endodontoloog of apexresectie

Author:
De Mol
Posted:
do, 04/28/2011 - 20:49
Ongeveer een maand geleden heb ik een wortelkanaalbehandeling aan de 25 gehad. Na het starten van de endo wilde de pijn niet weg gaan. Toen nog een antibiotica kuur genomen en de kies definitief afgesloten in de kuur. Daarna is het dus al die 4 weken goed gegaan, maar nu begint hij weer op te spelen.

De tandarts zei dat als de pijn terug kwam er een apex plaats moet vinden, maar ik zit te denken is het niet beter om eerst naar een endodontoloog te gaan. Ik ben bang dat na een apex de kans op het verlies van deze kies groter is. Ik heb namelijk vorig jaar een endo gehad aan de 27 en dat is na 2x een apex nog niet helemaal goed. Dus vandaar dat ik wat huiverig ben voor een apex.

Ik heb nu sinds 3 kwart jaar een andere tandarts, nooit problemen gehad na wortelkanaalbehandeling, zou dit kunnen liggen aan de manier van behandelen.

Vorige tandarts deed het met microscoop, cofferdam en protaper.
Deze tandarts doet het nog allemaal met de hand en zonder cofferdam.

Ik hoop dat iemand een advies voor mij heeft.
Spiegeltje

Zelfs in de handboeken (voor kaakchirurgie) staat dat - behoudens een aantal specifieke gevallen - endodontische herbehandeling de voorkeur heeft boven apexresectie. Mij is niet bekend waarom tandartsen nog zo vaak doorverwijzen naar de kaakchirurg, althans dat lijkt nogal eens het geval te zijn als ik het forum een beetje volg.

Maar het is nu nog wel wat vroeg om te beoordelen of de behandeling al dan niet geslaagd is. Opspelen komt vaker voor. Een consult bij een endodontoloog, tezijnertijd, om de situatie te beoordelen is denk ik goed besteed.
do, 05/19/2011 - 22:06 Permalink
RobMartin

Ik heb wel eens het idee dat het een kosten kwestie is.
De kosten van een endo vallen onder tandartskosten en als je een beperkte aanvullende tandartsverzekering hebt loop je snel de kans dat je voor een deel de kosten zelf kan gaan betalen terwijl de kaakchirurg gewoon in het basispakket zit. Als een tandarts dit bespreekt met de patiënt dan is voor de patiënt de keus snel gemaakt omdat die niet weet wat de ingreep (apex) inhoud en de slagingskans van 60% wordt ook nooit genoemd.
vr, 05/20/2011 - 12:46 Permalink
Spiegeltje

Bij de kaakchirurg heb je ook nog te maken met het eigen risico. Veel mensen hebben bovendien een aanvullende tandartsverzekering die de endodontoloog vergoed. Het prijsverschil wordt hierdoor genivelleerd. Niettemin denk ik dat de endodontoloog in veel gevallen i.d.d. tot een hogere rekening voor de patiënt zal leiden. Daar staat, niet onbelangrijk, een aanzienlijk minder ingrijpende behandeling tegenover met mogelijk ook een (iets) hogere kans op succes. Overigens: het is heel lastig om een goede vergelijking te maken wat dat betreft! Er circuleren allerlei cijfers maar ook de omstandigheden spelen een rol.

Zelf zal ik, als het even kan, niet snel meer naar een kaakchirurg gaan voor een apexresectie, tenzij sprake is van een situatie waarbij een endo niet mogelijk is of een geringe kans op succes heeft (die zijn er namelijk ook nog steeds). Kom je eenmaal de spreekkamer van de kaakchirurg binnen, dan zal hij/zij je niet snel meer terugsturen voor een herbehandling. Zelf doet hij deze namelijk niet (omgekeerd wel: een endodontoloog kan desnoods ook een apexresectie doen). Dat is ook vreemd eigenlijk. Verwijzing deugt vaak niet, de kaakchirurg weet dat en gaat toch die apexresectie uitvoeren.
vr, 05/20/2011 - 16:54 Permalink
RobMartin

Mijn ervaring is dat een goede endodontoloog de wortel vaak wel schoon krijgt en zelfs je eigen tandarts als die er even de tijd voor neemt. Ik heb nu 6 apexen gehad. Op tanden is het zinvol (zit voor in de mond en het botweefsel is dan ook veel dunner waardoor de ingreep minder zwaar is), maar de kiezen ben ik niet zo voor.
Ik verkies een endo boven een apex.
vr, 05/27/2011 - 22:17 Permalink