klopt de rekening?

Author:
dav063
Posted:
za, 06/04/2011 - 14:47
Een week geleden bij de tandarts geweest. Even voorgeschiedenis : al geruime tijd pijn aan een kies maar tandarts kon niets vinden. Een week tevoren ook al geweest, conclusie dat het wel aan de blootliggende tandhalzen zal liggen, wat facingmateriaal erop gesmeerd en dat zou het probleem moeten oplossen voor zover mogelijk.
Gezien het toch echt pijn bleef doen toch maar weer richting tandarts.

Foto gemaakt, niets te zien. Met koude lucht erop zat ik bijna tegen 't plafond. Dan toch maar vulling eruit slopen en ook die van de tand ernaast want de tandarts kon niet beslissen welke tand nu het probleem geval was. Een week later - nog altijd een stijve wang en ontstoken tandvlees van het hak-en breekwerk - blijkt dat ik in elk geval wel kan bijten en ijs eten zonder pijn.

Nu kreeg ik vandaag de rekening in de bus en schrok wel van de prijs (hoewel ik op deze site nog veel schokkender dingen lees) :

V12 tweevlaksrestauratie element 16 : 33,58 euro
V21 etsen + onderlaag tbv composiet element 16 : 20,66 euro
V11 eenvlaksrestauratie element 16 : 20,66 euro
V21 etsen + onderlaag tbv composiet element 16 : 20,66 euro
V13 drievlaksrestauratie element 15 : 43,91 euro
V21 etsen + onderlaag tvb composiet element 15 : 20,66 euro
A10 geleidings-of infiltratieanesthesie element 15 : 12,92 euro
V11 eenvlaksrestauratie element 15 : 20,66 euro
V21 etsen + onderlaag tbv composiet element 15 : 20,66 euro
X10 intra orale foto : 14,47

totaal 228,84 euro

Als ik die rekening zo zie lijkt het wel alsof elke tand meerdere keren gevuld is, of is dit normaal ??
:-? :-?
Spiegeltje

Als ik die rekening zo zie lijkt het wel alsof elke tand meerdere keren gevuld is, of is dit normaal ??

Nee, zeker niet normaal. Normaal is een V1x declaratie met x=1, 2 of 3 voor respectievelijk een eenvlaks, tweevlaks of drievlaksvulling. Het lijkt erop dat de tandarts 2 V11/V21 combinaties teveel in rekening heeft gebracht, oftewel 4 x 20,66 = 82,64 euro.
Vraagt u eens om opheldering bij uw tandarts en eventueel om bijstellen van de rekening. Als u twijfelt aan de verklaring van de tandarts kunt u die hier weer voorleggen natuurlijk.
za, 06/04/2011 - 15:22 Permalink
Spiegeltje

De tandarts heeft de vordering uit handen gegeven. U kunt dan (ook) met Famed contact opnemen (zie website Famed). U kunt bijvoorbeeld zeggen dat die twee V11/V21's niet hebben plaatsgevonden. Famed neemt - zonodig - contact op met de tandarts. Overigens wil dat niet zeggen dat u dan ook automatisch uitstel van betaling krijgt.

Als het overleg met de tandarts en/of Famed niks oplevert, kunt u - als u de zaak wilt doorzetten - een (gratis) klachtenprocedure starten via de beroepsorganisatie waar de tandarts bij is aangesloten, meestal de NMT of ANT. De NMT kent ook een soort bemiddelingstraject. Dat laatste kan van pas komen als u nog met de tandarts verder wilt, want een officiële klacht vertroebelt natuurlijk wel de relatie met de tandarts. Hopelijk hoeft het niet zover te komen.

Kijk trouwens ook even op de rest van dit forum (zoekfunctie), want er is al veel over geschreven. Daarom houd ik het verder kort.
za, 06/04/2011 - 17:30 Permalink
dav063

Ik heb Fa-med gecontacteerd via een online bezwaarformulier en ook een brief met bezwaar tegen de rekening en motivatie in de bus van de tandartspraktijk gedeponeerd. Hopelijk komen we er wel uit. Het is overigens niet de eerste keer dat ik "bijzondere" facturen van ze krijg (mijn man kreeg ooit een factuur na inschrijven in de praktijk terwijl hij er nog nooit was geweest). Nogmaals bedankt voor alle info.
za, 06/04/2011 - 18:09 Permalink
vV

ik denk dat bij beide kiezen en een vulling tussen de kiezen in (de 2-en 3-vlaks) en 1 langs het tandvlees (de 1 vlaks, de tandhalzen ) is gemaakt. dus de nota zou best wel heel goed kunnen kloppen. in een dergelijke situatie zeg ik wel van te voren dat er 2 kiezen behandeld worden, maar er daadwerkelijk 4 vullingen en dus 4x V21 op de nota komen.
ik denk dat dit de uitleg is die ook uw tandarts zal gaan geven.

ik vind bezwaar maken zonder de uitleg gehad te hebben nogal prematuur..
za, 06/04/2011 - 19:05 Permalink
dav063

Ik denk niet dat het "bezwaar" maken is, het is een online reactieformulier van Fa-med waarop je een vraag kwijt kunt als je het niet eens bent met de nota. Het is natuurlijk wel vreemd dat er 4x vullen wordt aangerekend voor het vervangen van 2 vullingen. Als ik naar de CTG tarieven ga kijken is er echt teveel gerekend, daar staat een richtlijn van ongeveer 70 euro in x 2 is dus 140, plus foto is 155 en geen 230 euro. Het is niet de eerste keer dat wij vraagtekens hebben bij de facturen van deze praktijk (en gelijk krijgen).
Terwijl hij met mijn tanden bezig was werd de tandarts overigens twee keer onderbroken door een mondhygiëniste in de kamer ernaast dat hij even moest komen kijken. Hij is daarop ook twee keer naar een andere patiënt gegaan. Misschien heeft hij de rekeningen even samengevoegd :smt003 :smt003
Alles bij elkaar vond ik het niet zo'n geweldige behandeling, mijn tandvlees is ook nog altijd gezwollen en pijnlijk - een week na de behandeling :-?
za, 06/04/2011 - 19:35 Permalink
Spiegeltje

Ik denk ook dat de kans erg groot is dat het niet geheel klopt. Overigens, je weet het nooit maar ik verwacht eigenlijk niet dat de tandarts meteen zal zeggen: foutje, je hebt gelijk, dat zetten we even recht. Waarschijnlijker is een verhaal in de trant wat vV schetst. Wat nog niet wil zeggen dat het ook klopt, de meeste "leken" haken na zo'n eerste (technische) reactie echter wel af omdat het lastig(er) wordt er de vinger precies achter te krijgen zonder verwikkeld te raken in second opinions en opvragen van dossier e.d.

Wat betreft de behandeling: met name element 15, daar is al een drievlaksvulling opgevoerd, dus een vulling tussen twee kiezen (doorgaans 2-vlaks) en dus nog een 1-vlaks vulling ergens. Voor vullingen op meerdere vlakken (een kies heeft vijf vlakken) is het mijns inziens niet de bedoeling die per vlak, dus als ware het een geisoleerde vulling, te berekenen of combinatie van V12 en V11 etc. De tariefbeschikking is daar wellicht niet geheel duidelijk over.

Persoonlijk vind ik het erg jammer als er niet uitgevoerde behandelingen toch worden opgevoerd, het is tenslotte fraude. Verzekeraars letten hier nauwelijks op. Het zijn in de eerste plaats de mondige patienten die dit aan de kaak moeten stellen. Overigens ook de NMT heeft recent besloten hier wat meer op te letten.

Zie http://www.tandartsennet.nl/actueel/actueel.html#nieuws:0178FDF7EBC522F…

De NMT ziet een aantal oplossingen om fraude tegen te gaan. Eén ervan is de patient beter informeren.

"Tandarts(specialisten) moeten aan de patiënt goed kunnen uitleggen welke behandeling ze waarom uitvoeren en wat zij daarvoor in rekening brengen. De verrichtingen en de daarbij horende maximumtarieven zijn bij alle tandartsen bekend. Een tandarts heeft zich daaraan te houden. Als de tandarts twijfelt of het wel gerechtvaardigd is een verrichting in rekening te brengen, kan hij contact opnemen met de Permanente Tarieven Begeleidingscommissie (PTBC), of anders een verrichting niet in rekening brengen. "

Lijkt mij een goede "gedragslijn" van de NMT voor haar leden (de meeste tandartsen).

Overigens: mijns inziens wel in alle gevallen wel steeds open (blijven) staan voor de reactie van de tandarts, maar tegelijk ook kritisch blijven en niet meteen overstag gaan als je redenen hebt om te twijfelen.

Ben benieuwd hoe het verder afloopt.



N.B. De NMT doet in het persbericht (zie link hierboven) alsof het bij fraude gaat om incidentele gevallen. Op het totaal van alle behandelingen valt het wellicht mee, maar de Nza plaatst toch een zeer kritische noot:

"Er komen jaarlijks relatief veel signalen binnen bij de NZa over tandartsen en orthodontisten. Het gaat dan bijvoorbeeld om meldingen over declaraties van behandelingen die niet hebben plaatsgevonden, declaraties van behandelingen die een patiënt niet heeft ondergaan, of het declareren van behandelingen voor niet-verzekerde of onderverzekerde mensen op de naam van iemand anders. In 2010 ging 40% van de signalen in de curatieve zorg over mondzorg."

Bron: http://www.nza.nl/publicaties/nieuws/NZa-doet-inval-bij-Amsterdamse-tan…
za, 06/04/2011 - 19:56 Permalink
vV

die eerdere behandeling langs de tandhalzen was apart gedeclareerd neem ik aan?

Overigens vind ik het handiger en werkt het sneller regelrecht met de tandarts te communiceren. als er iets aangepast moet worden aan de nota is 1 telefoontje van hem naar famed voldoende om een aangepaste nota te regelen. via famed duurt langer, en zelf met famed werkende moet ik zeggen dat ik het ook een beetje omslachtig vind. ik vind het die keren dat het voorkomt prettiger alsd de patient met de praktijk belt. Famed heeft er verder qua behandeling geen invloed/zeggenschap in, weet er niets van immers, regelt alleen het betalingsverkeer.

die 3 vlaks kan best een mod zijn trouwens, en dan is er nog steeds ruimte voor een 1 vlaks klasse 5 zoals dat heet langs het tandvlees.
zo, 06/05/2011 - 09:57 Permalink
dav063

Ik heb prettige ervaringen met Fa-med. Zo werd me een declaratie gestuurd via fa-med door een podologe terwijl ze gezegd had dat het rechtstreeks naar de verzekering zou gaan. Ik heb toen contact opgenomen met Fa-med en die hebben het voor me geregeld. Met de tandartspraktijk bellen levert meestal een "kastje naar de muur" verhaal op, er zitten verschillende dames/heren aan de receptie, er werken verschillende tandartsen en mondhygiënisten (best grote praktijk dus). Heb een briefje in de bus gedaan en via internet vraag neergelegd bij fa-med omdat ze dan tenminste weten dat ik niet onmiddellijk de rekening betaal zonder goede verklaring.

De richtlijnen met CTG-tarieven zijn voor mij als leek ondubbelzinnig en geven duidelijk aan hoeveel het vervangen van een vulling kost, daarbij wordt overigens niets vermeld over het aantal vlakken. De eerdere behandeling (sealing/facings) werd inderdaad apart gedeclareerd en was ook ruim 150 euro. Tikt lekker aan dus, 380 euro voor 2 tanden, waarvan er maar 1 behandeld hoefde te worden maar de tandarts kon niet beslissen welke.
zo, 06/05/2011 - 11:20 Permalink
vV

dat de tanadarts er niet uitkwam welke doet niet ter zake lijkt mij. hegt is geen exacte wetenschap, en die ander was blijkbaar qua beeld ook twijfelachtig dus toch binnenkort een keer aan de beurt.

Waar die 150,- voor die tandhalzen vandaan kwam ben ik benieuwd naar... want dat is bij elkaar lijkt mij maximaal 2x 1 vlaks met V21, een keer verdoven. of was er ook controle, foto`s whatever gedaan?
ben wel benieuwd naar die nota.

Als u belt moet u gewoon op de dag zelf of uiterlijk de volgende dag teruggebeld worden door de tandarts die behandeld heeft. wat er allemaal aan de balie zit boeit mij niet, de tandarts zal en moet uzelf te woord staan over zoiets. Niet per se op het moment dat u belt, maar dan wel dus teruggebeld worden .
Overigens: met het beeld wat ik nu begin te krijgen, nu er meer info binnendruppelt, heb ik zoiets van : wegwezen daar....
is een structureel probleem, en structurele fouten in de organisatie en communicatie.
zo, 06/05/2011 - 11:52 Permalink