groot stuk afgebroken kies

Author:
zoutdropje
Posted:
za, 04/16/2011 - 22:25
hoi allemaal,
net tijdens het avond eten had ik een kwart kies los in me mond. als ik nu kijk naar het "gat" wat er achter is gebleven zit er allemaal zwart/bruin... niet goed dus. de kies zelf doet geen pijn, hij is alleen wat scherp (vervelend want ik heb nu zo'n automatische tong die er naar toe trekt) mijn kaak zeurt wel een beetje.
moet ik hier nu meteen wat aan laten doen of kan ik tot maandag wachten?

daarnaast even een vraag, kan er nadat er een vulling of lijm op een tand/kies is geplakt vuil onder komen, of is de tand dan niet goed schoongemaakt door de tandarts voordat ze de lijm en of vulling gingen plaatsen?

dank jullie wel

groetjes Marieke
Spiegeltje

Als u er geen pijn aan hebt kan dit wel even wachten. Wel maandag meteen bellen!

De tweede vraag begrijp ik niet helemaal. De kies is waarschijnlijk afgebroken door gevorderd tandbederf, niet per se door een fout van de tandarts denk ik. Verder valt er vanaf het forum natuurlijk weinig met zekerheid over te zeggen hoe dat zover is gekomen. Meestal toch een kwestie van voeding en/of poetsgedrag over een langere tijd.
za, 04/16/2011 - 22:56 Permalink
zoutdropje

net toch even gebeld naar weekend tandarts en kreeg advies nu te gaan slapen en morgen terug te bellen en dat het waarschijnlijk niet tot maandag kan wachten omdat de kaak pijn doet...

de tweede vraag, komt meer uit interesse/onkunde. heb vaker gehad dat er bijvoorbeeld lijm werd weggeslepen bij de tandarts en dat daar onder dan een gaatje zat. nu is er denk ik (ben nog steeds onkundig) een stuk vulling uit en ik denk dat daaronder vuil heeft gezeten waardoor de kies nu verrot is... (hoop dat het mee gaat vallen, maar vrees het ergste)
vandaar de vraag, kan er vuil komen onder lijm of vulling als deze is aangebracht of is het dan niet goed schoongemaakt...
iig bedankt voor je reactie!
za, 04/16/2011 - 23:01 Permalink
Workie

net toch even gebeld naar weekend tandarts en kreeg advies nu te gaan slapen en morgen terug te bellen en dat het waarschijnlijk niet tot maandag kan wachten omdat de kaak pijn doet...

de tweede vraag, komt meer uit interesse/onkunde. heb vaker gehad dat er bijvoorbeeld lijm werd weggeslepen bij de tandarts en dat daar onder dan een gaatje zat. nu is er denk ik (ben nog steeds onkundig) een stuk vulling uit en ik denk dat daaronder vuil heeft gezeten waardoor de kies nu verrot is... (hoop dat het mee gaat vallen, maar vrees het ergste)
vandaar de vraag, kan er vuil komen onder lijm of vulling als deze is aangebracht of is het dan niet goed schoongemaakt...
iig bedankt voor je reactie!
Je hebt waarschijnlijk gewoon een gaatje die begonnen is op de grens van je vulling. Dan gaat je vulling 'lekken' en het gaatje word groter en je vulling komt los en je kies breekt opeens af. Vandaar dat er vuil onder je vulling is gekomen.

Ben je wel regelmatig naar de controles van je tandarts geweest?
zo, 04/17/2011 - 09:55 Permalink
zoutdropje

ik ga elk half jaar trouw voor de controles, november is de laatste keer, toen was er "niks" aan de hand.
maar goed, we wachten wel af wat de tandarts er weer aan kan doen.

blijft mijn vraag staan, of er nu vuil onder een vulling/lijm kan komen? of is het dan niet goed schoongemaakt.
snap dat in het geval van mijn kies hij er langs heeft kunnen gaan, en dat geloof ik ook wel.
of kan er op mijn vraag geen ja of nee antwoord gegeven worden?
iig bedankt voor je reactie.
zo, 04/17/2011 - 10:35 Permalink
Workie

ik ga elk half jaar trouw voor de controles, november is de laatste keer, toen was er "niks" aan de hand.
maar goed, we wachten wel af wat de tandarts er weer aan kan doen.

blijft mijn vraag staan, of er nu vuil onder een vulling/lijm kan komen? of is het dan niet goed schoongemaakt.
snap dat in het geval van mijn kies hij er langs heeft kunnen gaan, en dat geloof ik ook wel.
of kan er op mijn vraag geen ja of nee antwoord gegeven worden?
iig bedankt voor je reactie.
Er kan alleen vuil onder komen als de vulling niet goed aansluit op de rest van je kies. Dit word veroorzaakt door cariës of te wel gaatjes
zo, 04/17/2011 - 10:40 Permalink
Bouwe

Hoi Marieke, ik had afgelopen weekend precies het zelfde als jij. Was bij een kies waarvan ik al wist dat er een gaatje onder de vulling zat waarbij het zelfde is gebeurt is wat Workie zei. Er stond al een afspraak om die vulling eruit te halen maar dat moest dus even versneld worden. :lol: Maandagochtend al verholpen door de tandarts, duurde maar 20 minuten. Sterkte!
zo, 04/17/2011 - 19:41 Permalink