Ik heb een paar vraagjes, ik stel ze graag hier omdat ik het ook graag van andere wil horen en niet alleen van mijn tandarts.
Ik ben pas bij de tandarts geweest voor een pocketonderzoek.
Ik heb zelf geen flauw idee wat het precies inhoud, mijn tandarts was er ook wat onduidelijk over.
In ieder geval waren er 4 pockets die boven de 4 kwamen, hiervan is speeksel, bloed afgenomen en wordt nu onderzocht in het laboratorium.
Toen ik de vraag stelde of het ernstig was kreeg ik het antwoord dat het niet helemaal goed zat, en er waarschijnlijk bacteriën zitten die er niet thuishoren.
Ik ben er best wel van geschrokken en vandaar mijn vraag ook hier, misschien dat mijn tandarts het wat grof heeft gebracht.
Ik maak me nu best wel zorgen over mijn gebit en ik weet nu niet of het nodig of onnodig is.
Ik heb ook nog een vraag over tanden witten.
Mijn tanden zijn best geel, ik denk door het roken en veel thee drinken, daar ben ik nu onderhand mee gestopt maar wil weer witte tanden hebben, poetsen helpt echt niet!
Nu heb ik een tijd geleden whitening gekocht (ik zie net dat je geen links mag posten naar producten).
Het is een soort injectiespuit met vloeistof en een led lampje erbij en een kaartje met fase's van geel naar wit.
Nu na dat ik bij de tandarts ben geweest twijfel ik of ik het wel gebruiken kan met een slecht gebit.
Ik heb namelijk ook wat tanderosie en lees dat ik absoluut moet stoppen met zuren, ik vroeg me af of in zo'n kit ook zuren zitten en of het gebruikt kan worden als je tanderosie hebt.
Ook weet ik dat ik nog wat gaatjes heb die gemaakt moeten worden kan dit kwaad met een whitening voor je tanden? Of moet ik eerst absoluut de gaatjes laten vullen?
Is deze whitening betrouwbaar of is het troep en slecht voor je tanden?
Ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden, vooral de eerste want ik maak mij best zorgen.
Ik ben pas bij de tandarts geweest voor een pocketonderzoek.
Ik heb zelf geen flauw idee wat het precies inhoud, mijn tandarts was er ook wat onduidelijk over.
In ieder geval waren er 4 pockets die boven de 4 kwamen, hiervan is speeksel, bloed afgenomen en wordt nu onderzocht in het laboratorium.
Toen ik de vraag stelde of het ernstig was kreeg ik het antwoord dat het niet helemaal goed zat, en er waarschijnlijk bacteriën zitten die er niet thuishoren.
Ik ben er best wel van geschrokken en vandaar mijn vraag ook hier, misschien dat mijn tandarts het wat grof heeft gebracht.
Ik maak me nu best wel zorgen over mijn gebit en ik weet nu niet of het nodig of onnodig is.
Ik heb ook nog een vraag over tanden witten.
Mijn tanden zijn best geel, ik denk door het roken en veel thee drinken, daar ben ik nu onderhand mee gestopt maar wil weer witte tanden hebben, poetsen helpt echt niet!
Nu heb ik een tijd geleden whitening gekocht (ik zie net dat je geen links mag posten naar producten).
Het is een soort injectiespuit met vloeistof en een led lampje erbij en een kaartje met fase's van geel naar wit.
Nu na dat ik bij de tandarts ben geweest twijfel ik of ik het wel gebruiken kan met een slecht gebit.
Ik heb namelijk ook wat tanderosie en lees dat ik absoluut moet stoppen met zuren, ik vroeg me af of in zo'n kit ook zuren zitten en of het gebruikt kan worden als je tanderosie hebt.
Ook weet ik dat ik nog wat gaatjes heb die gemaakt moeten worden kan dit kwaad met een whitening voor je tanden? Of moet ik eerst absoluut de gaatjes laten vullen?
Is deze whitening betrouwbaar of is het troep en slecht voor je tanden?
Ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden, vooral de eerste want ik maak mij best zorgen.
Re: Pocketonderzoek, erosie en whitening
Ook het forum bevat volop topics hierover. Probeer de zoekfunctie maar eens met de termen pocket, paroprotocol, parodontium en parodontitis.
Beginnende parodontitis, want daar hebben we het waarschijnlijk over, is in beginsel goed te behandelen. Van belang is er op tijd bij te zijn. Of het ernstig is hangt samen met de diepte van de pockets en het aantal aangedane tanden en kiezen. Een pocket van iets meer dan 4 mm kan door een goede reiniging en optimale mondhygiene zeker weer verdwijnen. Bij diepe pockets wordt dat lastiger en zijn vaak aanvullende behandelingen nodig. Daar kan ik verder niets over zeggen of dat bij u nodig is. Mijns inziens is geen reden voor ongerustheid, dat er bacterien zitten ook niet. Die hebben we daar allemaal zitten. Sommige bevorderen echter parodontitis en dan kan een antibioticum een aanvulling zijn op de behandeling. Daarvoor dient ook de kweek. Meestal wordt echter eerst goed schoongemaakt (initiele behandeling) en pas een kweek gemaakt als er problemen blijven.
Wat betreft whitening: je mag hier wel links naar producten plaatsen, als het maar geen reclame is! Ik ken het product verder niet dat je beschrijft. In het algemeen is het effect van whitening middelen zeer beperkt. Als aanslag e.d. is verwijderd, en de tanden nog witter moeten moet je denken aan bleken. Misschien valt het middel dat je noemt onder die categorie (al denk ik van niet). Dat kan ook heel goed thuis, met voor thuisgebruik op de markt gebrachte middelen. Zeker omdat je tanderosie hebt, maar ook om andere redenen, zou ik dit alleen doen na overleg met de tandarts. Deze kan dit in jouw geval, vanwege de erosie, echter afraden.
Door gevorderde tanderosie kunnen tanden ook geler worden omdat het glazuur dunnen is en het gelige tandbeen meer doorschijnt. So wie so is het van groot belang voor uw gebit dat het erosieproces wordt stofgezet. Daarover is ook veel op dit forum te vinden.
Succes.
Re: Pocketonderzoek, erosie en whitening
Bedankt voor je reactie, dat is al een stuk meer geruststellend voor mij.
Ik zal eens op het forum gaan zoeken.
Betreft de whitening, ik zal het dan inderdaad met mijn tandarts overleggen, ik denk niet dat het om bleken gaat wat ik nu heb gekocht.
Heel erg bedankt voor de informatie en je advies!