kan iemand me helpen?

Author:
tijmen
Posted:
do, 05/26/2011 - 19:10
ik een paar vragen voor school en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Als het mag wil ik ten eerste jullie naam weten als het mag?

Maakt de tandarts veel röntgenfoto's of is hij/zij daar zuinig mee? Welke argumenten heeft hij/zij daarvoor?

Zijn de veiligheidsmaatregelen rond het röntgenapparaat volgens hem/haar noodzakelijk of overdreven?

Hoe gaat het maken van een röntgenfoto van een tand of kies in zijn werk?

Welke informatie over de toestand van het gebit is uit een röntgenfoto af te lezen?
Produceren jullie radioactief afval en zo ja hoe veel?

Als jullie radioactief afval produceren hoe zorgen jullie er voor dat het
niet in het milieu komt?

Hoe veel straling word er geproduceerd bij een foto?

Hoe snel achter elkaar mag je een foto laten maken?

Hoe veel kost het om een foto te laten maken?

Mag je altijd een foto laten maken of mag het niet als je zwanger bent of iets dergelijks?

en alvast bedankt.
Spiegeltje

Het antwoord op vrijwel alle vragen is - met enig zoeken via de zoekfunctie - op dit forum vrij gemakkelijk te vinden.

Alleen de namen van de (forum)tandartsen niet :D

Als je er dan echt niet uitkomt wil ik je wel een beetje op weg helpen

N.B. Om welke opleiding gaat het?
do, 05/26/2011 - 20:01 Permalink
RobMartin

Tijmen,
Ik hoop dat je wat hebt van een patiënt.
Ik heb 20 jaar geleden nogal wat behandelingen gehad van tandarts, kaakchirurg en academisch centrum tandheelkunde Amsterdam (ACTA)
Er zijn toen binnen een jaar zeker 30 byte-wings kleine foto's per 1 tot 2 element gemaakt en 4 OPG's dat zijn overzichtfoto's van de gehele kaak.
Men vroeg altijd hoeveel foto's er gemaakt waren en na 5 Byte-wings en 1 OPG kreeg ik steeds een loodschort om. Degene die de foto's maakt staat meestal zelf buiten de ruimte waar de patiënt zich bevindt.
Succes met je opdracht
Groet
Rob
zo, 05/29/2011 - 21:57 Permalink
RobMartin

Tijmen,
Nog even over het maken:
Bij Byte-wings wordt er een soort kegel tegen je wang geplaatst op de plaats waar de foto moet worden gemaakt. Deze foto omvat dan ook maar een of 2 elementen (kiezen). Zelf hou je een plastic hoesje van ongeveer 3 x 3 cm met daarin het materiaal waarop de foto wordt afgedrukt aan de andere kant tegen de plek die wordt gefotografeerd met je wijsvinger vast (aan de binnenkant van je mond). Deze foto's ontwikkeld de tandarts gelijk zelf. en zijn ongeveer 3 x 3cm.
Bij de OPG sta je met je hoofd in een apparaat en bijt dan op een klein stripje tussen de voortanden, het apparaat draait dan om je hoofd heen aan de voorkant van oor tot oor, op de foto zie je dan ook het hele gebit en het kaakbeen en zelfs de kaakscharnieren.
Niet alle tandartsen hebben een OPG apparaat. De foto's zijn ongeveer 20 x 10 cm
Groet
Rob
zo, 05/29/2011 - 22:11 Permalink