oorzaak kaakbotcyste?

Author:
pfff26
Posted:
vr, 05/13/2011 - 11:00
hallo allemaal..

ik heb donderdag dus een wkb gehad.. ontsteking werd erger.. dus gister toch naar noodtandarts die heeft de ontsteking open gesneden. Zal de details voor me houden. er kwam in iedergeval genoeg uit!

nu stond op de overdracht naar me eigen tandarts dat ik een apicaalgranuloom zou hebben wat hij dus open heeft gesneden (tandarts) wat is de oorzaak hiervan? hoe kan dit?
Paramedic

Hoi, een apicaal granuloom ontstaat uit een ontsteking aan de wortelpunt, meestal een abces. Op die plaats verdwijnt het kaakbot, en daarvoor in de plaats komt granulatie weefsel. Moeder natuur heeft dit zo geregeld. Waarom is dit zo geregeld ?, uit lijfsbehoud !. Een infectie van het kaakbot (osteitis) kan ontaarden in een dodelijke sepsis. (sepsis ontstaat als het lichaam wordt overladen met toxinen van bacteriën).
De natuur zegt als het ware, "de groeten", ik neem de benen!, wij Kaakbotters willen niets te maken hebben met die "pussers" daar bij die wortelpunt, want dat is gevaarlijk spul ! Er wordt een verdedigingswal opgeworpen (granuloom), en afscheid genomen van de tand of kies. :smt006 Uiteindelijk gaat de tand/kies loszitten en valt er uit.
Gelukkig zijn er tandartsen/mondzorgers die hun best doen om dit proces te stoppen. Zelf kun je hier ook aan werken door een goede mondhygiëne (vooral dicipline) en voorkomen dat het zover komt.
za, 05/14/2011 - 20:04 Permalink
pfff26

hallo,

begrijp ik het goed dat mijn tand er dus binnekort uit gaat vallen :o of hoeft dat niet?
Ik heb nooit klachten gehad sinds een maand rond mijn weerstandverlaging kwam het plots op zetten om vervolgens meer weg te gaan! tot dus vorige week.

Er zijn nog nooit foto's van mijn voortanden gemaakt dus mogelijk is dat de reden dat het niet optijd opgemerkt is?
di, 05/17/2011 - 13:40 Permalink
Paramedic

begrijp ik het goed dat mijn tand er dus binnekort uit gaat vallen :o of hoeft dat niet?

Neej , je begrijpt dat niet goed. Mijn verhaal is puur theoretisch, en bedoeld als voorbeeld. Zoals het heel vroeger ging toen er nog geen tandartsen bestonden. Mensen gingen zelfs dood aan dat soort infecties, maar dat is allang niet meer zo.
ik heb je ook alleen maar verteld wat een granuloom is, meer niet.
Dus geen paniek !
di, 05/17/2011 - 17:52 Permalink
TechniekerJeetje

Hoi, een apicaal granuloom ontstaat uit een ontsteking aan de wortelpunt, meestal een abces. Op die plaats verdwijnt het kaakbot, en daarvoor in de plaats komt granulatie weefsel. Moeder natuur heeft dit zo geregeld. Waarom is dit zo geregeld ?, uit lijfsbehoud !. Een infectie van het kaakbot (osteitis) kan ontaarden in een dodelijke sepsis. (sepsis ontstaat als het lichaam wordt overladen met toxinen van bacteriën).
De natuur zegt als het ware, "de groeten", ik neem de benen!, wij Kaakbotters willen niets te maken hebben met die "pussers" daar bij die wortelpunt, want dat is gevaarlijk spul ! Er wordt een verdedigingswal opgeworpen (granuloom), en afscheid genomen van de tand of kies. :smt006 Uiteindelijk gaat de tand/kies loszitten en valt er uit.
Gelukkig zijn er tandartsen/mondzorgers die hun best doen om dit proces te stoppen. Zelf kun je hier ook aan werken door een goede mondhygiëne (vooral dicipline) en voorkomen dat het zover komt.

Ik vind em leuk uitgelegd!
di, 05/17/2011 - 18:01 Permalink
pfff26

Dank je ! , TechniekerJeetje, het wordt toch snel verkeerd begrepen blijkbaar.

sorry hoor, was me gewoon niet helemaal duidelijk! ik heb er geen verstand van vandaar dat ik het hier vraag!! ieder zo ze vak. maar bedankt voor het antwoord hoor..
di, 05/17/2011 - 21:35 Permalink
TechniekerJeetje

Dank je ! , TechniekerJeetje, het wordt toch snel verkeerd begrepen blijkbaar.

sorry hoor, was me gewoon niet helemaal duidelijk! ik heb er geen verstand van vandaar dat ik het hier vraag!! ieder zo ze vak. maar bedankt voor het antwoord hoor..

Was niet bedoeld als reactie op jou hoor! Ik praatte voor mijzelf!
di, 05/17/2011 - 22:31 Permalink
pfff26

weet ik tandtechnieker :smt003 was ook geen reactie op jou :smt003
het is prima omschreven maar dit is niet mijn vak dus vroeg even om verduidelijking.
Ik heb meer verstand van mensen dan van tanden! vandaar dat ik zei ieder zo ze vak he! :D
wo, 05/18/2011 - 10:22 Permalink