Witte rand bovenaan de tand, waarna tandstukjes afbreken..?

Author:
Gixxer
Posted:
vr, 05/27/2011 - 22:44
Hallo,

Ik begin me nu toch wel zorgen te maken over mijn gebit.
Normaal gesproken ben ik niet iemand die op forums een vraag plaatst, maar omdat ik niet zo'n 'fan' ervan ben om naar de tandarts te gaan besluit ik het toch maar even te doen.
In de hoop dat iemand een tip of iets dergelijks heeft.

Ik heb de termen/benamingen die ik gebruik even uit een plaatje gehaald op het internet. Anders snappen jullie misschien niet wat ik bedoel met mijn gebrek aan kennis over het gebit.
Aan de bovenkant van de rechter laterale snijtand ben ik laatst een stukje tand verloren. Het stukje gaat ongeveer tot bijna de helft van de tand.
Nu is het me opgevallen dat die rand eerst witter was dan de rest van de tand. Na het poetsen verloor ik het stukje opeens.

Ik heb mijn tanden flink verwaarloosd, daar ben ik heel eerlijk in. Het is in ieder geval ook echt stom.
Ik ben er nu ook achter gekomen ( doordat ik nu wel 2x per dag mijn tanden poets ) dat 3 andere tanden deze zelfde witte rand hebben.
1 ervan, de rechter hoektand, heeft ook een heel klein stukje eraf zag ik vanmorgen.

Is dit nog te redden door middel van goede verzorging of een speciaal middel?
Wat raden jullie aan?

Ik maak me echt zorgen op dit moment, aangezien ik pas 21 ben. :smt009

Edit : Terwijl ik dit typ zag ik een reflectie van mijn gebied via een ander scherm. Ongeveer op het midden van alle tanden aan de bovenste rij, zie ik dat onder het midden geler is en (lijkt) 'doorzichtiger' en boven het midden witter is en niet 'doorzichtig' is. En op het midden zie je echt een 'lijn' die gelijk loopt met de andere tanden.
Gixxer

Oké, heb net een foto gemaakt en nu zie ik pas hoe erg het is.
Als je in een spiegel kijkt, lijkt het een stuk witter...

Ik schaam me nu serieus zeer diep :smt009

De tand is niet rot/dood trouwens, dat weet ik zeker. Hij lijkt alleen geler, omdat het licht net anders viel.
De tand heeft exact dezelfde kleur als de voortanden, alleen het bovenste gedeelte(waar een stukje mist dus niet).

Ook zijn de witte randen hopelijk goed te zien.

http://img339.imageshack.us/img339/908/img0118gy.jpg
vr, 05/27/2011 - 23:11 Permalink
Stokertje

Foto is lastig te beoordelen, maar ik denk aan ontkalking van het glazuur, ofwel een beginnend gaatje (de witte verkleuring aan de rand van het tandvlees). Wellicht door de verwaarlozing, zoals jezelf zegt, zijn die gaatjes ontstaan aan de rand van je tandvlees, en nu je weer beter poetst is de verhullende plaklaag weg en komen de verkleuringen naar boven. Wanneer je het goed schoonhoudt, hoeft het niet behandeld te worden. Ik snap wel dat je het er niet mooi uit vindt zien. De verkleuringen kunnen wel behandeld worden, door een tandkleurige vulling te gebruiken. De vraag is alleen of dit wenselijk is. Opzich is het een gezonde situatie waar je mee verder kunt. En vullingen moeten uiteindelijk toch altijd weer vervangen worden.

Bespreek met je tandarts eens de mogelijkheden, die kan je ook helpen met de overweging er iets aan te doen of het te laten.

Zoals je al zei, het valt meer op als je er naar kijkt. Je kan ook eens in je omgeving aan iemand vragen die je vertrouwt, hoe diegene er tegenaan kijkt. Misschien valt het reuze mee, en vergroot je het voor jezelf uit als je in de spiegel kijkt.
vr, 05/27/2011 - 23:17 Permalink
Illuminus

Ja het proces is voor alle tanden hetzelfde...niet poetsen....zuurinwerking door de plaque...het glazuur ontkalkt (daardoor wordt het wit) en verzwakt naarmate het proces vordert dermate dat er stukken afvallen....

Beste conservatieve remedie is goed poetsen (ook voor het tandvlees....dat ziet er ook behoorlijk gezwollen uit) met een zachte borstel. Maar goede voorlichting en begeleiding door een mondhygienist en tandarts is denk ik wel wenselijk....
za, 05/28/2011 - 12:27 Permalink