Afgelopen vrijdag is bij mij een wortelkanaalbehandeling gestart in een van mijn kiezen. De tandarts waarschuwde al voor de mogelijkheid van "enige zeurende napijn", maar die zou goed te hanteren moeten zijn met pijnstillers. Helaas is napijn enorm en niet zeurend maar kloppend van aard. Ibuprofen in combi met paracetamol helpt wel iets - maar na een uur of 3 na inname komt de pijn daar weer doorheen. Wil de voorgeschrevene doses niet overschrijden, dus loop de halve dag (en nacht) rond met een zere smoel.
Het is nu maandag en de pijn is nog maar nauwelijks afgenomen. Ik heb vanmorgen mijn tandarts gebeld en die zegt dat ik het nog maar een paar dagen moet aankijken. Is dit normaal? En is het verstandig dit nog zolang aan te kijken?
Het is nu maandag en de pijn is nog maar nauwelijks afgenomen. Ik heb vanmorgen mijn tandarts gebeld en die zegt dat ik het nog maar een paar dagen moet aankijken. Is dit normaal? En is het verstandig dit nog zolang aan te kijken?
Re: napijn wortelkanaalbehandeling
Kortom, de pijn moet minder worden gedurende de dagen. Probeer de kies te ontlasten door aan de andere zijde te kauwen. Verder moet je lichaam het werk doen. Dus doe wat je doet bij een stevige griep: let op je voeding (gezond ;) ), rustig aan met eventueel roken en/of alcohol bijvoorbeeld en probeer rust te nemen waar dat kan.
N.b., mocht de pijn in hevigheid ernstig toenemen ondanks maatregelen en pijnstillers, zou ik toch nog eens contact opnemen met je tandarts. Andere professionals op het forum nog een toevoeging?
Wordt het erger dan aan de bel trekken...anders nog even aanzien.
Vanmorgen werd ik echter wakker zonder dat ik direct naar de ibuprofen wilde grijpen en op een licht drukkend gevoel na, heb ik momenteel geen enorme pijn meer aan de kies in kwestie. Voor de zekerheid toch maar even bij de tandarts geweest - afspraak stond nou toch gepland. Kon het zelf ook wel bedenken, maar nu de pijn is gezakt doen we even niets met de kies.
Wel een enorme opluchting om weer pijnvrij te zijn.
Helaas moet er nog meer gebeuren aan mijn gebit - ben vanwege enorme tandartsangst te lang niet bij de tandarts geweest en moet nu wat achterstallig onderhoud ondergaan (deze wkb moet worden afgemaakt - 2 gaatjes te vullen en en 2 verstandkiezen te trekken). Zal blij zijn als alles achter de rug is (en mn portemonnee ook). Ga daarna heel netjes mn halfjaarlijkse controle aanhouden...
Inderdaad, van uitstel (van controle) komt afstel, en vergroten en vermeerderen de problemen zich,...dus beste is inderdaad regelmatige controle :)