Goedemiddag!
Gisteren langs de tandarts geweest ivm ontstoken tandvlees. Tandarts raadde mij aan om volgende week langs de mondhygieniste te gaan om tandsteen onder het tandvlees te verwijderen.
Ik denk dat ik al ruim 3 maanden last van deze ontsteking heb, echter ik ben niet zo slim geweest door stug te blijven doorroken en sinds vorige week heb ik het gevoel dat mijn voortanden wat los beginnen te zitten. Duidt dit op beginnende parodontitis of kan het ook een vergevorderde vorm van gingivitis zijn? Of komt dit eigenlijk op hetzelfde neer =)?
Wat ik mij afvroeg is, nadat mijn gebit is gereinigd en het tandsteen is verwijderd in hoeverre zullen mijn tanden en tandvlees zich herstellen? Zal het altijd een beetje los blijven staan of is het aannemelijk dat na 3 maanden ontsteking aan het tandvlees er wel degelijk aantasting van het kaakbot is en dat ik nu permanente schade heb opgelopen? Ik ben pas 23 jaar -.-
Het tandvlees is behoorlijk rood en ik heb een lichte drukkende gevoel op mijn kaken. Daarnaast is het tandvlees iets teruggetrokken en mijn voortanden lijken heel iets langer door het teruggetrokken tandvlees al denk ik dat het in mijn geval nog enigzins meevalt. Woensdag naar de mondhygieniste en ben er nu al zenuwachtig voor!
Ben sinds gisteren eindelijk gestopt met roken, ik baal van mijzelf dat ik dit aanvankelijk niet al te serieus nam en nu de consequenties zal moeten aanvaarden. Alvast bedankt voor eventuele reacties!
Gisteren langs de tandarts geweest ivm ontstoken tandvlees. Tandarts raadde mij aan om volgende week langs de mondhygieniste te gaan om tandsteen onder het tandvlees te verwijderen.
Ik denk dat ik al ruim 3 maanden last van deze ontsteking heb, echter ik ben niet zo slim geweest door stug te blijven doorroken en sinds vorige week heb ik het gevoel dat mijn voortanden wat los beginnen te zitten. Duidt dit op beginnende parodontitis of kan het ook een vergevorderde vorm van gingivitis zijn? Of komt dit eigenlijk op hetzelfde neer =)?
Wat ik mij afvroeg is, nadat mijn gebit is gereinigd en het tandsteen is verwijderd in hoeverre zullen mijn tanden en tandvlees zich herstellen? Zal het altijd een beetje los blijven staan of is het aannemelijk dat na 3 maanden ontsteking aan het tandvlees er wel degelijk aantasting van het kaakbot is en dat ik nu permanente schade heb opgelopen? Ik ben pas 23 jaar -.-
Het tandvlees is behoorlijk rood en ik heb een lichte drukkende gevoel op mijn kaken. Daarnaast is het tandvlees iets teruggetrokken en mijn voortanden lijken heel iets langer door het teruggetrokken tandvlees al denk ik dat het in mijn geval nog enigzins meevalt. Woensdag naar de mondhygieniste en ben er nu al zenuwachtig voor!
Ben sinds gisteren eindelijk gestopt met roken, ik baal van mijzelf dat ik dit aanvankelijk niet al te serieus nam en nu de consequenties zal moeten aanvaarden. Alvast bedankt voor eventuele reacties!
Re: Parodontitis of gingivitis
Als ik je post zo lees, dan ben je al goed op de hoogte van wat gingivitis en parodontitis is. Je hebt je blijkbaar goed ingelezen. Heel goed.
In hoeverre er sprake is van parodontitis is van achter de computer moeilijk te beoordelen. Het opmeten van de pockets geeft een goede indicatie van de mate van parodontitis en de staat van het onderliggende kaakbot. De mondhygiëniste zal hier volgende week waarschijnlijk mee beginnen en de pocketstatus met je bespreken.
In zijn algemeenheid geldt dat er wel even langer nodig is dan 3 maanden om schade te veroorzaken aan het kaakbot. Waarschijnlijk weet je echter niet hoe lang je al tandvleesproblemen hebt, omdat er niet altijd klachten zijn. Zeker bij rokers kunnen de signalen van ontstoken tandvlees voor de patiënt onopgemerkt blijven.
Goed dat je bent gestopt met roken. Roken heeft inderdaad een sterk negatieve invloed om de gezondheid van de mond. Verder even afwachten wat er volgende week uit het mondonderzoek bij de mondhygiëniste komt. Probeer je niet te veel zorgen te maken en wacht het maar even af. Het kan erg meevallen. Laat ons volgende week maar weten wat er is uitgekomen.
Al met al hoef je je voor nu niet erg zorgen te maken wat mij betreft, de kans is klein dat je uitgebreid behandeld dient te worden (met pocketstatus en alles wat daarop volgt, zoals advies noemde)
N.b. Nu je gestopt bent met roken kan het wel meer en makkelijker gaan bloeden. Er treedt bij rokers minder bloeding op, roken vernauwd bloedvaten en bloeden in het tandvlees dus minder snel.
Aan staande woensdag ga ik naar de mondhygieniste.
Ik hoop dat het een beetje te betalen is want ik ben ook maar een student en mijn zorgverzekering vergoed maximaal 100 euro. Maar goed gezondheid boven alles.
Ik laat weten wat er volgende week uit het gesprek komt, nogmaal bedankt voor de reactie en een fijn weekend toegewenst.