Vreselijke stekende pijn in kies

Author:
Joy85
Posted:
vr, 05/27/2011 - 13:44
Eind novemeber - begin december 2010 kreeg ik vreselijk veel last van mijn kies, ben hiermee naar de tandarts geweest, deze heeft foto's gemaakt waarop niets was te zien. Volgens hem lag de oorzaak bij ontstoken tandvlees, dus hij heeft me doorgestuurd naar de mondhygiëniste. Vlak voor de kerstdagen moest ik terugkomen bij de mondhygiëniste en die constateerde dat mijn tandvlees behoorlijk "rustig" was. Ondertussen deed de kies nog steeds pijn.

Tussen kerst en oud en nieuw werd de pijn zo erg dat ik weer de tandarts heb gebeld. Hij heeft weer een foto gemaakt van de desbetreffende kies, waarop nog steeds niets te zien was. Tikken deed ook geen pijn. Ik heb hem dus toen gesmeekt om de kies open te boren. Na flink aandringen van mij heeft hij dit gedaan en wat bleek, de kies was flink ontstoken, dit was niet te zien op de foto. Dus hij is een wortelkanaalbehandeling begonnen. Deze is afgemaakt eind januari 2011.

Ergens begin april 2011 begon ik tijdens het avondeten kleine pijnscheutjes te voelen in dezelfde kies. Het voelde alsof er aluminiumfolie tegen een grijze vulling aan werd gehouden. Zo snel als het kwam hield het ook op. Verder besteedde ik hier niet veel aandacht aan, totdat het na 2 weken opeens hele felle steken waren. Ik heb de tandarts weer gebeld, hij heeft weer foto's gemaakt en weer was er niets te zien. Ze dachten dat het lag aan het feit dat de vulling misschien te hoog lag, en hebben er een stuk afgeslepen. De eerste dag na de behandeling was ik zo blij, eindelijk geen pijn meer. :smt003

Totdat ik de volgende dag een kop thee nam, ik huilde van de pijn.

Dus maar de weekenddienst gebeld. Ik werd geholpen door een mevrouw bij de centrale die aangaf dat ik eerder had moeten bellen, omdat het laatste spreekuur om 5 uur die avond was... Terwijl ik toen geen pijn had. Dit gaf ik dan ook aan en ze beloofde de dienstdoende tandarts te bellen, en deze zou dan contact met mij opnemen. 3 kwartier later was de pijn nog heviger en had ik niets gehoord, dus (inmiddels huilend van de pijn) maar weer gebeld naar de weekenddienst. Deze keer werd ik binnen een minuut teruggebeld, en ik kon een half uur later bij de tandarts terecht. Deze voerde een test uit met bevroren watjes??? Hieruit bleek dat ik pijn had in twee kiezen, de behandelde kies en de kies ernaast. Mijn reactie op de kies ernaast was heftiger dan de reactie op de behandelde kies. Voor de zekerheid heeft hij dus ook foto's gemaakt, waarop weer niets te zien was. Toch heeft hij de kies opengemaakt en ja hoor, ook deze was flink ontstoken. Dus weer een wortelkanaalbehandeling. Ook kreeg ik van hem Amoxcilline. Deze behandelde kies heb ik inmiddels geen last meer van.

Vijf dagen later verging ik weer van de pijn aan de eerst behandelde kies, dus weer de tandarts gebeld, kon meteen terecht. Daar hebben ze weer foto's gemaakt waarop weer niets te zien was, er hebben 4!!! dienstdoende tandartsen uit mijn praktijk naar gekeken en ze weigerden hem open te maken of te trekken want "zoiets doe je niet bij een gezonde kies". Dus heb ik geëist dat ze me doorverwezen naar de afdeling mondheelkunde in het ziekenhuis.

Gelukkig kon ik daar de volgende dag al terecht. Daar aangekomen weer foto's gemaakt (zal ik al radioactief zijn?) en ook een scan die rondom mijn hoofd ging. Ook hier was niets op te zien. Volgens de dokter, tandarts, van MHK zat het in mijn kauwspieren. Ik gaf aan dat zowel koud als warm niet te verdragen was aan de desbetreffende kies, maar hier ging meneer volledig aan voorbij. Hij stuurde me naar huis met ibuprofen 600, paracetamol met codeïne 500 en diazepam om de spier te laten ontspannen.

De ibuprofen 600 is inmiddels op (ik kan geen nieuwe krijgen bij de dokter want ik heb geen vervolgrecept??) dus ik ben maar overgestapt op 400 in combi met de paracetamol, wat lang niet zo goed helpt dus ik voel nog constant pijn, en van de diazepam wil ik alleen maar slapen (en vliegen :smt005 ). Tevens is het zo, als ik de diazepam ingenomen heb, de pijn gewoon aanwezig blijft, in de kies, niet in de kaak of wang of nek of bij mijn slaap (waar ik toch al geen pijn had). Vooral bij warm (koffie, thee, avondeten) en kou (drinken uit de koelkast, ijs, koude vingers) schiet ik door het plafond van de pijn. Zelfs met pijnstillers. Eet of drink ik niets warms of kouds, is het een een zeurend, kloppend gevoel.

Is het mogelijk dat de zenuw er toch niet goed uit is gehaald de eerste keer, of dat er ergens een verborgen wortel zit die ze niet hebben meegenomen tijdens de behandeling en dat dit niet te zien is op alle foto's en scans?

Dinsdag moet ik weer naar MHK in het ziekenhuis, kan ik daar eisen dat die man de kies alsnog opent, of hem trekt, of de omliggende kiezen nogmaals controleert?

Graag antwoord, want ik ben op dit moment echt wanhopig en weet niet meer wat te doen!!! :smt010

Alvast bedankt!
Miriam1978

Hoi Joy,
zie mijn topic 'stekende pijn in dode kies'. Zelfde symptomen. Op mijn vraag heb ik via een pb antwoord gehad van een tandarts die dacht dat het wel eens een zenuw kon zijn in een onontdekt kanaaltje die was afgestorven en lekte op het kaakbot. Hij adviseerde (net als mijn kaakchirurg) een apexresectie. Ook niets op foto's te zien. Gisteren heb ik de ingreep onndergaan, viel me enorm mee, zit alleen met een fijne hamsterwang nu. De kaakchirurg constateerde zeer smalle worteluiteindes (nauwelijks te reinigen) en een klein stukje achtergebeleven vijl. Het is natuurlijk te vroeg om te juichen, maar ik heb louter nog wondpijn en de steken zijn weg. Hopelijk heb je hier iets aan!
Sterkte!
za, 05/28/2011 - 13:40 Permalink
Joy85

Hoi Miriam,

Bedankt voor je reactie.
Ik heb zojuist even je topic doorgelezen en de symptomen lijken inderdaad erg op wat jij had.
Ook precies dat plekje bij het tandvlees wat erg pijnlijk is.
Bij mij was het zo dat de tandarts tijdens het reinigen van de wortelkanalen al opmerkte dat mijn wortels wat krom zijn, waardoor het reinigen wat bemoeilijkt werd, dus de kans dat er inderdaad wat achtergebleven is is zeer groot.

Ik zal dan zeker dinsdag ook de optie tot een apexresectie aangeven, want de pijn moet nu maar eens afgelopen zijn!
Veel succes, en ik hoop dat het snel wat opknapt bij jou, en dat de pijn nu wegblijft!
Ik zal nog laten weten hoe het dinsdag gegaan is!
za, 05/28/2011 - 19:58 Permalink
Joy85

Nou, vandaag dus weer terug geweest naar MHK, weer foto's gemaakt, nog steeds niets te zien...
Hij heeft weer een test gedaan met bevroren watjes, en de betreffende kies reageert dus nog steeds op kou, terwijl dit volgens hem niet hoort omdat de kies "dood" is. (Ik had hem ook al verteld dat ik niets heets kan eten of drinken omdat ik dan door het plafond schiet van de pijn.)
Hij vermoed nu inderdaad dat er restjes wortel in de wortelpuntjes zijn blijven zitten die toch een ontsteking veroorzaken, dus a.s. vrijdag mag ik terugkomen voor een apexresectie. :smt003

Het klinkt raar, maar ik ben op dit moment zo blij dat ik wel een gat in de lucht kan springen.

Nu maar hopen dat de apexresectie werkt!! :)
di, 05/31/2011 - 19:45 Permalink
Miriam1978

Hoi Joy,
goed te horen dat er actie ondernomen wordt. En al op zo'n korte termijn! Meestal hanteren kaakchirurgen behoorlijke wachtlijsten.
Bij mij werkt de apexresectie (vooralsnog), heb alleen wat langer met een dikke kaak rondgelopen dan de bedoeling was en dat is wat onpraktisch als je voor de klas staat ;). Het schijnt uit te maken of het een kies uit de bovenkaak of de onderkaak betreft, onder is wat gevoeliger. Ik wens je in ieder geval veel succes!
Miriam
wo, 06/01/2011 - 13:46 Permalink
Joy85

Soms is het wel goed om jezelf eens te laten horen... ;)
Normaal ben ik niet echt zo, maar als je al zolang met pijn rondloopt dan schiet je nog wel eens uit je slof... :oops:

Fijn om te horen dat het vooralsnog werkt. Ik hoop voor je dat het zo blijft!!! Het lijkt me inderdaad geen pretje om met een "hamsterwang" voor de klas te staan, maar toch heb je het er voor over, zolang de pijn maar weg is toch?! :smt002

Iemand die ik ken heeft een tijdje geleden een ontsteking aan haar bovenkaak gehad, dat hebben ze ook opengehaald en schoongemaakt van binnen. Ik weet niet of ze ook daadwerkelijk iets aan haar wortels hebben gedaan, maar zij heeft eigenlijk geen last gehad, op een beetje zwelling na. Ik denk dat het per persoon ook uitmaakt. We zullen zien. Ik kan bijna zeggen dat ik er zin in heb, want de pijn komt nog steeds door de ibuprofen en paracetamol cocktail heen! :wink:
wo, 06/01/2011 - 22:38 Permalink
Joy85

Sorry, beetje late reactie, maar het is me echt 100% meegevallen. Ik had dan ook een erg leuke... tsjah hoe heet zo'n iemand eigenlijk, kaakchirurg? :smt017
Wel heb ik inderdaad ook een hamsterwang :smt005 , maar ach, die stekende rotpijn is weg.
Alleen als ik hoest wat ik eigenlijk niet mag (maar soms toch wel moet) in verband met de holte die erg dicht boven de kies lag en de druk die daardoor opbouwt?, voel ik nog een soortgelijke pijn, maar volgens mij wel in zwakkere mate.
Wel heb ik het gevoel alsof iemand me een paar rake klappen op mijn wang en mond heeft gegeven, het voelt nog steeds een beetje doof, maar goed, die man ging ook flink tekeer... :wink:

Koud drinken kan inmiddels weer door mijn hele mond, het kauwen van (heet) voedsel doe ik eerst toch nog maar aan de andere kant, omdat het door de hechtingen toch erg gevoelig is nog, en ik aan de binnenkant van mijn wang toch ook een aantal blaren heb die wel gevoelig zijn.

Ik ben vrijdag dan ook doorgekomen met 1 ibuprofen en 2 paracetamol, en zaterdag zelfs met 1 paracetamol. Ik heb er nu net weer 1 genomen (het is nu half vier dus dat reken ik voor het gemak maar tot zondag) omdat ik, misschien niet heel verstandig maar wel erg leuk, naar een feest wilde waar ik al een tijd een entreekaart voor had, en daar toch iets te druk gepraat, gezongen en gedanst heb en het nu weer wat trekt. Misschien ook wel omdat ik moe ben.

Ik heb trouwens geen problemen met kauwen, 's ochtends is het een beetje stijf, maar dit is een half uur na het ontwaken al aanzienlijk minder. Waar ik dan wel weer last van heb, is dat wanneer ik lach ik zo ongeveer het gevoel heb alsof mijn tandvlees openscheurt. Dit probeer ik dus zoveel mogelijk te vermijden, alleen is dit niet altijd mogelijk... :smt003 Ik heb al zolang rondgelopen met een chagrijnig hoofd dat lachen ook wel weer eens gezond is! ;)

Wat ik me nu wel afvraag, de eerste dag mocht ik niet spoelen met perio-aid en ook niet poetsen dus heb ik een beetje gespoeld met water, maar toen ik zaterdagochtend spoelde met perio-aid kwam er blauwachtig spul terecht in de wasbak, een gel-achtig goedje, terwijl perio-aid toch echt helderroze is. Is dit iets wat gebruikt is tijdens de apexresectie?

Hoe gaat het met jou? Heb je nog last of ben je (op het herstellen na) pijnvrij??
zo, 06/05/2011 - 03:25 Permalink
Miriam1978

Mooi dat je zo weinig napijn hebt gehad en zelfs al weer hebt kunnen feesten! Hier alles goed, alleen nog wat trekkende hechtingen. De hamsterperiode is verleden tijd ;).
Gisteren alweer gebarbecued, dus eten is geen probleem :).

Grappig te lezen dat je een leuke kaakchirurg had, dat geluk had ik namelijk ook :smt003. Hij stelde me enorm gerust en bleef doorpraten onder de ingreep, zodat ik me niet concentreerde op het geboor.

Je vraag mbt het spoelmiddel kan ik niet beantwoorden, ik gebruik Corsodyl.
Mijn dochtertje is blij om weer een moeder te hebben die kan lachen, want dat lukte mij ook slecht in de kiespijn periode. We blijven hopelijk nog lang lachen!
zo, 06/05/2011 - 09:15 Permalink