De gaatjes en pijn bijven maar komen

Author:
Sensitief
Posted:
wo, 05/18/2011 - 08:33
Goedemoren allemaal,

Ik dacht dat mijn verhaal in dit sub forum moest, is dat niet het geval mods, verplaats het waar het wel moet staan :)

Ik heb een lang verhaal. Toen ik klein was poetste ik niet goed, m'n melkgebit niet, maar ook m'n 'grote-mensen-gebit' niet. Ik zat bij een tandarts die teveel patiënten had. Als bij controle een gaatje geconstateerd werd, moest je vaak 10-12 weken wachten. Of hij besteedde het uit aan iemand anders in de praktijk, iemand die net wel of niet klaar met de studie was. Er zijn toen een aantal gaatjes gedicht, een aantal diepe vullingen ook, mede doordat ik een slecht gebit heb, waardoor gaatjesontwikkeling heel snel gaat bij mij. Sinds m'n 15e, ik ben nu 19e ben ik serieus gaan poetsen en flossen en alles. Daar ligt het niet meer aan.

Toen is er een laagje seal over mijn tanden heen gelegd. Na 2 jaar bleken hier 5 gaatjes onder te zitten, waarschijnlijk omdat er niet goed schoongemaakt is voordat er geseald werd. Van die 5 gaatjes zijn er 2 zenuwbehandeling geworden en afgelopen zomer nog ééntje, omdat de vulling gewoon te diep was. Sinds die laatste zenuwbehandeling heb ik een paniekstoornis ontwikkeld. Ik moest toen nog 2 dagen blijven wachten tot ik terecht kon, ik was 's ochtends langs geweest. Ik heb toen een hele nacht niet geslapen van de pijn, met pijnstillers ook niet. Het is letterlijk een trauma, zo 'herkent' mijn lichaam het ook. Nu heeft dat verder niets te maken met wat ik nu voel aan pijn, die wordt niet uitvergroot ofzo, waardoor ik altijd als ik kom bij de tandarts, er ook iets aan de hand is. Maar het is wel om gek van te worden.

Ongeveer een jaar geleden ben ik overgestapt van tandarts. Mijn nieuwe tandarts heeft één zenuwbehandeling gedaan, en heeft er onderhand 3 kronen opgezet. Mijn tandvlees zag er goed uit zei hij, dus ik poetste op de goede manier.

Maar het bleef maar komen, het bleef maar gaan.

Afgelopen maand 3 x bij de tandarts geweest voor 3 verschillende lekkende vullingen, vaak tussen kiezen in. Is dit omdat ik niet goed genoeg poets/floss? Ik rook met tandzijde eerst een rottende, chemische geur, en het is zoals ik al aangaf zeker niet zo dat ik 5 maanden niet geflosst heb ofzo. Het is ook niet de standaardgeur die je ruikt als je 3 dagen niet geflosst heb. Goed, dat is nu weer gedaan. Er zit nu nog één lekkende vulling, die moet aankomende maandag verholpen worden. Bij een andere, rechtsonder, de... 4-6? moest er tandvlees weggebrand worden om het gaatje goed te kunnen maken. Maar kan het zijn dat er nog steeds een klein gaatje zit aan de binnenkant, tegen het tandvlees aan? Als ik het tandvlees bij die kies 'vacuum' probeer te zuigen, gewoon aantrek door de zuigen zeg maar, voel ik die scherpe, bijna zenuw-pijn.

Ook bij een gaatje linksboven is er nog veel last.

Op foto's was niets te zien van ontstoken wortelpunten of iets in die richting. Beide kiezen zijn alleen gevoelig bij koud en warm, en ook vooral bij eten, als ik er druk op zet. Dan kan ik er echt niet op kouwen.

Mijn vragen; hoe kan het toch dat er maar dingen blijven komen? Na alle werkzaamheden afgelopen zomer dacht ik dat het over was, maar nu komen alle oude vullingen weer? Een andere vraag, wat moet ik doen voor de komende jaren? De ene tandarts had het over inlay's? Zit er veel verschil tussen inlay's en zenuwbehandeling/kronen, qua 'resultaat' voor de kies? En een kunstgebit? Met alle pijn en de slechte staat waarin mijn gebit zich nu bevind? Ik heb 3 kronen (met zenuwbehandeling), zeker 5 diepe, hele diepe vullingen en voor de rest heb ik geen één kies meer waar geen gaatje in zit, en ik ben pas 19. Soms kan ik het niet meer aan, dan wordt het me teveel. Elke keer weer die pijn, die onzekerheid, die stress. Afgelopen 1,5 jaar ben ik wel 30 of 35 keer bij de tandarts geweest. Het lijkt steeds weer erger te worden. Kan het ook zijn dat er een slecht 'klimaat' in m'n mond is, dat ik slecht speeksel heb ofzo?

Alvast hartelijk bedankt voor de reacties!
Chris888

Afgelopen 1,5 jaar ben ik wel 30 of 35 keer bij de tandarts geweest. Het lijkt steeds weer erger te worden. Kan het ook zijn dat er een slecht 'klimaat' in m'n mond is, dat ik slecht speeksel heb ofzo?

Wat zegt je tandarts er van?

Het hebben van veel gaatjes ligt meestal aan hoe vaak je eet en drinkt op een dag. Lees deze folder eens.
http://www.ivorenkruis.nl/index.cfm?t=keyword.cfm&folder=25

Als je tandarts geen aandacht besteed aan preventie van gaatjes zou je een afspraak kunnen maken bij een mondhygiënist, die weet daar alles van!
vr, 05/20/2011 - 08:46 Permalink
Sensitief

Ik heb het daar met m'n tandarts over gehad. Drink bijna nooit cola/sinas/koolzuurhoudende dranken, rook niet, eet vrijwel geen jam etc. op brood, poets 2 keer zeer zorgvuldig. Eet niet meer dan 7 keer per dag, weet dat het met dit soort dingen niet te maken heeft. In afgelopen 10 maanden 25 keer bij de tandarts geweest, net geteld.
vr, 05/20/2011 - 19:27 Permalink
Snowman

Ik heb het daar met m'n tandarts over gehad. Drink bijna nooit cola/sinas/koolzuurhoudende dranken, rook niet, eet vrijwel geen jam etc. op brood, poets 2 keer zeer zorgvuldig. Eet niet meer dan 7 keer per dag, weet dat het met dit soort dingen niet te maken heeft. In afgelopen 10 maanden 25 keer bij de tandarts geweest, net geteld.

De centen vliegen er dus uit. :smt012
vr, 05/20/2011 - 22:36 Permalink
vV

dat laatste is een opmerking waar TS natuurlijk geen fluit aan heeft.....
Ik denk dat er uitgebreid onderzoek nodig is om tot een goede diagnose te kunnen komen. Ik zou eens beginnen met bacteriologisch onderzoek, en speekselonderzoek . Tevens algemeen lichamelijk onderzoek, misschien sprake van reflux? Of een of andere vervelende systeemziekte (diabetes bv?) ik noem alleen maar wat mogelijkheden hoor, gebaseerd op de verstrekte info.
za, 05/21/2011 - 17:42 Permalink
Sensitief

dat laatste is een opmerking waar TS natuurlijk geen fluit aan heeft.....
Ik denk dat er uitgebreid onderzoek nodig is om tot een goede diagnose te kunnen komen. Ik zou eens beginnen met bacteriologisch onderzoek, en speekselonderzoek . Tevens algemeen lichamelijk onderzoek, misschien sprake van reflux? Of een of andere vervelende systeemziekte (diabetes bv?) ik noem alleen maar wat mogelijkheden hoor, gebaseerd op de verstrekte info.

Bedankt voor je reactie, zal het weer ter sprake brengen
di, 05/31/2011 - 13:36 Permalink