Niet echt angst voor de tandarts, eerder voor het verdict!

Author:
papagena
Posted:
ma, 03/14/2011 - 10:52
Ik weet niet of ik hier wel mag posten, maar ik doe het toch maar ;) .

Echt angst voor de tandarts heb ik niet (hoewel: blijkbaar als ik de test doe kom ik toch op 12 uit), ik voel me wel altijd gespannen maar ik ben tot nu toe wel elk jaar gegaan. Ik had behalve wat vullingen ook geen zware problemen.

Alleen blijkt nu dat mijn vorige tandarts geen goed werk heeft geleverd met een paar vullingen. Daardoor moet er waarschijnlijk een kies uit. Nu is dat op zich nog te overzien maar ik mag vrijdag naar een andere tandarts en ik ben nu wel bang dat er nog een paar lijken uit de kast gaan vallen, zeg maar. Maar tegelijk heb ik zoiets van, bijt op je tanden ( :smt003 ) en ga ervoor! Alleen voel ik me toch echt niet op mijn gemak. Wie weet valt het wel allemaal mee maar ik ben gewoon bang dat ze nog andere dingen niet goed heeft gedaan dan alleen die vullingen (bv tandsteen verwijderen) en dat ik daar nu de gevolgen moet van dragen terwijl het toch niet helemaal mijn schuld is.

Ik weet dat er hier waarschijnlijk mensen zijn met veel ergere problemen en grotere angst dan ik, maar ik kom hier toch maar ondersteuning zoeken.
scaredycat

Oh, wat een nare gewaarwording! Hoe ben je er nu dan achter gekomen dat het werk van je vorige
TA niet goed was/is? Is dat al ontdekt door de TA waar je vrijdag heen gaat, of nog weer een andere?

De enige raad die ik kan geven is om zeker wel te gaan, want niet gaan omdat je bang bent voor
wat er uit zal komen maakt het ook niet beter. Heel cliché, maar daar kan ik ook niks aan doen.
Als blijkt dta et zo slecht is als je bang voor bent is helemaal niet gezegd dat alles ineens gedaan
moet! En misschien valt het allemaal wel mee en heb je je voor niets drukgemaakt.

Heel veel sterkte in ieder geval, laat je ons nog weten hoe het afloopt?
ma, 03/14/2011 - 13:44 Permalink
papagena

Wel enkele maanden geleden is er een vulling uit gevallen en de tandarts die dat hersteld heeft, heeft gezegd dat ze niet goed geplaatst was. Nu heb ik aan de andere kant een losse kies die ook eerder gevuld was dus waarschijnlijk ook slecht gedaan. Zo ben ik er achter gekomen.

Nu ik ben pas naar NL verhuisd dus moest sowieso hier een tandarts zoeken. En wie weet valt het inderdaad wel mee allemaal maar ik heb nu zoiets van ik ben daar jaren gegaan, wie weet wat er nog allemaal niet behoorlijk gedaan was. Hopelijk niets dat niet kan recht getrokken worden ...
ma, 03/14/2011 - 13:58 Permalink
papagena

Morgen de eerste van 2 behandelingssessies. Ik hoop dat het meevalt maar eigenlijk heb ik nu toch wel zin om heel hard weg te rennen ... Ik die eigenlijk geen tandartsangst heb, eerder angst dat de boel niet verdoofd zal geraken want dat heb ik al een paar keer meegemaakt in een niet zo heel ver verleden ... Laten we hopen dat het voor niks is!
ma, 04/18/2011 - 21:58 Permalink
scaredycat

Hopelijk lees je dit nog voor je behandeling: HEEL veel sterkte!

En als de verdoving niet goed lijkt te werken, zeg dat dan tegen je TA!
Beter nog: vertel hem vantevoren dat je daar ervaring mee hebt, dan kan hij
er rekening mee houden. En ben je ang wat te vergeten te zeggen, schrijf
het dan op en geef dat desnoods aan je TA, dat vinden ze echt niet erg!

Nogmaals veel sterkte en laat je ons horen hoe het ging?
di, 04/19/2011 - 01:13 Permalink
papagena

Wel ik ben net terug en ik moet zeggen: complimenten voor de tandarts!! Ik heb niks gevoeld, van het verdoven niet (nou ja, een heel klein beetje. Maar het vermelden eigenlijk niet waard), van het schoonmaken van de pockets niet en van die 2 kiezen trekken niet. Helemaal niks! OK, schrapen, duwen en trekken maar geen pijn. Ik heb het hem ook gezegd, als het goed is mag het gezegd worden toch?

Ik heb het er nu wel psychologisch wat moeilijk mee dat ik 2 kiezen kwijt ben (en er volgen er nog: 2 wijsheidstanden en 1 kies). Is dat gek? Want uiteindelijk zijn er wel ergere dingen natuurlijk ...
di, 04/19/2011 - 11:50 Permalink
scaredycat

Ook jij gefeliciteerd met deze stap!

Van die kiezen kan ik moeilijk oordelen. Ik mis er nu 5 en mijn
verstandskiezen zijn er lang geleden volgens mij al uitgegaan.

De enige overweging die ik nu heb is om rechtsonder misschien toch
een implantaat te nemen, omdat ik daar dus twee kiezen mis en dat
soms lastig is voor de kauwfunctie. Maar daar ben ik aan de andere
kant na 7 jaar al zo aan gewend dat het niet echt een probleem meer is.

Ieder mens is natuurlijk anders, dus als jij het er moeilijk mee
hebt is dat helemaal niks om je voor te schamen hoor!
Ik hoop oprecht dat je dat gevoel snel van je af kunt zetten
en dat de trots dat je gegaan bent de overhand neemt!

Fijne dag nog!
di, 04/19/2011 - 15:25 Permalink
papagena

Dat wel en mijn vriend steunt me ook heel erg, die zegt dat het voor hem niet uitmaakt dat ik een paar kiezen mis. Gelukkig is met de voortanden alles OK. 't Gevoel is niet functioneel denk ik maar echt psychologisch. Ik verwijt het mezelf een beetje, en tegelijk vind ik dat onterecht want ik ging elk jaar naar de tandarts maar die heeft een paar dingen niet goed gedaan (dat zeg ik niet, dat zegt mijn huidige tandarts). OK ja het is natuurlijk wel mijn schuld dat er een vulling in die kiezen moest vroeger, ik heb te veel gesnoept of niet goed gepoetst ;) . Maar als ze dan slecht geplaatst worden, tja daar kan ik niks aan doen maar ik zit nu wel met de gevolgen. Maar ik denk soms, had ik dat niet eerder moeten zien gezien mijn eigen medische achtergrond, maar dan nog ik ben geen tandarts natuurlijk ...

Mijn nieuwe tandarts valt echt reuze mee, het eerste gesprek viel wat tegen maar dat was waarschijnlijk doordat hij niet echt goed nieuws te brengen had ook. Vandaag was hij erg aardig, de hele tijd vragen of ik niks voelde (en ik heb het niet eens erover gehad dat ik nerveus was!), en dat hij best begreep dat dat trekken een naar gevoel gaf want dat hij het zelf ook al gehad had, etc ... En echt, een pluim hoe die mens kan verdoven want ik heb niks gevoeld, echt niks, en ik ben toch echt al vaker door verschillende tandartsen verdoofd. En in de onderkaak was het zelfs ook elke tand apart dus veel prikjes, en niks gevoeld. Ik kan daar normaal ook wel best tegen hoor ;) maar dit viel me echt op!
di, 04/19/2011 - 16:08 Permalink
scaredycat

Oké, als ik het goed begrijp mis jij je kiezen dus niet, maar verwijt je jezelf dat je ze kwijt bent?

Tja, in mijn ogen heb je jezelf niets te verwijten, want angst (ongeacht om
welke reden) is gewoon een heel krachtig iets dat je in zijn greep kan hebben.

Bekijk het positief: je hebt deze greep verbroken en
gaat er nu voor om het nooit meer zover te laten komen!
di, 04/19/2011 - 16:29 Permalink
papagena

Of ik ze mis of niet, zal ik je binnen enkele dagen wellicht kunnen zeggen ;) .

Verwijten, tja, een klein beetje, niet door angst voor de tandarts want eigenlijk heb ik dat niet. Enkel angst dat de verdoving niet goed werkt, nou ja misschien kan je dat ook wel angst voor de tandarts noemen. Ik bedoel: niet in die mate dat ik jaren niet gegaan ben of zo, al was ik wel telkens nerveus als ik ging. Maar ik heb best enkele gevulde kiezen, als kind/puber snoepte ik wel wat en nam ik het soms niet zo nauw met poetsen. En als ik dan een probleem had, durfde ik het wel een keer uitstellen owv angst om niet verdoofd te geraken (heb je al ooit eens een tand bijna laten trekken zonder verdoving? Ik dus wel, want het lukte niet! Enkel door recht in de tandzenuw te spuiten en dat was echt geen lachertje!!). Natuurlijk met als gevolg vaak een wortelkanaalbehandeling. En deze tanden zijn dan natuurlijk verzwakt. Maar goed: verkeerd geplaatste vullingen is natuurlijk niet iets dat aan mij ligt. Noem het dan maar gedeelde verantwoordelijkheid ;) . Maar daar zit ik nu dus een beetje mee en volgende week vast nog meer want de kies die er dan uit moet, is niet een achterste kies maar die ervoor en ik ben bang dat je dat gaat zien. Die 2 achterste (1 boven en 1 onder) dat zie je niet als ik lach of zo.
di, 04/19/2011 - 16:40 Permalink
papagena

Dank je! De pijn is vandaag al wat minder, maar eten gaat nog altijd niet echt zoals het moet, omdat de andere kant ook nog niet helemaal hersteld is, denk ik. Bovendien blijft er altijd wel wat onder die hechtingen zitten, maar goed dat is tijdelijk. Ik vind het wel wat vervelender dat ik nu wel vrij grote ruimtes tussen mijn tanden heb, vooral achteraan. Daar blijft dus naar mijn gevoel gigantisch veel voedsel tussen zitten en ik moet om de haverklap flossen. Niet echt leuk, maar goed ik besef ook wel dat dat zeuren om kleinigheden is. Ik overweeg toch zo'n waterflosser aan te schaffen, misschien helpt dat wel ...
zo, 05/01/2011 - 18:08 Permalink
papagena

Ja daar ben ik ook wel blij om! Overigens zie ik al heel veel verbetering aan mijn tandvlees, de tandarts was ook tevreden. Nu moet ik nog enkel 1x gaan voor een definitieve vulling, maar dat telt eigenlijk niet ;) . En dan over 3 maanden bij de mondhygiëniste. Volgend jaar waarschijnlijk ook wel 1 implantaat (als het even kan toch liever dat dan een kroon), maar voorlopig ziet het er dus wel OK uit. Oef! Gelukkig was ik er nog wel net op tijd bij wat de parodontitis betreft als ik andere verhalen hier zo lees, ik ben er enkel 1 achterste kies door kwijt (de 2 andere was niet daardoor, maar door een slecht geplaatste vulling, nou ja, achterom kijken heeft geen zin).
ma, 07/25/2011 - 17:02 Permalink