Stukjes uitgeboorde vulling vallen in keel

Author:
ottovr
Posted:
vr, 04/15/2011 - 16:04
Ik ben patient bij het ACTA (opleidingscentrum van tandartsen in Amsterdam).
Ik heb een klacht over een werkwijze. Deze klacht is afgewezen. De klachtindiening en afhandeling zijn op informele wijze verlopen. Ik ben niet tevreden. Voor aleer de klacht opnieuw in te dienen maar dan formeel wil ik eerst weten of mijn klacht volgens gezaghebbende normen, klachtwaardig is.
Een aantal keren heb ik de afgelopen jaren te maken gehad met het uitboren van oude vullingen. Ondanks de daarnevens gebruikte straal water en afzuiging vielen daarbij geregeld veel stukjes vulling in mijn keel. Dit is onaangenaam maar vooral ongezond. Ze kunnen makkelijk ingeademd worden of de luchtpijp inzakken, en dan dus in de longen terechtkomen. Volgens mij kan dit altijd voorkomen worden met een goedaangelegde cofferdam met daarbij een afsluiting van de omgeving.
Graag wil ik weten of mijn overtuiging juist is, en of ik altijd recht kan doen gelden op de aanbrenging van een cofferdam en afsluiting van de rest, op zodanige wijze dat geen vullingdeeltjes meer in de keel kunnen vallen.
Workie

Ik denk eerder dat je de vulling deeltjes inslikt en niet inademt, en dan komt het een dag later er aan de onderkant weer uit :smt003 Ik neem aan dat je tijdens het boren door je neus ademt en niet door je mond? Het 'probleem' is dus te verwaarlozen. Zelfs tandartsen die dit werk dagelijks doen, en regelmatig dit soort handelingen verrichten worden vaak oud :smt002
vr, 04/15/2011 - 17:02 Permalink
vV

Graag wil ik weten of mijn overtuiging juist is, en of ik altijd recht kan doen gelden op de aanbrenging van een cofferdam en afsluiting van de rest, op zodanige wijze dat geen vullingdeeltjes meer in de keel kunnen vallen.

u kunt het vragen, maar kan zijn dat men om bepaalde redenen daar niet aan mee wil werken. Dan heeft u de keuze daarin meegaan of een tandarts zoeken die het wel doet zoals u dat wilt.
Overigens moet ik wel even kwijt dat u naar mijn idee een beetje een probleem maakt van iets wat in essentie geen probleem is.
ma, 04/18/2011 - 13:52 Permalink
daaniieelelle

[/quote] Overigens moet ik wel even kwijt dat u naar mijn idee een beetje een probleem maakt van iets wat in essentie geen probleem is.[/quote]

Het mag dan geen probleem voor de gezondheid zijn, maar ik kan goed begrijpen dat het zeer oncomfortabel is.

Men mag zeker vragen om een cofferdam en tegenwoordig is het (volgens mij) verplicht dat deze op ACTA gebruikt worden.
In ieder geval wordt het sterk aangeraden, niet alleen vanwege bescherming van de patient, maar ook voor beter werken
voor de tandarts. Er kan zeker wat fout gaan bij behandelingen op ACTA (net zoals in 'gewone' praktijken), maar over het algemeen
leveren tandheelkundestudenten prima werk af hoor :wink:
za, 06/04/2011 - 00:10 Permalink
vV

dat bij studie/opleiding een cofferdam noodzaak is is logisch, deden we zo`n dikke 25 jaar geleden in Utrecht ook al, is neits nieuws aan dus.
patienten liggen lang in de stoel, veel tijd met wachten op zaalassistenten tussen de stappen (ik neem aan dat daar niet veel aan veranderd zal zijn) en dus risico op contaminatie van de keizen waar je mee bezig bent.

In de algemene praktijk , zeker met een stoelassistente werkt het veel sneller en is er bij gewone werkzaamheden, wortelkanaalbehandeling uiteraard uitgezonderd, over het algemeen geen noodzaak tot cofferdam.

Er is inmiddels ook uit longintudinaal onderzoek (onder meer in eigen praktijk van betreffende Nijmeegse composiet""koning"" ) aangetoond dat cofferdam geen invloed heeft op kwaliteit of levensduur van restauraties.

het is, zoals veel dingen, relatief.
za, 06/04/2011 - 12:17 Permalink