Hoi,
Ik heb een probleem. Iets minder dan een jaar geleden ben ik naar de tandarts/orthodontist gegaan om mijn spalkje te laten maken. Daarbij hebben de twee vrouwen die mij hielpen, een scherp apparaat gebruikt om de achtergebleven lijm weg te schuren. Ze waren echter erg slordig en hebben meerdere stukken tandvlees weggesneden. Op alle plaatsen herstelde het zich goed, behalve bij één voortand, onderin. Daarbij hebben ze al het tandvlees gewoon weggesneden (bloeden!) tot wel een halve centimeter. Na een paar maanden gewacht te hebben op herstel, ging ik naar mijn tandarts, om advies te vragen. Hij is niet dezelfde tandarts die dit veroorzaakt heeft, maar behoort tot dezelfde praktijk. Hij keek er een halve seconde naar en zei nogal onverschillig: "ach, dat poets je wel weer omhoog." Hij gaf me wat instructies, die ik tot in de detail heb uitgevoerd. Het maakte het alleen maar erger, terwijl het al erg was op het moment dat ik er voor het eerst heenging.
Afgelopen week ging ik dus weer naar de tandarts voor dit probleem. De pijn is inmiddels ondragelijk aan het worden, mijn tandvlees is rood en mijn tand zelf lijkt met de dag witter te worden. Nu ineens zag mijn tandarts enorme problemen, volgens hem was mijn tand ook gaan verschuiven (wat niet kan, hij zit muurvast aan een spalkje, die verbonden is aan al mijn ondertanden). Hij leek helemaal radeloos te zijn, en verwees me door naar de parodontoloog. Ook moet ik weer naar de orthodontist, wil hij al mijn dossiers opvragen van mijn vorige tandarts (ik ben verhuisd) en moet ik een bacteriedodende vloeistof spoelen, die hartstikke duur is.
Mijn verzekering (FBTO) vergoed parodontologische ingrepen pas een half jaar na het afsluiten van een verzekering. Ik ben pas vanaf het begin van de maand verzekerd, dus ik zou nog meer dan 5 maanden moeten wachten. De tandarts heeft er echter spoed op gezet en zoals ik al zei, doet het enorm veel pijn. De parodontologische afspraken kosten echter erg veel en aangezien ik studeer, heb ik niet eens genoeg geld voor het beginonderzoek, als het niet wordt vergoed.
Ik weet niet wat ik moet doen. Ik kan het gewoon niet betalen. Ik heb altijd goed voor mijn tanden gezorgd, nooit problemen gehad. De tandarts zelf veroorzaakt een probleem en ik kan het niet oplossen. Wat moet ik doen?
Ik heb een probleem. Iets minder dan een jaar geleden ben ik naar de tandarts/orthodontist gegaan om mijn spalkje te laten maken. Daarbij hebben de twee vrouwen die mij hielpen, een scherp apparaat gebruikt om de achtergebleven lijm weg te schuren. Ze waren echter erg slordig en hebben meerdere stukken tandvlees weggesneden. Op alle plaatsen herstelde het zich goed, behalve bij één voortand, onderin. Daarbij hebben ze al het tandvlees gewoon weggesneden (bloeden!) tot wel een halve centimeter. Na een paar maanden gewacht te hebben op herstel, ging ik naar mijn tandarts, om advies te vragen. Hij is niet dezelfde tandarts die dit veroorzaakt heeft, maar behoort tot dezelfde praktijk. Hij keek er een halve seconde naar en zei nogal onverschillig: "ach, dat poets je wel weer omhoog." Hij gaf me wat instructies, die ik tot in de detail heb uitgevoerd. Het maakte het alleen maar erger, terwijl het al erg was op het moment dat ik er voor het eerst heenging.
Afgelopen week ging ik dus weer naar de tandarts voor dit probleem. De pijn is inmiddels ondragelijk aan het worden, mijn tandvlees is rood en mijn tand zelf lijkt met de dag witter te worden. Nu ineens zag mijn tandarts enorme problemen, volgens hem was mijn tand ook gaan verschuiven (wat niet kan, hij zit muurvast aan een spalkje, die verbonden is aan al mijn ondertanden). Hij leek helemaal radeloos te zijn, en verwees me door naar de parodontoloog. Ook moet ik weer naar de orthodontist, wil hij al mijn dossiers opvragen van mijn vorige tandarts (ik ben verhuisd) en moet ik een bacteriedodende vloeistof spoelen, die hartstikke duur is.
Mijn verzekering (FBTO) vergoed parodontologische ingrepen pas een half jaar na het afsluiten van een verzekering. Ik ben pas vanaf het begin van de maand verzekerd, dus ik zou nog meer dan 5 maanden moeten wachten. De tandarts heeft er echter spoed op gezet en zoals ik al zei, doet het enorm veel pijn. De parodontologische afspraken kosten echter erg veel en aangezien ik studeer, heb ik niet eens genoeg geld voor het beginonderzoek, als het niet wordt vergoed.
Ik weet niet wat ik moet doen. Ik kan het gewoon niet betalen. Ik heb altijd goed voor mijn tanden gezorgd, nooit problemen gehad. De tandarts zelf veroorzaakt een probleem en ik kan het niet oplossen. Wat moet ik doen?
Re: Fout tandarts, wordt niet verzekerd..
Van de verzekering is - denk ik - ook weinig te verwachten: de voorwaarden zijn hier duidelijk over. Uw bericht vermeldt niet wat de te verwachten behandelingskosten zijn. Hiervoor kunt u altijd een begroting vragen, dan weet u beter waaraan u toe bent. Eventueel kunt u ook eens een andere parodontoloog benaderen, de behandelingskosten kunnen nogal varieren. Wellicht is het in uw geval niet precies te voorzien wat het verloop is.
Uiteindelijk is de kans groot dat u zelf, in ieder geval voorlopig, voor de kosten moet opdraaien. Daar is weinig aan te doen. Het had enigszins gescheeld als u eerder een tandartsverzekering had genomen of een potje had gevormd voor onvoorziene tandartskosten. Maar ik kan wel begrijpen dat - zeker in uw situatie met nauwelijks gebitsproblemen - het daar niet eerder van is gekomen. Helaas doet dat aan bovenstaande weinig af. Misschien vindt u een mogelijkheid om geld te lenen bij uw ouders bijvoorbeeld (open deur)?
Re: Fout tandarts, wordt niet verzekerd..
De kosten gaan in de duizenden euro's lopen. Ik heb zojuist de eerste rekening van 150 euro al ontvangen, dit zijn de kosten voor het alleen maar langskomen bij de parodontoloog.. En dan ben ik nog niet eens langsgeweest, mijn tandarts zou wel een afspraak voor me maken. Plus nog 150 euro als ze röntgenfoto's willen maken. Dan moet ik nog een keer voor bespreking van de foto's komen, wat me weer net zoveel geld kost, en dan zijn we (mogelijk) aanbeland bij de operatie. Omdat er volgens mijn tandarts nog veel complexere dingen aan de hand zijn (die, als dat al klopt, ook door zijn orthodontist veroorzaakt zijn. Ik heb mijn gebitsafdruk nog van voordat ik verhuisde en mijn eerste beugel eruit ging bij een ander, daarop is dit verschijnsel niet te zien), ligt het voor de hand dat ik ook nog een stift of implantaat nodig heb, naast mijn tandvleesbehandeling. Daarvoor geldt dezelfde verzekeringsvoorwaarde.
Je moet je ook voorstellen bij mijn tand, dat er een stuk tandvlees mist dat groter is dan het ergste wat je op internet kunt vinden. Het ligt tot aan de overgang naar mijn lip open, de wortel ligt bloot. Dit is gewoon op zo'n korte termijn niet te wijten aan mijn eigen handelen (te hard poetsen, etcetera). Bovendien heb ik getuigen die willen verklaren dat ik al eerder dit probleem heb aangekaart, maar dat het toen gruwelijk onderschat is.
Dat ik geen potje voor zoiets heb, komt vanwege het feit dat ik daar geen geld voor heb. Ik werk naast mijn studie zoveel als ik kan en nog moet ik waarschijnlijk lenen. Voor geld bij mijn ouders aankloppen is geen optie. Er zit in mijn omgeving geen andere praktijk die deze behandelingen doet.
Re: Fout tandarts, wordt niet verzekerd..
Wat u beschrijft kan vrees ik niet alleen veroorzaakt worden door de door u beschreven foutieve handeling....Daar moet al iets aan het broeien zijn geweest, die reactie is veel te heftig voor zo`n gevolg, of ze zijn wel heel erg bezig geweest.... Is een lastige discussie dit, dat weet ik nu al. Het zal heel moeilijk zijn om aan te tonen dat het alleen daardoor komt....zelfs al zou het zo zijn.
zoals u zelf al aangeeft wellicht ook een probleem gerelateerd aan orthobehandeling, en dan heb je gelijk al de discussie of het pech is, of verwijtbaar handelen, dat onderscheid is namelijk de kern in een discussie over aansprakelijkheid.
Overigens even een mededeling/vraag voor uw tandarts: tandvlees omhoog poetsen???? mag hij even nader toelichten, kan ik nog iets leren ook...
Re: Fout tandarts, wordt niet verzekerd..
Voor deze fout van de orthodontist had ik nooit problemen met tandvlees/tanden/iets mond-gerelateerds. Dat staat ook in mijn dossier, bovendien kan ik als bewijs simpelweg mijn tanden laten zien. Bij geen van mijn tanden, zelfs niet de hoektanden, is ook maar de lichtste vorm van terugtrekking van het tandvlees zichtbaar. Daarbij komt nog dat mijn tandarts een zeer gedetailleerd dossier bijhoud van al zijn patiënten, wat de mogelijkheid van 'er was al iets aan het broeien' wegneemt.
Bovendien staat het complexe van mijn hele tand los van de gebeurtenis van het tandvlees. Het enige wat er aan de 'tand' situatie is veranderd, is dat de tandarts een nieuwe bril heeft gekocht, vermoed ik.
Over het verwijtbaar handelen: ze waren erg onzorgvuldig en hebben meerdere diepe snedes tot op de wortel achtergelaten met dat apparaat van hun. Vette pech voor hun dat ze niet gewoon met dat ding konden rondzwaaien zonder gevolgen. Vette pech voor mij is het meer, ik heb hier niet om gevraagd. Zij hebben een behandeling niet juist uitgevoerd (het spalkje dat geplaats werd, is nota bene foutief geplaatst!) en daar ben ik de dupe van. Geloof me, ze hebben goed huisgehouden.
Re: Fout tandarts, wordt niet verzekerd..
Ben weer naar de tandarts gegaan, om overleg te plegen over de situatie. Bij het maken van de afspraak werd het weer duidelijk wat een zooitje het daar is, de telefoniste wilde me ervan overtuigen dat ik nu echt mijn verstandskiezen moest laten trekken. Ik heb helemaal geen verstandskiezen door een genetische afwijking. Met meer van deze gegevens ben ik naar de tandarts gegaan, die na het bekijken het toch tot de conclusie kwam dat ik gelijk heb, het was hun schuld. Het was immers niet de eerste (of de laatste) keer dat ze de mist ingingen. Alles wordt door mijn tandarts vergoed, joepie!
Toch ga ik op zoek naar een andere tandarts, hij ging 5 minuten later weer de fout in, door te ontkennen dat mijn beschermlaagje bij een kies kapot was. Terwijl hij het me een poos geleden zelf verteld heeft (maar er wederom niks mee deed). Pas toen ik met een tandenstoker het gaatje inging, zag hij pas in dat hij al die tijd verkeerd keek. En ze hadden dus inderdaad, wat ik al vermoedde, mijn dossier verwisseld met die van een ander. Daardoor was er niks meer te vinden over mijn tandvlees, of een kapot beschermlaagje, of mijn gebrek aan verstandskiezen. Dat ik zelf met die suggestie moet komen, gaat me echt te ver. Ze hebben nota bene een gaatje gerepareerd na aanleiding van een foto die niet van mij was! Ze vonden het al zo gek dat ik er geen last van had.
Al met al ben ik blij dat we een regeling getroffen hebben, al zullen ze nooit meer een tand bij me aanraken.
Bedankt voor de hulp!
Re: Fout tandarts, wordt niet verzekerd..