Heb ik parodontitis, en een andere oplossing?

Author:
Jet67
Posted:
do, 06/02/2011 - 12:37
Volgens mijn tandarts kan deze niets meer doen aan een pijnlijke kies en onderkaak (linksonder) omdat ik een ontsteking daar heb die zich al verder aan het uitbreiden is naar mijn andere kiezen, en volgens hem mijn hele mond door zal gaan wanneer ik daar niets aan doe. Hij heeft verder niet gezegd wat het was, maar wel dat het aan de pockets lag die bij bij erg groot zijn volgens de mondhygiëniste waar ik vorig jaar ben geweest in dezelfde praktijk. Hij zei ook dat hij met een buisje (of zoiets) ook langs deze kies tot helemaal onderaan de wortelpunt kon komen. Vorige week had ik aan de binnenkant van die kies aan mijn tandvlees een heel dikke bult zitten waarbij de pijn steeds erger werd. Op een gegeven moment was het na het tandenpoetsen net alsof het daar aan de rand was opengebarsten en kwam er allemaal bloedrig spul uit. Bijna meteen daarna nam de hevige pijn ook steeds meer af, hoewel de pijn nog wel constant zeurderig aanwezig is, maar niet zo erg meer dus. Bij het zoeken op internet lijken deze klachten wel heel erg op parodontitis.

De tandarts heeft me nu dus doorverwezen naar een parodontoloog, maar omdat ik niet ben bijverzekerd voor de tandarts kon dit volgens hem wel 1000 euro gaan kosten. Aangezien ik de laatste tijd al letterlijk heel veel voor mijn kiezen heb gehad daarvoor kan ik dit er haast niet meer bijbetalen. En ik zou het er anders nog wel voor over hebben, maar als het door die grote pockets komt heb ik het dan niet zo weer?

Een andere optie was het trekken van de kies om zo verdere uitbreiding van de ontsteking te voorkomen, en aangezien het de achterste kies is heb ik eerst maar voor die optie gekozen waar ik binnenkort een afspraak voor heb. Maar nu heb ik dus sinds een paar dagen ook al pijn in de kiezen in mijn bovenkaak (ook links), en al mijn tanden en kiezen eruit zie ik ook niet zitten.

De vraag is dus: Is dit parodontitis wat ik heb? En is zo’n behandeling blijvend, dat ze dan wat doen aan die grote pockets oid? Is er nog een andere oplossing voor mijn probleem dan de parodontoloog of laten trekken? Ik begin mij nu wel heel erg zorgen te maken.

Als ik na het poetsen spoel met listerine dan is het wel net alsof het een tijdje verdoofd is.
daaniieelelle

Hoii,,
Ik ken jouw situatie natuurlijk niet in details, maar ik wil even reageren op jouw verhaal:

"Volgens mijn tandarts kan deze niets meer doen aan een pijnlijke kies en onderkaak (linksonder) omdat ik een ontsteking daar heb die zich al verder aan het uitbreiden is naar mijn andere kiezen, en volgens hem mijn hele mond door zal gaan wanneer ik daar niets aan doe. Hij heeft verder niet gezegd wat het was, maar wel dat het aan de pockets lag die bij bij erg groot zijn volgens de mondhygiëniste waar ik vorig jaar ben geweest in dezelfde praktijk. Hij zei ook dat hij met een buisje (of zoiets) ook langs deze kies tot helemaal onderaan de wortelpunt kon komen."

Pockets zijn de ruimtes tussen de tand en het tandvlees. In de gezonde situatie kan de tandarts of mondhygieniste met een pocketsonde (het 'buisje') maximaal 3 mm diep gaan. Op dat punt is de tand verankerd met vezels in het bot en aan het tandvlees. Bij mensen met parodontitis (dit is een ontsteking van het tandvlees en de omliggende weefsels bij het kaakbot) reikt deze sonde veel dieper omdat door de ontsteking de verankering van de tand aan het tandvlees en bot sterk is afgenomen. Als die sonde helemaal tot de wortelpunt kan komen, staat de tand dus alleen nog maar vast in het bot via deze wortelpunt en dit is te weinig houvast, dat gaat de tand helaas niet overleven.

"Vorige week had ik aan de binnenkant van die kies aan mijn tandvlees een heel dikke bult zitten waarbij de pijn steeds erger werd. Op een gegeven moment was het na het tandenpoetsen net alsof het daar aan de rand was opengebarsten en kwam er allemaal bloedrig spul uit. Bijna meteen daarna nam de hevige pijn ook steeds meer af, hoewel de pijn nog wel constant zeurderig aanwezig is, maar niet zo erg meer dus."

Dit lijkt ook op een uiting van een ontsteking. In die dikke bult zit ontstekingsinfiltraat en deze zwelling drukt op je kies en dat doet veel pijn. Het kan inderdaad zo zijn dat je deze bult het 'opengepoetst' en zodra al het vocht eruit kan, neemt ook de druk binnenin af en voel je minder pijn. Dit (maar nu moet ik voorzichtig zijn, vraag dit liever aan je tandarts) lijkt op een ontsteking aan de wortelpunt, parodontitis apicalis, en dat kan komen doordat bacterien in die diepe pocket helemaal naar de wortelpunt gegaan zijn om zich daar (waar het moeilijk schoon te houden is) te nestelen en de boel flink te laten ontsteken.

"De tandarts heeft me nu dus doorverwezen naar een parodontoloog, maar omdat ik niet ben bijverzekerd voor de tandarts kon dit volgens hem wel 1000 euro gaan kosten. Aangezien ik de laatste tijd al letterlijk heel veel voor mijn kiezen heb gehad daarvoor kan ik dit er haast niet meer bijbetalen. En ik zou het er anders nog wel voor over hebben, maar als het door die grote pockets komt heb ik het dan niet zo weer?"

Deze behandeling is inderdaad duur. Wat de parodontoloog gaat doen, is dat hij/zij de je gebit helemaal gaat schoonmaken waardoor de ontsteking stopt. Diep in de pockets kan jij namelijk niet goed alles schoonhouden met simpelweg een tandenborstel, dus doet hij dat voor je met diverse instrumenten. Daarna kan het tandvlees genezen en worden de pockets een stuk minder diep, waardoor jij wel weer alles goed schoon kan houden. Bij een geslaagde behandeling en goede nazorg met een goede mondhygiene van jouw kant, hoeft de ontsteking niet meer terug te komen.

"Een andere optie was het trekken van de kies om zo verdere uitbreiding van de ontsteking te voorkomen, en aangezien het de achterste kies is heb ik eerst maar voor die optie gekozen waar ik binnenkort een afspraak voor heb. Maar nu heb ik dus sinds een paar dagen ook al pijn in de kiezen in mijn bovenkaak (ook links), en al mijn tanden en kiezen eruit zie ik ook niet zitten. De vraag is dus: Is dit parodontitis wat ik heb? En is zo’n behandeling blijvend, dat ze dan wat doen aan die grote pockets oid? Is er nog een andere oplossing voor mijn probleem dan de parodontoloog of laten trekken? Ik begin mij nu wel heel erg zorgen te maken."

Ik denk dat die tand met die pocket tot aan de wortelpunt niet meer te behouden is. Om de rest (ik weet niet hoe erg het is of wat de precieze situatie is) wel te behouden, is het toch wel verstandig om naar de parodontoloog te gaan omdat deze de ontsteking kan stoppen. Zolang er nog ontsteking is, houd je de pijn en neemt de conditie van het tandvlees af. Misschien als je je financiele situatie uitlegt aan de parodontoloog, dat deze het behandelplan daarop kan aanpassen.

Conclusie van mijn lange verhaal: de parodontoloog kan je echt met je situatie helpen, want ik denk ook dat je last hebt van parodontitis. Kan je hier iets mee?

Liefs, D
vr, 06/03/2011 - 23:29 Permalink
Jet67

Ja, dit vond ik erg nuttige informatie.

Dank je wel. Ik denk dat ik voor de rest dan toch maar naar de parodontoloog ga want mijn tanden en kiezen zien er verder best nog mooi uit, en ik zou het heel erg vinden als ik die moest verruilen voor een prothese. Dat ik misschien wel een betalingsregeling oid met hem kan treffen (in termijnen ofzo) daar had ik ook nog niet aan gedacht.

Nogmaals bedankt.

Liefs, Jet
zo, 06/05/2011 - 07:33 Permalink