Bezwaar tegen nota voor wortelkanaalbehandeling

Author:
Janou
Posted:
zo, 04/10/2011 - 17:28
Hallo,

Ik heb onlangs een nota ontvangen van mijn tandarts waar ik het absoluut niet mee eens ben. Ik heb wat topics in dit forum doorgelezen en volgens mij sta ik niet echt sterk.

14 februari 2011 ging ik voor een controle naar mijn tandarts. Ik had 2 gaatjes in 2 verschillende kiezen (links en rechts). 'Plekjes' noemde de tandarts deze, wat volgens mij aangeeft dat ze vrij oppervlakkig waren.

28 februari ging ik terug om de gaatjes te laten boren en vullen. Dit gebeurde erg snel en zonder verdoving. Na de behandeling kreeg ik erg last van mijn linkerkies, maar dacht dat dit wel over zou gaan. Helaas had ik er in het weekend nog meer last van, maar aangezien het net dat weekend carnaval was in Breda, kon ik pas woensdagochtend bellen en 's middags terecht.

Deze woensdag was 9 maart. Er werden foto's van de kies gemaakt. Blijkbaar was bij de vorige behandeling een zenuw geraakt en deze was op gaan spelen. De tandarts legde ongeveer uit wat hij ging doen; hij heeft hierbij niet het woord wortelkanaalbehandeling genoemd. Hierdoor wist ik niet hoe 'ernstig' de nazorg-behandelingen waren en had ik geen idee dat de kosten enorm zouden oplopen.

9 maart heeft hij de kies opengeboord, de zenuwen eruit gehaald en er een tijdelijke vulling in geplaatst.

23 maart moest ik terugkomen voor vervolg van de behandeling. Hij heeft toen de tijdelijke vulling eruit gehaald, rubberen staafjes in de kanaaltjes geplaatst en de kies voorzien van een permanente vulling.

Helaas kreeg ik op 1 april (helaas geen grap) de rekening thuisgestuurd: €310,67. Omdat ik nooit problemen heb met mijn tanden, ik ze erg goed verzorg, minstens één keer per jaar naar de tandarts ga voor controle en omdat ik pas 29 ben heb ik me niet uitgebreid verzekerd voor de tandarts. Ik ben verzekerd bij OHRA en heb de minst uitgebreide tandarts-pakket. Ik zat dus dit jaar al halverwege de behandeling van 28 februari aan mijn maximale vergoeding.

Mijn bezwaar is dat de kosten volledig voor mij zijn, terwijl in mijn ogen de laatste twee behandelingen nodig waren door 'een fout van de tandarts'. Ik begreep door dit forum dat je dit zo niet moet zien, maar ik vind het toch erg lastig te begrijpen dat ik volledig moet opdraaien voor de kosten. Ook omdat de tandarts niet duidelijk heeft aangegeven wat de situatie was.

Mijn vraag: maak ik enige kans op een tegemoetkoming vanuit de tandarts?

Ik baal echt ontzettend dat ik een maand met kiespijn heb rondgelopen na een simpele behandeling van oppervlakkige gaatjes en dat ik daarna zo'n (voor mij) enorme rekening krijg.

Met vriendelijke groet,

Janou
Janou

De codes van de behandelingen:

28 februari
V12 Tweevlaksrestauratie
V21 Etsen in Combinatie met etsbare onderlaag

9 maart
E01 Onderzoek, diagnostiek en behandelplan
Endodontisch consult

A10 Geleidings- en.of infiltratie-anaestesie
X10 Intra-orale foto (twee maal)
E04 Wortelkanalbehandeling element met volgroeide apex ongecompliceerd. Insluiten calciumhydrocide per element, per zitting.

23 maart
E04 Wortelkanalbehandeling element met volgroeide apex ongecompliceerd. Toeslag kosten roterend nikkel-titanium intrumentarium
E14 Wortelkanaalbehandeling element met volgroeide apex ongecompliceerd. Tweekanalig element
V11 Eenvlaksrestauratie
V21 Etsen in combinatie met etsbare onderlaag
X10 Intra-orale foto
zo, 04/10/2011 - 17:36 Permalink
Chris888

Het kan natuurlijk ook dat er helemaal geen fout is gemaakt, maar dat het gaatje gewoon dicht in de buurt van de zenuw zat.

Waarom vraag je je tandarts niet zelf om uitleg? Hoe het kan dat behandeling van een 'plekje' tot een wkb kan leiden? Vervolgens kan je vertellen dat je in het vervolg beter geïnformeerd wenst te worden, zowel over de behandeling als over de kosten.
zo, 04/10/2011 - 18:28 Permalink
Romy32

'Plekjes' noemde de tandarts deze, wat volgens mij aangeeft dat ze vrij oppervlakkig waren.

Soms blijken gaatjes tijdens het boren toch groter te zijn dan aanvankelijk werd gedacht. Zeker als er geen foto's zijn gemaakt, kan dat het geval zijn.

De tandarts legde ongeveer uit wat hij ging doen; hij heeft hierbij niet het woord wortelkanaalbehandeling genoemd. Hierdoor wist ik niet hoe 'ernstig' de nazorg-behandelingen waren en had ik geen idee dat de kosten enorm zouden oplopen.

Misschien wilde hij je niet bang maken door het woord wortelkanaalbehandeling te gebruiken....?

Maar stel nu dat hij dat wel had gedaan. Wat dan? Had je dan gezegd: 'Doe maar niet, dat is me te duur'? Je had last van die kies, dus het moest sowieso gebeuren.

Mijn bezwaar is dat de kosten volledig voor mij zijn, terwijl in mijn ogen de laatste twee behandelingen nodig waren door 'een fout van de tandarts'.

De laatste twee behandelingen waren nodig, omdat het gaatje dieper was dan voorzien. Niet omdat de tandarts iets fout heeft gedaan.

Denk ik.
zo, 04/10/2011 - 18:28 Permalink
Spiegeltje

Mijn vraag: maak ik enige kans op een tegemoetkoming vanuit de tandarts?

Nee, vrijwel uitgesloten zoals u zelf al vermoedt. Dit is - zoals hierboven al staat - in beginsel te beschouwen als een complicatie van een restauratie, en dus geen fout. En als er geen fout is gemaakt moet u de rekening betalen. De rekening is ook niet abnormaal hoog en de codes lijken correct.

Het is mijns inziens wel zo dat de tandarts u goed (lees: beter) had moeten informeren (wettelijke verplichting). Eigenlijk al vanaf het begin, bij het behandelen van het gaatje door te zeggen dat er een kans bestaat dat de zenuw ontstoken kan raken met als uiterste consequentie een wortelkanaalbehandeling. De kans daarop wordt groter als de tandarts dieper moet boren. Dat is inderdaad niet altijd van te voren in te schatten, maar wel tijdens de behandeling.

Op zich betekent dit echter niet dat u recht heeft op een tegemoetkoming.U heeft gewoon pech gehad :D
zo, 04/10/2011 - 21:51 Permalink
Janou

Kleine wijziging in mijn beschrijving: dat de kies pijn ging doen kwam doordat de vulling tegen de zenuw drukte. Niet doordat er tijdens de behandeling een zenuw is geraakt.

Er zijn bij de controle op 14 februari van te voren foto's gemaakt nadat hij had geconstateerd dat er plekjes zaten. Aan de hand van de foto's heeft hij besloten dat er verdere behandeling noodzakelijk was.

Mijn eerste reactie toen bleek dat er iets niet goed gegaan was, was ook dat ik gewoon weer pech heb. Toch vind ik dat dit niet netjes is afgehandeld. Ik was bij ontvangst van de rekening echt totaal verrast.
ma, 04/11/2011 - 10:22 Permalink
Illuminus

Janou, moet toch zelf kunnen beslissen of hij/zij die kies had willen behouden ?
Niemand kan in Janou zijn/haar portomonee kijken.


Is een simpele oplossing voor, rekening de prullenbak minus 20 euro en tang op de kies...

En nee even geen geneuzel over rekening weg en wel de behandeling behouden, dan ook de consequenties van de desbetreffende behandeling dragen.

Er is geen fout gemaakt door de tandarts, en de pijn is een complicatie van de behandeling. Zelfs al zou er op de zenuw geboort zijn is een directe pulpa-overkapping mogelijk om een wortelkanaalbehandeling te voorkomen. Kwestie van jammer maar helaas...
ma, 04/11/2011 - 11:28 Permalink
advies


Mijn eerste reactie toen bleek dat er iets niet goed gegaan was, was ook dat ik gewoon weer pech heb. Toch vind ik dat dit niet netjes is afgehandeld. Ik was bij ontvangst van de rekening echt totaal verrast.


Beste Janou,

Over de hoogte van de nota nog even het volgende. Het komt inderdaad vaker voor dat patiënten achteraf (onaangenaam) worden verrast door de rekening van de tandartspraktijk. Ook de minster van volksgezondheid, Edith Schippers, heeft dit probleem in beeld. Er wordt gewerkt aan het verbeteren van de transparantie in de sector. De kans is groot dat praktijken in de 2e helft van dit jaar of begin volgend jaar de tarieven op de eigen website en in de wachtkamer dienen weer te geven. De tandartsnota zou dan geen verrassing meer mogen zijn. Althans, het doel is dat de patiënt vooraf beter kan inschatten wat een behandeling gaat kosten.

Aan het door jou beschreven probleem wordt gewerkt zullen we maar zeggen.

Bron: http://www.tandartsennet.nl/actueel/actueel.html#nieuws:32BC905752BE905…
ma, 04/11/2011 - 11:30 Permalink
vV

zelf vragen ja..... net zoals iemand hier zelf kan vragen, maar dat achteraf, is het misschien handig om vooraf te vragen (als dat niet verteld is) voor wie de kosten zijn en hoeveel dat is. Uiteindelijk krijg je wel 2 langere afspraken mee, dan kan je eigenlijk al zelf inschatten dat de rekening minimaal in verhouding zal liggen met het eerdere werk. Of denk ik nu te simpel?

ik vind overigens het hele verzekeringsverhaal hier buiten staan, want daar weet de tandarts niets van, en wil hij als het goed is niet weten ook.
Punt is: je kan wel hoger verzekeren, maar dat kan pas per 1 jan weer, wil je dan de rest van het jaar wachten met de de behandeling? Als 2e punt verzekeringstechnisch: een hogere verzekering kost extra premie, die je nu vele jaren in de zak hebt gehouden, en dat is per saldo denk ik nog altijd meer dan wat er nu aan eigen kosten komt, want een deel zal wel vergoed worden neem ik aan.
ma, 04/11/2011 - 13:13 Permalink
Janou



Over de hoogte van de nota nog even het volgende. Het komt inderdaad vaker voor dat patiënten achteraf (onaangenaam) worden verrast door de rekening van de tandartspraktijk. Ook de minster van volksgezondheid, Edith Schippers, heeft dit probleem in beeld. Er wordt gewerkt aan het verbeteren van de transparantie in de sector. De kans is groot dat praktijken in de 2e helft van dit jaar of begin volgend jaar de tarieven op de eigen website en in de wachtkamer dienen weer te geven. De tandartsnota zou dan geen verrassing meer mogen zijn. Althans, het doel is dat de patiënt vooraf beter kan inschatten wat een behandeling gaat kosten.

Aan het door jou beschreven probleem wordt gewerkt zullen we maar zeggen.

Bron: http://www.tandartsennet.nl/actueel/actueel.html#nieuws:32BC905752BE905…



Dat vind ik goed nieuws en zeer terecht.
di, 04/12/2011 - 11:51 Permalink
vV

er word daarin overigens weer heel makkelijk over eigen verantwoordelijkheid van de patient zelf heen gestapt. Het word in het nieuwe systeem wel weer heel erg handje vasthouden , maar dat is blijkbaar nodig. De mondige patient die we theoretisch tegenwoordig hebben blijkt redelijk selectief met die mondigheid, meestal pas achteraf als dingen niet gaan zoals verwacht/gedacht.
Ik was er niet bij, kan dus niet inschatten wat er wel of niet verteld is, feit is wel dat uit onderzoek gebleken is dat mensen kort na een gesprek een 3/4 deel aan essentiele wel verstrekte info weer kwijt izjn, of het heel anders verwoorden.
Tarieven nu zijn ook redelijk transparant overigens , en zeer zeker openbaar, staan oa gewoon op deze site en op die van de NZA.
di, 04/12/2011 - 12:51 Permalink