volgende fase in je tandleven

Author:
grace
Posted:
di, 05/24/2011 - 09:18
ik sta op t punt om enkele composiet vullingen te vervangen door keramiek/porcelein. Ik ken alleen vullingen. stel dat t fout gaat omdat een zenuw geraakt wordt, dan krijg je n wortelkanaal behandeling.
vragen:
1. wat komt r in zn algemeenheid dan in, heet dat n kroon of toch vulling?
2. ik weet niet precies wat n kroon is. heb je dan helemaal geen origineel materiaal van jezelf meer boven de wortel? (heb de zoekfunctie gebr)
3. stel dat je n porceleinen/keramische vulling wilt, wat is t verschil als dat door n apparaat of door n tandtechnieker gemaakt wordt of is dat altijd n apparaat.
sorry voor de stomme vragen,
alvast bedankt v n reply
vV

voor porselein zijn zoveel mogelijkheden, vraag de tandarts welke techniek hij toepast en waarom juist die. maar waarom naar porselein? goed toegepast composiet is zo mooi tegenwoordig, en ook degelijk, dat de indicatie voor porseleinen inlays naar mijn mening eigenlijk niet meer echt bestaat...of de patient moet het zelf willen. Er zijn soms zelfs redenen expliciet geen porselein toe te passen trouwens, bij knarsers bv. composiet is veel vriendelijker voor de rest van het gebit.
nadeel van porselein vind ik dat er meer tandmateriaal weggenomen moet worden dan voor composiet. en stomme vragen...bestaan die dan?

(ps misschien ligt het aan het toetsenbord maar er vallen letters weg, maakt het wat lastig leesbaar).
di, 05/24/2011 - 12:40 Permalink
grace

voorpagina nieuws

http://www.nu.nl/gezondheid/2522859/tandartsen-zien-kunstgebit-uitsterv…

Het percentage kunstgebitdragers in de leeftijdsgroep van 45 tot 65 jaar daalde van 37 naar 12 procent en bij 65-plussers van 70 naar 41 procent.

AMSTERDAM - Steeds meer Nederlanders worden oud met hun eigen gebit. In 1990 had bijna een kwart (24 procent) van de bevolking geen eigen tanden meer, in 2009 was dat teruggelopen naar twaalf procent. Dat meldt de Nederlandse Maatschappij tot Bevordering der Tandheelkunde dinsdag

goed nieuws dit, is dus nog hoop. Helft vd mensen van 65 heeft kunstgebit. Denken jullie dat deze percentages nog verder omlaag gaan, is dit een ontwikkeling of is dit fixed?
wo, 05/25/2011 - 23:50 Permalink
vV

hier is dat erg wisselend, en wel beetje afnemend mbt volledige protheses. Wel weer meer frames laatste tijd.

Ik denk wel dat dat een ontwikkeling is die langzaam zal doorzetten. met nadruk op langzaam.

Overigens kan het tij ook weer keren als je nu de ontwikkeloingen bij de kindergebitten ziet en de lakshied bij veel ouders en de mn pubers zelf.

toevallig gisteren weer een jongen van 16, in de afgelopen 2 jaar net zoveel gaatjes gevuld als hij in jaren oud is...en nu weer aan de beurt voor een paar...en iets veranderen aan zijn drinkgewoontes? welnee waarom zou je...

maar goed dit is allemaal wel erg off topic, overigens gestart door TS zelf.
do, 05/26/2011 - 08:11 Permalink
TechniekerJeetje

@VV

Toevallig vandaag aanwezig geweest bij een lezing van Prof. Rien van Waas. Deze had hier wel een logische verklaring voor.

De generaties voor ons hadden geen tandpasta met fluoride e.d. Hierdoor moest er veel aandacht worden besteed aan mondhygiëne. De afgelopen jaren is dit veranderd. Beter tandpasta`s, fluoride en noem maar op. Er is gewoon steeds minder mis met het gebit hierdoor. De hygiene wordt daarom weer minder, want er is toch nooit meer iets aan de hand, mensen gaan ipv 2 keer per jaar naar de tandarts, nog maar 1 keer en ga zo maar door. Dit wordt weer overgedragen op de kinderen en nu kom je weer terug op een plaats die een aantal decennia terug ligt qua mondgezondheid...

Ik vond um logisch.....
vr, 05/27/2011 - 23:38 Permalink
RobMartin

Gelukkig is de mondzorg erg goed, ik ben alleen bang dat mensen gaan bezuinigen op de aanvullende verzekeringen en vervolgens minder naar de tandarts gaan waardoor er wel weer eens een toename van de kunstgebitten kan gaan plaatsvinden, we zullen het zien
wo, 06/01/2011 - 20:51 Permalink