Ik weet niet of ik hier wel mag posten, maar ik doe het toch maar ;) .
Echt angst voor de tandarts heb ik niet (hoewel: blijkbaar als ik de test doe kom ik toch op 12 uit), ik voel me wel altijd gespannen maar ik ben tot nu toe wel elk jaar gegaan. Ik had behalve wat vullingen ook geen zware problemen.
Alleen blijkt nu dat mijn vorige tandarts geen goed werk heeft geleverd met een paar vullingen. Daardoor moet er waarschijnlijk een kies uit. Nu is dat op zich nog te overzien maar ik mag vrijdag naar een andere tandarts en ik ben nu wel bang dat er nog een paar lijken uit de kast gaan vallen, zeg maar. Maar tegelijk heb ik zoiets van, bijt op je tanden ( :smt003 ) en ga ervoor! Alleen voel ik me toch echt niet op mijn gemak. Wie weet valt het wel allemaal mee maar ik ben gewoon bang dat ze nog andere dingen niet goed heeft gedaan dan alleen die vullingen (bv tandsteen verwijderen) en dat ik daar nu de gevolgen moet van dragen terwijl het toch niet helemaal mijn schuld is.
Ik weet dat er hier waarschijnlijk mensen zijn met veel ergere problemen en grotere angst dan ik, maar ik kom hier toch maar ondersteuning zoeken.
Echt angst voor de tandarts heb ik niet (hoewel: blijkbaar als ik de test doe kom ik toch op 12 uit), ik voel me wel altijd gespannen maar ik ben tot nu toe wel elk jaar gegaan. Ik had behalve wat vullingen ook geen zware problemen.
Alleen blijkt nu dat mijn vorige tandarts geen goed werk heeft geleverd met een paar vullingen. Daardoor moet er waarschijnlijk een kies uit. Nu is dat op zich nog te overzien maar ik mag vrijdag naar een andere tandarts en ik ben nu wel bang dat er nog een paar lijken uit de kast gaan vallen, zeg maar. Maar tegelijk heb ik zoiets van, bijt op je tanden ( :smt003 ) en ga ervoor! Alleen voel ik me toch echt niet op mijn gemak. Wie weet valt het wel allemaal mee maar ik ben gewoon bang dat ze nog andere dingen niet goed heeft gedaan dan alleen die vullingen (bv tandsteen verwijderen) en dat ik daar nu de gevolgen moet van dragen terwijl het toch niet helemaal mijn schuld is.
Ik weet dat er hier waarschijnlijk mensen zijn met veel ergere problemen en grotere angst dan ik, maar ik kom hier toch maar ondersteuning zoeken.
Re: Niet echt angst voor de tandarts, eerder voor het verdic
TA niet goed was/is? Is dat al ontdekt door de TA waar je vrijdag heen gaat, of nog weer een andere?
De enige raad die ik kan geven is om zeker wel te gaan, want niet gaan omdat je bang bent voor
wat er uit zal komen maakt het ook niet beter. Heel cliché, maar daar kan ik ook niks aan doen.
Als blijkt dta et zo slecht is als je bang voor bent is helemaal niet gezegd dat alles ineens gedaan
moet! En misschien valt het allemaal wel mee en heb je je voor niets drukgemaakt.
Heel veel sterkte in ieder geval, laat je ons nog weten hoe het afloopt?
Nu ik ben pas naar NL verhuisd dus moest sowieso hier een tandarts zoeken. En wie weet valt het inderdaad wel mee allemaal maar ik heb nu zoiets van ik ben daar jaren gegaan, wie weet wat er nog allemaal niet behoorlijk gedaan was. Hopelijk niets dat niet kan recht getrokken worden ...
Laat ik dan maar zeggen dat ik hoop dat je je te druk maakt ;)
De techniek staat natuurlijk ook niet stil, dus dingen die
vroeger niet te redden waren kan men nu wel oplossen.
Gewoon wachten op vrijdag en dan verder kijken, meer kun je nu toch niet doen.
Maar ik ben wel vastbesloten te gaan, ook al is het dan met lood in mijn schoenen!
Dat is idd wel fijn. En ik zou zelf de laatste zijn die zegt dat iemand zich
aanstelt, want bijna 7 jaar geleden was ik ook als de dood voor de TA.
Nu niet echt meer en dat is voor een groot deel aan dit forum te danken!
En als de verdoving niet goed lijkt te werken, zeg dat dan tegen je TA!
Beter nog: vertel hem vantevoren dat je daar ervaring mee hebt, dan kan hij
er rekening mee houden. En ben je ang wat te vergeten te zeggen, schrijf
het dan op en geef dat desnoods aan je TA, dat vinden ze echt niet erg!
Nogmaals veel sterkte en laat je ons horen hoe het ging?
Ik heb het er nu wel psychologisch wat moeilijk mee dat ik 2 kiezen kwijt ben (en er volgen er nog: 2 wijsheidstanden en 1 kies). Is dat gek? Want uiteindelijk zijn er wel ergere dingen natuurlijk ...
Van die kiezen kan ik moeilijk oordelen. Ik mis er nu 5 en mijn
verstandskiezen zijn er lang geleden volgens mij al uitgegaan.
De enige overweging die ik nu heb is om rechtsonder misschien toch
een implantaat te nemen, omdat ik daar dus twee kiezen mis en dat
soms lastig is voor de kauwfunctie. Maar daar ben ik aan de andere
kant na 7 jaar al zo aan gewend dat het niet echt een probleem meer is.
Ieder mens is natuurlijk anders, dus als jij het er moeilijk mee
hebt is dat helemaal niks om je voor te schamen hoor!
Ik hoop oprecht dat je dat gevoel snel van je af kunt zetten
en dat de trots dat je gegaan bent de overhand neemt!
Fijne dag nog!
Mijn nieuwe tandarts valt echt reuze mee, het eerste gesprek viel wat tegen maar dat was waarschijnlijk doordat hij niet echt goed nieuws te brengen had ook. Vandaag was hij erg aardig, de hele tijd vragen of ik niks voelde (en ik heb het niet eens erover gehad dat ik nerveus was!), en dat hij best begreep dat dat trekken een naar gevoel gaf want dat hij het zelf ook al gehad had, etc ... En echt, een pluim hoe die mens kan verdoven want ik heb niks gevoeld, echt niks, en ik ben toch echt al vaker door verschillende tandartsen verdoofd. En in de onderkaak was het zelfs ook elke tand apart dus veel prikjes, en niks gevoeld. Ik kan daar normaal ook wel best tegen hoor ;) maar dit viel me echt op!
Ik kom hier in je eigen topic ook even zeggen, ben giga trots op je !!!!!!!!!
Super dat je de verdovingsprikken niet hebt gevoeld, zal een ernorme opluchting voor je geweest zijn, je hebt je er maar weer mooi doorheen geslagen Papagena, goed hoor, toppie :D
Groetjes, knuf Chuck :smt006
Tja, in mijn ogen heb je jezelf niets te verwijten, want angst (ongeacht om
welke reden) is gewoon een heel krachtig iets dat je in zijn greep kan hebben.
Bekijk het positief: je hebt deze greep verbroken en
gaat er nu voor om het nooit meer zover te laten komen!
Verwijten, tja, een klein beetje, niet door angst voor de tandarts want eigenlijk heb ik dat niet. Enkel angst dat de verdoving niet goed werkt, nou ja misschien kan je dat ook wel angst voor de tandarts noemen. Ik bedoel: niet in die mate dat ik jaren niet gegaan ben of zo, al was ik wel telkens nerveus als ik ging. Maar ik heb best enkele gevulde kiezen, als kind/puber snoepte ik wel wat en nam ik het soms niet zo nauw met poetsen. En als ik dan een probleem had, durfde ik het wel een keer uitstellen owv angst om niet verdoofd te geraken (heb je al ooit eens een tand bijna laten trekken zonder verdoving? Ik dus wel, want het lukte niet! Enkel door recht in de tandzenuw te spuiten en dat was echt geen lachertje!!). Natuurlijk met als gevolg vaak een wortelkanaalbehandeling. En deze tanden zijn dan natuurlijk verzwakt. Maar goed: verkeerd geplaatste vullingen is natuurlijk niet iets dat aan mij ligt. Noem het dan maar gedeelde verantwoordelijkheid ;) . Maar daar zit ik nu dus een beetje mee en volgende week vast nog meer want de kies die er dan uit moet, is niet een achterste kies maar die ervoor en ik ben bang dat je dat gaat zien. Die 2 achterste (1 boven en 1 onder) dat zie je niet als ik lach of zo.
Net als die hechtingen natuurlijk, dus het komt helemaal goed met jou!
Fijne zondag nog,
JAN
Fijn dat het allemaal goed gaat!