Hello allemaal! Ik ben c'tje en woon in België :smt006
Ik heb als tiener blokjes (ik denk dat jullie dat in Nederland brackets heten?) gehad op mijn boventanden. Mijn toenmalige orthodontist heeft me helaas nooit voorgesteld om zo'n retentiedraad te dragen, waardoor een dikke 10 jaar later enkele tanden terug scheef staan. En in plaats van opnieuw half werk te doen, pak ik meteen mijn boven- en onderkaak aan!
Toen ik wat informatie op internet aan het zoeken was, kwam ik op deze site terecht. Het leek me wel leuk om mijn ervaringen met jullie te delen en hopelijk wat advies te krijgen.
Ik heb sinds 4 dagen geleden blokjes laten zetten aan de binnenkant van mijn ondertanden, een linguale beugel dus. Binnen 2 weken worden ze ook op mijn boventanden geplaatst. Het spreken valt voorlopig goed mee, maar ik hou mijn hart vast voor binnen 2 weken...
Zoals te verwachten is mijn tong enorm geïrriteerd. Ik probeer het gebruik van was zo lang mogelijk uit te stellen, in de veronderstelling dat hoe sneller mijn tong dat ruwe materiaal gewoon wordt, hoe beter :smt017
Het eten verloopt ook moeizaam, maar dat was te verwachten.
Ik heb gelezen dat sommigen hier graag fotootjes willen, dus bij deze:
(negeer de gekke bekken die ik trek, maar ik wist geen andere manier om mijn gebit volledig in beeld te brengen)
[attachment=0]aanvang 12.JPG[/attachment]
[attachment=1]aanvang 5.JPG[/attachment]
[attachment=2]aanvang 1.JPG[/attachment]
Bemerkingen enzo zijn steeds welkom!
Ik heb als tiener blokjes (ik denk dat jullie dat in Nederland brackets heten?) gehad op mijn boventanden. Mijn toenmalige orthodontist heeft me helaas nooit voorgesteld om zo'n retentiedraad te dragen, waardoor een dikke 10 jaar later enkele tanden terug scheef staan. En in plaats van opnieuw half werk te doen, pak ik meteen mijn boven- en onderkaak aan!
Toen ik wat informatie op internet aan het zoeken was, kwam ik op deze site terecht. Het leek me wel leuk om mijn ervaringen met jullie te delen en hopelijk wat advies te krijgen.
Ik heb sinds 4 dagen geleden blokjes laten zetten aan de binnenkant van mijn ondertanden, een linguale beugel dus. Binnen 2 weken worden ze ook op mijn boventanden geplaatst. Het spreken valt voorlopig goed mee, maar ik hou mijn hart vast voor binnen 2 weken...
Zoals te verwachten is mijn tong enorm geïrriteerd. Ik probeer het gebruik van was zo lang mogelijk uit te stellen, in de veronderstelling dat hoe sneller mijn tong dat ruwe materiaal gewoon wordt, hoe beter :smt017
Het eten verloopt ook moeizaam, maar dat was te verwachten.
Ik heb gelezen dat sommigen hier graag fotootjes willen, dus bij deze:
(negeer de gekke bekken die ik trek, maar ik wist geen andere manier om mijn gebit volledig in beeld te brengen)
[attachment=0]aanvang 12.JPG[/attachment]
[attachment=1]aanvang 5.JPG[/attachment]
[attachment=2]aanvang 1.JPG[/attachment]
Bemerkingen enzo zijn steeds welkom!
Re: linguale beugel - voorstelling
Leuk dat je jouw verhaal wilt delen hier op het forum. En inderdaad foto's zijn altijd welkom. Als je met eigen ogen resultaten kunt zien, werkt dat vaak stimulerend om ook de stap te zetten een beugel te laten plaatsen.
Hoe lang gaat jouw behandeling ongeveer duren??
Succes in ieder geval met eten, praten en alle andere ongemakken die er blijkbaar bij horen.
Joanneke
Volgens de orthodontist zal het 1,5 jaar duren... Lijkt nu onmogelijk lang! :roll:
Vandaag (dag 7) heb ik voor het eerst sinds de plaatsing een volledige dag gewerkt en dus gepraat, en verdorie dat doet pijn! Ik heb nu veel meer last van een geïrriteerde, geschaafde tong en van gevoelige tanden dan vorige week. Hopelijk gaat dit snel over...
Ik vraag me af na hoeveel dagen anderen al een verschil opmerkten in de stand van hun tanden? Ik ben super ongeduldig :smt003
Als je hier op het forum wat rondkijkt, zul je zien dat er foto's gepost zijn waar al heel snel resultaten te zien zijn. En ook echt hele mooie verbeteringen.
Misschien kun je de was beter toch gaan gebruiken, nu je er wel last van hebt? Nu lijkt 1,5 jaar wel veel, maar misschien dat het uiteindelijk mee gaat vallen...
En dan ben ik hopelijk vertrokken naar mooie, rechtstaande tanden zonder al teveel pijn en spraaklast!
Alvast bedankt!
Ten eerste, veel succes met je beugelbehandeling. Voor dat je het weet staat alles keurig recht!
Maar met een linguale beugel, kun je daar wel normaal mee eten? Dat lijk mij dus tótaal niet het geval. Het lijkt me ook behoorlijk irritant en lastig met poetsen. Of vergis ik me hierin?
Groetjes.
Goh, ik hoop dat ik even snel verbetering zal zien als jij! :smt005
Eten lukt vrij goed, ik moet enkel hard voedsel vermijden (appel, stokbrood, ...).
Het poetsen gaat ook redelijk vlot. Ik ondervind dat er niet zoveel eten achter de blokjes blijft hangen, en dat doe ik dan weg met zo'n ragertje.
Het grootste probleem bij deze beugel is dat mij tong volledig geïrriteerd is en op sommige plaatsen open ligt. Ik hoop dat dat vanzelf overgaat, dat die wat harder zal worden ofzo... Is er iemand die ervaring heeft met dit soort beugels (orthodontisten of patiënten) en me hierbij wat advies kan geven?
Momenteel lijkt het einde nog ver, ver weg... :smt010
Ik probeer mezelf gerust te stellen met de gedachte dat dat wel in orde komt, maar ik wou hier toch even horen...
Mijn twee centrale snijtanden staan ook niet meer gelijk sinds de behandeling gestart is. De rechtse staat een stukje verder naar achteren dan de andere. Vóór de behandeling stonden ze wel recht. Komt wel goed hoor!!
Als je echt zekerheid wilt; even de orthopraktijk bellen.