Klein stukje kies afgebroken: weekendtandarts of wachten?

Author:
Bouwe
Posted:
za, 04/09/2011 - 15:35
Gisteravond is van een van mijn kiezen een klein stukje afgebroken. Betreft element 26 en het is afgebroken tussen 26 en 27. De kies zelf is al eens gevuld. Zolang ik er niet op eet heb ik geen last. Is dit iets voor de weekendtandarts of wachten tot maandag?
Bouwe

Hoi Romy, gistermiddag weer heen geweest en bijgeslepen. In de tandartsstoel voelde het goed aan, maar bij bepaalde kauwbewegingen bijt ik toch nog ergens een klein stukje op. Als ik met mijn vinger over de kiezen ga voel ik een hoekje van die kies ook omhoog staan in vergelijking met de andere kiezen. Dat is dus niet de vulling.... Kan ik daar weer mee heen gaan? Schaam mij er wel voor op weer te bellen. :oops:
di, 04/12/2011 - 13:51 Permalink
Bouwe

Bijna 14 dagen later na het vullen nu. Een week geleden de vulling laten bijslijpen. Kauwen wil inmiddels weer een beetje. De eerste week had ik totaal geen last van klachten bij kou, maar inmiddels voel ik bij koud eten en drinken een korte pijnscheut. Het houdt 2sec aan en trekt dan ook direct weg. Een bekende klacht, maar wel wat vreemd dat ik de eerste anderhalve week geen klachten had bij koud drinken/eten. Nog even afwachten of moet ik weer bellen?
zo, 04/24/2011 - 17:11 Permalink
Bouwe

Ik ga deze week mijn tandarts maar weer eens bellen denk ik. Ik heb weer pijn in de twee tegenoverliggende kiezen bovenin bij het kauwen. De twee gevulde kiezen onder in zelf geven nu geen problemen meer. Het vreemde is, vanmiddag heb ik een koekje aan die kant gegeten zonder veel problemen maar een uur later krijg ik een korte pijnscheut bij een tuc-koekje. Kan dit nog steeds een verhoogde vulling zijn? Hij is al twee keer bijgeslepen. Maar ik vind het te toevallig dat ik in die kies klachten heb na het vullen van de kiezen die daar tegenover liggen.

Weet ook niet meer met welke vraag ik bij de tandarts aan moet komen, hij ziet me weer staan. :(
za, 04/30/2011 - 21:10 Permalink
vV

alleen tegenoverliggend last vind ik beetje vreemd. bij te hoog denk ik dat zowel boven als onder, en dan de laatst behandelde iets meer gevoelig zijn. Maar die totaal niet maar alleen tegenoverliggned vind ik beetje vreemd. uitstraling zou kunnen, maar toch. daar even foto maken, als dat nog niet gebeurt is?
Of verkeerde belasting niet met recht dichtbijten maar juist met schuiven?
za, 04/30/2011 - 21:44 Permalink
Bouwe

Hoi vV, dat laatste dacht ik zelf ook aan. Weet niet wat het is, maar als ik aan de behandelde kant kauw voelt het minder stabiel aan dan aan de rechterkant. De vulling was volgens de tandarts de laatste twee keer ook inderdaad te hoog en dat voelde ik zelf ook. Nu hebt ik dat gevoel niet zo meer. Warm en koud drinken overigens geen last van. Vanmorgen stuk brood met korst geen last. Koekje bij de thee wel weer, maar de thee zelf en het glas water geen last. Bij een stukke zenuw moet je toch bij elk koekje last hebben lijkt mij? Ik kreeg er last van een dag na de behandeling, daarvoor geen problemen gehad. Zou het ook nog kunnen zijn dat niet de vulling van de behandelde kies de oorzaak is, maar een hoekpunt van die kies wat misschien gebeurd is bij het boren en dat die in de bovenkies drukt? Als ik met mijn vinger over de rij kiezen ga is dat geheel vlak behalve dat hoekje. Ik bedenk ook maar wat, dat zie je... :smt002

De laatste bitewing van beide zijden is gemaakt op 21 maart j.l. tijdens reguliere controle. Daarop was ook het gaatje te zien in de tweede kies die eveneens gevuld was. Van de rest geen bijzonderheden begreep ik.
za, 04/30/2011 - 22:03 Permalink