slotjesbeugel en cariës

Author:
happyteeth
Posted:
vr, 04/29/2011 - 12:51
Mijn dochter van 10 krijgt volgende week een slotjesbeugel. Er worden ook metalen ringetjes geplaatst rond haar kiezen achteraan. Nu vroeg ik mij af of je dit voldoende schoon kan houden. Kan er tandplaque onder die ringetjes komen?
Vandaag krijgt ze trouwens elastiekjes om te separeren. Zelfde vraag hier: worden dat geen broeihaarden van bacteriën?
Ook zag ik op het internet (nooit slim om té veel te googlen ;-) gruwelijke foto's van mensen die hun slotjesbeugel hadden laten verwijderen en waar er gaten in de tanden zaten op de plaats waar de blokjes zaten. De tand was weggevreten door cariës die onder het blokje was gekomen.
Natuurlijk weet ik dat je niet alles moet geloven op het internet maar is er een verhoogd risico op cariës?

Zijn er nog andere risico's/onverwachte resultaten die kunnen optreden bij een slotjesbeugel?
Romy32

Kan er tandplaque onder die ringetjes komen?

Dat is zeer onwaarschijnlijk.
Voor het plaatsen van de banden worden de kiezen eerst gepolijst. Alle plaque die er eventueel nog zit, wordt dan verwijderd.
De banden komen met lijm strak om de kiezen te zitten, dus plaque kan daar niet onder komen. Goed poetsen bij het tandvlees, maar dat is sowieso belangrijk.

Vandaag krijgt ze trouwens elastiekjes om te separeren. Zelfde vraag hier: worden dat geen broeihaarden van bacteriën?

Niet als ze gewoon goed poetst.

Natuurlijk weet ik dat je niet alles moet geloven op het internet maar is er een verhoogd risico op cariës?

Met beugel is het natuurlijk lastiger poetsen dan zonder. Plaque is moeilijker weg te krijgen, en als er dus niet genoeg aandacht aan het poetsen wordt besteed, is de kans op gaatjes wel groter.

Zijn er nog andere risico's/onverwachte resultaten die kunnen optreden bij een slotjesbeugel?

Wat kan, is dat er rondom de brackets niet goed wordt gepoetst. Daar blijft dan plaque zitten, wat uiteindelijk tot ontkalkingen kan leiden. Als de beugel eruit is, zie je dan witte vlekken precies rond de plek waar de brackets zaten.

Als je dochter volgende week de beugel krijgt, zal ze ook instructies krijgen over het poetsen. Op internet is er ook veel over te vinden (en googlen kun je al, dus dat moet goedkomen :wink: ).

Het komt erop neer dat ze gewoon heel zorgvuldig moet poetsen (de tanden maar zeker ook het tandvlees), en ook met ragertjes onder de draad moet schoonmaken. Op die manier zal het best goed gaan allemaal!
vr, 04/29/2011 - 21:58 Permalink