5 jaar in behandeling is, raad deze transplantatie af. Het gebit is na 1,5 jaar bijna uitbehandeld en deze transplantatie betekent dat er een nieuwe behandeling moet komen om het gat van de weggehaalde kies te dichten. Dit kan niet zonder een chirugische ingreep om de krachten op de voortanden te verminderen, immers onder- en bovengebit staan netjes boven elkaar. Al met al een verlenging van de behandeling van ongeveer 2 jaar. Hij stelt voor om de voortand zonder wortel voorlopig met een brugconstructie met de naastgelegen tanden te fixeren en als mijn dochter 20 is deze te vervangen door een implantaat.
Vraag; Wie heeft er ervaring met de behandelwijze zoals voorgesteld door de endodontholoog? Wat waren de resultaten hiervan? Is het voorstel van de Orthodontist een goed alternatief?
Re: Kies transplanteren naar de plek van een voortand
Als deze situatie zich bij 1 van mijn kinderen zou voordoen zou ik altijd kiezen voor een implantaat met kroon.
Ik heb daar zelf betere ervaringen en resultaten mee.
Mee eens met de ortodontist.
Een "brugconstructie" ..., waarschijnlijk zal de ortho. een etsbrug bedoelen.
Kiezen transplanteren naar een voortandlocatie lijkt mij een esthetisch moeilijk oplosbaar compromis op te leveren. Implantaat is beter.
Jammer dat de gebitsbeschermer blijkbaar niet gedaan heeft waar ie voor gemaakt is.
2, 3-laags?
Begrijp nu ook de term brugconstructie. De 3 elementen die ge-avulseerd zijn zijn avitaal en moeten voorzien worden van een endo.
Optie kan ook nog zijn om een conventionele brugconstructie te maken op latere leeftijd.
Of denkt u daar anders over meneer Robinson,aangezien ik geen tandarts ben,maar wel zeer geintreseerd