Ik heb een grote brug die een aantal tanden vervangt en aan meerdere kronen bevestigt is. Het was peperduur. Mbt de noodbrug heb ik gebeld dat hij op een kies pijn deed bij belasting. Dat lag aan de noodbrug en zou bij de definitieve weg zijn. Bij de definitieve is precies hetzelfde echter. Hij past gewoon niet. Als ik bijt kom alle kracht op een kies. Is hier nog wat aan te doen? Ik ben bang dat hij zegt dat ik de tegenoverliggende kies dan maar moet laten slijpen en kronen (en natuurlijk op mijn kosten). Ik vrees het ergste omdat hij het gezien moet hebben.
Re: brug past niet
Ik zou zeggen occlusie en articulatie laten controleren en inslijpen van hegeen te hoog is, meestal gaat het om tienden van millimeters, maar dat voelt aan als een een gigantisch hoogteverschil.
Maar de tandarts had het bij plaatsing moeten zien en moeten corrigeren, beetje makkelijk zo....
Maar 3 millimeter is extreem veel...3mm in het front is iets meer dan een millimeter bij de achterste kiezen. Ook nog erg veel maar meestal lijkt het extremer dan het daadwerkelijk is...maar goed ik heb de situatie niet gezien.
Maar teruggaan moet u zeker doen, afhankelijk daarvan kunt u een second opinion overwegen om het geheel te laten beoordelen.
En in principe is het wel zo dat de tandarts die het werk plaatst ook verantwoordelijk is voor verdere afhandeling. De tandarts die al aangegeven heeft hier niet genoeg ervaring voor te hebben kun je hier m.i. niet mee opzadelen, zeker niet als je kennelijk zelf vindt dat je zo'n brug kunt maken, dan moet je er ook voor staan.
Als je iemand vindt die je van de pijn kan afhelpen dan ben je daarmee voorlopig toch klaar (in eerste instantie) want dat de tandarts je zo naar huis stuurt kan natuurlijk niet. Heb je wel een vervolgafspraak gekregen dat is nl. één van de dingen die mijn oude tandarts de das omdeed bij het Tuchtcollege. Mij naar huis sturen met een brug die niet voldeed en zonder afspraak voor vervolg.
Bel vandaag de ACTA voor een advies/second opinion. Vraag de tandarts waar de klachtenprocedure is geregeld en dien een klacht in. Als de SO is geweest dan ben je vrij om te doen en laten wat je wil met deze niet functionerende brug.
Alles documenteren en je gegevens opvragen bij de tandarts die deze brug heeft geplaatst en je zaak goed onderbouwen. Succes.