Ik ben vanmiddag naar de orthodontist geweest voor het bespreken van het behandelplan.
De conclusie was dat het een behoorlijke klus gaat worden. Even voor jullie info, ik ben een vrouw van 40 jaar.
Nu was het plan om een brug te maken op bovenkiezen en daar zou dan een soort van ijzeren boog op komen te zitten, die de boel op de plek houdt (verankeren met TPA staat er op het behandelplan) Deze boog zit op het geheemelte en schijnt niet echt prettig te zijn. Ze gaf aan dat het de tong heel erg kan irriteren. Het alternatief is om s' nachts een buitenboordbeugel te dragen.
Dit zou ongeveer 3 tot 6 maanden moeten blijven zitten. Hierdoor groeien deze kiezen niet naar voren, dat is het idee erachter.
Ik krijg tegelijkertijd ook een slotjesbeugel.
Ik heb hier nog nooit van gehoord en eigenlijk door dit verhaal begin ik te twijfelen. Heeft iemand hier ervaring mee?? ook graag de voor en tegens voor een buitenbeugel s'nachts.
Ik ben heel benieuwd en hoor het graag.
De conclusie was dat het een behoorlijke klus gaat worden. Even voor jullie info, ik ben een vrouw van 40 jaar.
Nu was het plan om een brug te maken op bovenkiezen en daar zou dan een soort van ijzeren boog op komen te zitten, die de boel op de plek houdt (verankeren met TPA staat er op het behandelplan) Deze boog zit op het geheemelte en schijnt niet echt prettig te zijn. Ze gaf aan dat het de tong heel erg kan irriteren. Het alternatief is om s' nachts een buitenboordbeugel te dragen.
Dit zou ongeveer 3 tot 6 maanden moeten blijven zitten. Hierdoor groeien deze kiezen niet naar voren, dat is het idee erachter.
Ik krijg tegelijkertijd ook een slotjesbeugel.
Ik heb hier nog nooit van gehoord en eigenlijk door dit verhaal begin ik te twijfelen. Heeft iemand hier ervaring mee?? ook graag de voor en tegens voor een buitenbeugel s'nachts.
Ik ben heel benieuwd en hoor het graag.
Re: vraag over soort beugel, graag jullie ervaringen
's Nachts een headgear is ook niet alles. Het went wel maar ik heb het altijd een hele opgaaf gevonden. Bovendien is het niet echt charmant voor een eventuele partner ;-) Ik zou me over een nance/lingual arch niet zo druk maken. Het enige nadeel dat ik kan verzinnen, is dat je 'm er niet zelf kan uithalen. Ik had amper meer irritatie dan van de brackets. Succes met je keuze
Ik heb met beide beugels ervaring(mijn tanden waren zo slecht dat ik bijna elke beugel gehad heb).
Ik weet niet of je inmiddels al besloten hebt wat je gaat doen maar dit is hoe ik het heb ervaren:
Een buitenboordbeugel 's nachts is niet ideaal. Het went uiteindelijk wel maar het ligt niet gemakkelijk, slikken wordt lastiger, dus voor je het weet loopt het water letterlijk uit je mond en dan had ik ook nog last van het feit dat ik in m'n slaap de beugel uit deed, hierdoor moest ik hem nog langer dragen. Bovendien moeten ze voor een buitenboordbeugel ook twee soort van slotjes aan je kiezen bevestigen zodat hij vast blijft zitten, deze slotjes hebben in het begin vaak de binnekant van mijn wang kapot geschuurd tijdens het eten(niet zo fijn) plus het eten blijft er ook erg vervelend tussen zitten.
Om te zorgen dat mijn tanden niet terug scheef gaan staan heb ik op dit moment een ijzere boog achter mijn tanden(net als jij zou krijgen). In het begin is het zeker even wennen dat er iets achter je tanden zit, maar geloof me naar een paar weken voelt het net alsof ze er altijd al gezeten hebben en merk je niet eens meer dat ze er zijn. Mijne zitten er nu zo'n 4 jaar in en heb nog geen 1x problemen gehad. Eten blijft er natuurlijk makkelijk tussen zitten maar met een tandenstoker is het er zo tussenuit.
Mijn tip: Kies voor de boog achter je tanden! Doet minder pijn en geeft veel minder problemen dan een buitenboordbeugel. Bovendien zit deze boog meestal achter je tanden en hoeft dus niemand te zien dat je een beugel hebt.
Hopelijk heb je hier wat aan:)
(hoe oud is mandje)( ben zelf 1 jaar, 3 maanden, 2 dagen en 6 uur aan t beugelen en kan mij nu al voor mn kop schieten. ik moet nog 60 dagen, droom ervan om in een appel te bijten, n stuk wortel te happen, draadjes vlees, vol mn tanden in de spinazie, sla, kauwgom kauwen, mega suikerspin happen :smt005 , tja :smt001
Ik heb eerlijk gezegt nog geen beslissing genomen, maar moet dat wel snel gaan doen... heb as maandag een afspraak bij de tandarts om mijn kiezen te laten trekken.
Waar ik het meest tegenop zie, is het verankeren met TPA. Dat is dus de stang die op mijn geheemelte komt. En dan zie ik het meest op tegen het slecht kunnen slikken.
Ik ben allergisch voor vanalles en nog wat en vooral s' nachts heb ik daar veel last van, in de vorm van veel slijm in mijn mond. Het is normaal dan al heel lastig om dan te slikken, dus daar zie ik wel heel erg tegenop. Ik krijg hier ook niet echt een heel duidelijk antwoord op, wat dan het probleem is met slikken en waarom.
Daarom zou ik heeeel blij zijn met jullie ervaringen, zodat ik een beslissing kan maken.
Het gaat mij dus om de ervaring die iemand heeft met het verankeren met TPA.
Alvast heel erg bedankt!