hoe lang zal ik wachten?

Author:
MauriceL
Posted:
di, 04/19/2011 - 10:42
Beste allemaal,

In de afgelopen jaren heb ik regelmatig op dit forum gekeken en er veel nuttigs uitgehaald. Waarvoor dank!

Voor het volgende dilemma heb ik het kant-en-klare antwoord niet gevonden, vandaar dat ik zo vrij ben het jullie voor te leggen:

Op een gevoelige kies die in de afgelopen 20 jaar al zeker drie keer flink is uitgeboord heb ik drie weken geleden een kroon laten plaatsen. De noodkroon ging na vijf dagen venijnig pijn doen. Tandarts gaf aan dat er ook wel erg diep geboord was, wkb serieuze optie. Met de definitieve kroon (tijdelijk vastgeplakt) werd dat wat beter, al had ik me eigenlijk al wel verzoend met die wkb.

Er trad echter nog meer verbetering op.

Na vijf dagen heb ik geen last meer van permanente pijn, soms een klein beetje voor het slapen, maar nog wel wat gevoelig bij warm, koud en bijten. Het is nog net niet goed genoeg voor tevredenheid, maar het scheelt niet veel meer.

Mijn angst is wel: bij definitief vastzetten kroon is een wkb natuurlijk niet meer zo makkelijk. En stel dat de pijn of een eventuele ontsteking dan terugkomt...!

Mijn vraag: hoe lang zal ik het nog aankijken? Wat is een redelijke termijn om een kroon te laten 'settelen'? En moet je verwachten dat het helemaal gevoelloos wordt, of is een beetje gevoeligheid nog binnen het redelijke?

Ben benieuwd. Alvast hartelijk dank!
Maurice
MauriceL

Ik ben maar zo vrij om op mijn eigen topic te reageren...

Vannacht voor het eerst zonder paracetamol geslapen. Tikje gevoelig nog, dat wel.

Ik kijk het nog (minstens) een week aan. Maar ik kan natuurlijk altijd sowieso een wkb laten doen.

Baat het niet, dan schaadt het niet, toch?

Of zijn er duidelijke nadelen aan een zenuwbehandeling? (Behalve de portemonnee..)

Groeten en alvast dank voor eventuele reacties!
Maurice
do, 04/21/2011 - 09:02 Permalink
robinson

Altijd vervelend wanneer zo'n kies dusdanig gaat opspelen dat acute hulp noodzakelijk is. Ik adviseer dan ook om in dit soort gevallen de pijn voor te zijn en die endo toch op tijd( voor de pijn ) te doen.
Tip voor je tandarts.
Laat hem even mbv. een afdrukje vooraf even een goede noodvoorziening maken. Na de endo kun je deze dan ipv. de goede kroon erop zetten, zo voorkom je beschadigingen aan de ef. kroon. Zuur zou het zijn wanneer er bij het verwijderen van de kroon porselein beschadigd wordt.
Succes.
do, 04/21/2011 - 10:14 Permalink