Een stevige rekening...

Author:
SjoerdN
Posted:
wo, 05/25/2011 - 19:59
Vandaag kreeg ik de rekening van mijn laatste behandeling binnen.
Een stukje achtergrondinformatie:

Bij deze tandarts ben ik al wat jaartjes patient, en wel aardig naar tevredenheid.
Het is me eerder opgevallen dat ze graag voor de mooie optie kiezen, ze hebben een Cerec apparaat en zetten dat graag in.
Op zich natuurlijk geen probleem, daar heb ik tot dusver niet tegen geprotesteerd.

Nu kwam bij de laatste controle caries onder een oude amalgaam vulling naar voren.
Gelijk een afspraak gemaakt, en men zou 'vullingen van porselein' gebruiken.
Noem mij maar naief, maar pas in de stoel bleek dat een inlay via het Cerec systeem te zijn.

Er moest een diepe amalgaam vulling verwijderd worden, en nadat de inlay gefreesd was ging het fout bij het passend maken.
De zijkant van de kies werd te dun en bij wat slijpwerk brak een stukje van de zijkant af... :(
Enige optie op dat moment was een kroon plaatsen, wederom via Cerec.

Een aardige tijd in de stoel gezeten en uiteindelijk diezelfde dag met een kroon naar huis.
Nu kwam vandaag de rekening en een paar zaken zitten me niet zo lekker.

De kroon zelf had denk ik een normale prijs, maar de techniekkosten vond ik erg stevig.
Hier even de belangrijke posten:

R25 Gegoten metalen kroon met opgebakken porselein - 227.31
R25 Techniekkosten - 413.00
R31 Opbouw plastisch materiaal - 31.00
T82 Gingivectomie - 49.08

Doordat de kies brak konden ze de inlay niet gebruiken en moesten ze alsnog een kroon plaatsen.
Dat kostte hen veel tijd, maar spreek je daar over een 'ondernemersrisico' of mogen ze dat redelijkerwijs factureren?
Ik ben nooit op risico's gewezen en dat de kies 'te dun werd' is niet voor gewaarschuwd, de letterlijke woorden waren van tevoren een 'vulling van porselein'

Toen de kroon gemaakt was konden ze deze heel snel plaatsen, misschien 20 minuten werk, de poging tot de inlay heeft veel langer geduurd.
Is 413 Euro aan techniekkosten dan niet erg veel?

Verder kan ik me geen 'opbouw plastisch materiaal' herinneren, ik weet ook niet hoe je dat als patient merkt?
De gingivectomie slaat volgens mij op een tandvleesbehandeling, en ze hebben volgens mij echt niet aan mijn tandvlees gewerkt.
Er is in elk geval geen druppel bloed geweest, lijkt mij toch vreemd?

Veel vragen, hopelijk kan iemand mij hier wat wijzer maken!
vV

in de eerste plaats had u vooraf geinformeerd moeten worden over kosten en aard behandeling. aangezien dat al niet gebeurt is heeft u bij voorbaat een eventuele klachtenprocedure bijna al gewonnen.
de techniekkosten vind ik belachelijk hoog....een conventionele kroon bij mijn lab kost een 245 aan techniekkosten, voor zirconium. En dan is ie waarschijnlijk mooier dan een cerec, tenzij de cerec met d ehand is ingekleurd en afgebakken, maar gezien uw verhaal betwijfel ik dat . die gingivectomie: niet gedaan dan ook niet declareren. ze zullen wel met een verhaaltje komen over noodzaak ivm scan voor de cerec of zo als u ernaar vraagt....
zou hier zeker over in discussie gaan, de WGBO mbt informatieplicht door de tandarts is met voeten getreden, en van een echte informed consent is geen sprake geweest. formeel heeft u hiervoor geen toestemming gegeven lijkt mij.
wo, 05/25/2011 - 21:40 Permalink
mecánico para …

die techniek is zo hoog omdat ie dat zelf mag bepalen met zijn Cerec dingetje. Het gebruik van de code R25 is ook niet correct omdat het een porselein kroon betreft en niet is opgebakken. Die gingivectomie is waarschijnlijk een keertje met de boor door de sulcus (tandvleesrand en daarmee vrijleggen. kan niet anders zeggen dat het wat erg creatief is) Opbouw plastisch materiaal is soms de vulling onder de kroon maken zodat je een betere stomp hebt. Kan je niet zomaar wat van zeggen.

Techniek is bezopen hoog. een echt gebakken kroon via het lab met alles zoals het moet en hoort kost tussen de 200 en 225 euro hier in de regio. Een Cerec is een inferieur product tov een lab gebakken kroon. Omdat ze lijm/cementlaag veel dikker is en erg bepalend in de uiteindelijke pasvorm. Iemand die nu nog inlays indiceert spoort sowieso niet echt. Die dingen zijn een jaar of 10 geleden al als obsolete behandeling verklaard
wo, 05/25/2011 - 21:45 Permalink
SjoerdN

Hmmm, ik ben helaas niet echt verbaasd van de reacties...

Wat me ook nog opviel: de persoon die de behandeling uitvoerde is een tandtechnicus, volgens de site is werkt hij onder supervisie van een tandarts in de praktijk.
Hij voert namelijk de hele behandeling uit, is dat een normale gang van zaken?

Een eerdere inlay was ter vervanging van een hele diepe amalgaam vulling, wel prijzig maar optisch was het een mooi resultaat.
De gingivectomie was denk ik het plaatsen van een metalen bandje om een en ander vrij te maken, meer zeker niet.

Nu eens kijken hoe we de discussie in moeten gaan...

R25 Gegoten metalen kroon met opgebakken porselein -> verkeerde code?
R25 Techniekkosten -> zeker te hoog?
T82 Gingivectomie -> ook niet goed uit te leggen?
wo, 05/25/2011 - 22:36 Permalink
vV

MPB: jij stelt wat ik denk mbt obsoleet..mooi verwoord.
Meestal zie je ook dat aan de aanschaf van een cerec echt economische redenen ten grondslag liggen, dus puur omzettechnisch. Blijkt ook nu weer als je de vraag leest. inderdaad qua aansluiting inferieur. Als ik zie hoe lang ook grote composietvullingen meegaan is er geen reden meer inlays te maken, zeker niet het kostenaspect erbij halend. en een composiet kan mits goed gelegd ook zeer esthetisch zijn.
Misschien nog wel meer dan een standaard cerec. pas als je die gaat inkleuren komt er esthetisch een beter resultaat, maar dan is het voordeel voor de praktijk weg. en tov een volle kroon is elke cerec inferieur denk ik..
Jammer dat tandartsen Cerec als klantentrekker gebruiken ook...want eigenlijk komt er een inferieur product in de mond, terwijl het meestal goedkoper beter kan. eigenlijk gewoon valse voorlichting.
do, 05/26/2011 - 08:18 Permalink
mecánico para …

Als het een gingivectomie en een opbouw plastisch materiaal uitgevoerd door een tandtechnieker betreft zou ik a priori niet betalen voor die handelingen want daar is ie niet in geschoold, getraind en in staat die zelfstandig uitte voeren.
Dat ie vervolgens eigen techniek tarieven gebruikt is wel typerend voor praktijken die zulk soort strategien volgen. Omdat het een excessief bedrag is tov gangbare tarieven zou ik zeggen, waarom heb ik vooraf geen uitleg over het bedrag gehad? Waarom heeft u zich niet als technieker voorgesteld? Wat is de reden dat u dat mij niet verteld heeft? Waarom voert u handeling op die niet dekkend zijn voor de uitgevoerde behandeling? Waar staat dat u geschoold en getrained bent in deze verrichting? Waar kan ik een klacht indienen wegens onduidelijkek communicatie? Bent u in loondienst? Waarop baseert u de techniekprijs?

En als ie dan nog niet omgevallen is............heft u een klachtenregeling want uw nota riekt naar frauduleus gebruik van UPT codes.

of ie oplet
do, 05/26/2011 - 10:23 Permalink
SjoerdN

Hmmm, volgens mij heb ik nu wel wat goede gronden om te protesteren! :smt003

Interessant om me eens in te verdiepen, kennelijk schort er ook juridisch een en ander aan dit verhaal.
Toevallig ben ik in de juridische sector werkzaam en nou heb ik vooralsnog weinig behoefte om er een juridisch steekspel van te maken maar daardoor kan ik wel wat achtergrondinformatie opzoeken.

Vorig jaar is dezelfde tandtechnicus bij een rechtszaak betrokken geweest waarbij het ook ging over het feit dat hij zich niet als tandtechnicus heeft gepresenteerd.
Daar heeft de klager zich beroepen op dwaling en van de kantonrechter gelijk gekregen, vordering van de kliniek is afgewezen -> simpele uitleg: misleiding, patient hoefde niet te betalen.

Nou ben ik wel bereid om een normaal bedrag te betalen, maar dit vind ik veel te hoog. Tijd voor een goed gesprek!

Welke code zou hij mogen gebruiken voor die Cerec kroon? Niet de R25 dus, maar welke mag dan wel?
do, 05/26/2011 - 11:23 Permalink
mecánico para …

weet je wat guitig is.........komt zomaar in me op..........waar is de inspectie gezondheidzorg als je ze nodig hebt. Alleen een melding als deze zet bij hun spanning op de boog. ik zeg, doen! zeker na wat je net hierboven neerschreef over vorig jaar. Die persoon leert niet van zijn kwalijke gedrag en vreet mee uit een ruif waar ie niets te zoeken heeft maar en passant bezorgt zo'n jodokus de beroepsgroep wel een waardeloze naam......... graaiers. Misschien heb je geen zin in een steekspel, misschien moet je het toch doen via je rechtsbijstand. niet om nu te stoken, maar doordat jij er weinig trek in hebt kan zo'n wappie zijn gang blijven gaan en ook nog de mooie meneer uithangen. bij mij komt er bij zo'n figuur ook een woord boven. Een samentrekking van een klein schaapje en het mannelijk reproductie orgaan..... rebussen zijn leuk!
do, 05/26/2011 - 11:56 Permalink
advies

Beste SjoerdN,

Als je opzoek bent naar wat achtergrond informatie, dan heb je hier wellicht nog wat aan:

Strikt (juridisch) genomen kan onder regie van de tandarts de behandeling door een tandtechnieker worden uitgevoerd. De toegepaste constructie wordt Taakdelegatie of Taakherschikking genoemd. Er dient dan wel aan strikte voorwaarden te worden voldaan: Je leest er hier meer over: http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?f=7&t=12932
De basis hiervoor is de wet BIG. Het boren/frezen bijvoorbeeld wordt als voorbehouden handeling aangeduid.

Naast (aantoonbare) bekwaamheid is ook belangrijk de voorwaarde: de patiënt stemt in met behandeling door een niet-tandarts. Ik vraag me af of je hebt ingestemd. Zo niet, dan heeft de tandarts een probleem bij de tuchtraad (als je er werk van zou maken natuurlijk).

Hierbij ter info een artikel over een situatie die er op lijkt:
http://www.appr.nl/Dentz2_2011/magazine.html (zie bladzijde 34)
Een assistente trekt bij patiënt 2 kiezen. De patiënt had er niet mee ingestemd dat de assistente de behandeling ging uitvoeren. Ook was de patiënt in de veronderstelling dat de assistente een tandarts was. De tuchtraad was duidelijk: het leverde de tandarts/praktijkeigenaar een berisping op.

Persoonlijk zou ik altijd de keuze maken dat een dergelijke behandeling bij mij door een tandarts zou worden uitgevoerd. Maar goed, dat is mijn persoonlijke opvatting en hoeft niet voor iedereen te gelden.
do, 05/26/2011 - 14:40 Permalink
vV

Persoonlijk zou ik altijd de keuze maken dat een dergelijke behandeling bij mij door een tandarts zou worden uitgevoerd. Maar goed, dat is mijn persoonlijke opvatting en hoeft niet voor iedereen te gelden.

ben ik het mee eens..maar dan meot je wel in d egelegenheid egsteld worden daadwerkelijk te kunnen kiezen...is hier voor zover ik uit het verhaal kan nagaan niet gebeurt. En dus per direct naast een berisping door de tuchtraad voor de tandarts een zaak voor de IGZ, zeker gezien hun circulaire van vorig jaar over taakdelegatie.
do, 05/26/2011 - 15:29 Permalink
SjoerdN

Iedereen bedankt voor de nuttige reacties!

Aan de voorwaarden voor taakdelegatie is zeker niet voldaan.
Of de tandarts zelf in de praktijk aanwezig was weet ik niet, ze was in elk geval niet in de behandelruimte aanwezig.
De tandtechnicus heeft nooit medegedeeld dat hij in opdracht van de tandarts werkt en heeft dus ook geen toestemming gevraagd.

Ik ga wat meer informatie verzamelen en bedenken wat te doen...

De juiste volgorde zou toch zijn eerst met hem te praten, dan eventueel naar de NMT en laatste stap kantonrechter.
Zo ver komt het vermoedelijk niet, maar we zullen zien.
Ach, als het moeilijk wordt heb ik 20 collega's die advocaat zijn met specialisatie gezondheidsrecht! :smt003
do, 05/26/2011 - 15:44 Permalink
Workie

Als het een gingivectomie en een opbouw plastisch materiaal uitgevoerd door een tandtechnieker betreft zou ik a priori niet betalen voor die handelingen want daar is ie niet in geschoold, getraind en in staat die zelfstandig uitte voeren.
Dat ie vervolgens eigen techniek tarieven gebruikt is wel typerend voor praktijken die zulk soort strategien volgen. Omdat het een excessief bedrag is tov gangbare tarieven zou ik zeggen, waarom heb ik vooraf geen uitleg over het bedrag gehad? Waarom heeft u zich niet als technieker voorgesteld? Wat is de reden dat u dat mij niet verteld heeft? Waarom voert u handeling op die niet dekkend zijn voor de uitgevoerde behandeling? Waar staat dat u geschoold en getrained bent in deze verrichting? Waar kan ik een klacht indienen wegens onduidelijkek communicatie? Bent u in loondienst? Waarop baseert u de techniekprijs?

En als ie dan nog niet omgevallen is............heft u een klachtenregeling want uw nota riekt naar frauduleus gebruik van UPT codes.

of ie oplet
Er zijn techniekers die geschoold zijn tot KRT-er en die mogen wel onder supervisie van de tandarts in de praktijk bepaalde handelingen uitvoeren. Helaas is die opleiding nu niet meer (misschien wel weer in de toekomst) dus er zijn er niet veel van in Nederland.

Maar in dit geval denk ik niet dat het een KRT-er was. Ten eerste ze zijn zeldzaam en ze mogen dan nog steeds niet bepaalde handelingen doen en er gelden andere (goedkopere) tarieven.
do, 05/26/2011 - 17:25 Permalink
Spiegeltje

Hmmm, volgens mij heb ik nu wel wat goede gronden om te protesteren! :smt003
(..)
Welke code zou hij mogen gebruiken voor die Cerec kroon? Niet de R25 dus, maar welke mag dan wel?

Er is geen tandartstarief specifiek voor een Cerec kroon. R25 is mijns inziens niet bij voorbaat onjuist. Soms wordt de code gebruikt die het beste past. Het is ook niet ongebruikelijk om voor een CEREC-kroon R25 te gebruiken.

R31, T82 maar ook G10 (eenvoudige beetregistratie, niet bij u opgevoerd) staan op het lijstje van vaak onterecht opgevoerde codes. Lastig is dat deze codes wel van toepassing kunnen zijn, dus niet op voorhand als onjuist kunnen worden geclassificeerd. Het gaat erom of de behandeling al dan niet is uitgevoerd.

Niettemin denk ik dat er zeker wel reden is om de tandarts aan te spreken, met name omdat u niet goed bent geinformeerd en bijvoorbeel;d geen toestemming heeft gegeven. Vooral wat betreft het feit dat voorbehouden handelingen (omslijpen, gingivectomie) door een niet-tandarts zijn uitgevoerd.
do, 05/26/2011 - 19:42 Permalink
advies

Beste SjoerdN,

De actualiteit van vandaag lijkt aan te sluiten bij jouw verhaal. De inspectie maakt vandaag bekend een tandartspraktijk te sluiten in het Noord-Oosten des lands. In de argumentatie van de inspectie staan een aantal zaken, waaronder zorgen over röntgen en hygiëne. Maar ook:

Constatering 3:
De praktijk voldoet niet aan de “Taakherschikking in de tandheelkundige praktijk en het uitvoeren van voorbehouden handelingen door niet-tandartsen” (IGZ, 2008).
Dit blijkt ondermeer uit de volgende tekortkomingen die zijn waargenomen tijdens het inspectiebezoek:
- Er is geen waarborg dat het uitvoeren van voorbehouden handelingen bekwaam geschiedt.
- Er is geen opdrachtbeschrijving schriftelijk vastgelegd in een protocol.

Bron: http://www.igz.nl (onderaan het artikel staat een pdf bestand met bovenstaande inhoud)

Jouw verhaal staat blijkbaar niet op zich zelf.
vr, 05/27/2011 - 14:37 Permalink
Spiegeltje

Moraal van het verhaal: van de Inspectie valt wat betreft handhaving weinig te verwachten, maar als ze je eenmaal goed in het vizier hebben kun je ze als tandartspraktijk maar beter serieus nemen .... :D

Voor een groot deel gaat het om (adminisatieve) tekortkomingen die vrij eenvoudig rechtgezet hadden kunnen worden, maar ja als je dat stelselmatig verdomd...
vr, 05/27/2011 - 15:11 Permalink
SjoerdN

Mijn verhaal heeft wel wat losgemaakt, wat een berg reacties!

Maandag ga ik ze bellen wanneer ik even langs kan komen, tegen die tijd heb ik wel een leuk vragenlijstje klaar denk ik!
Uiteraard wacht ik eerst even het gesprek af, maar het prikkelt wel om verdere stappen te ondernemen.
Als hij zich koppig opstelt maakt hij me de keuze makkelijk, dan ga ik richting NMT en IGZ, we zullen zien...
vr, 05/27/2011 - 21:39 Permalink
SjoerdN

De afspraak van deze week werd nog eens verzet, maar uiteindelijk is eind deze week het gesprek geweest!

Tja, het werd een ongemakkelijk gesprek, met vooral wat ontkenningen.
Aangezien hij bij mij eerder inlays had geplaatst (enkele jaren terug) zou ik zijn 'Vullingen van porselein' wel moeten begrijpen?
De kosten waren door 1 kroon en 1 composiet vulling nog lager dan 2 inlays, die zouden zo'n 900 Euro geweest zijn.
Uiteraard verwacht ik wel een waarschuwing als hij een behandeling van 900 Euro in gedachten heeft, en niet tussen neus en lippen door iets mompelen over 'vullingen van porselein'

Daarna kwam de taakherschikking ter sprake, maar dat stond allemaal op zijn website en hij wist er niks van dat de tandarts zelf per patient toezicht moest houden of dat hij toestemming moest vragen.
Het werd een vervelend steekspel van 2 kanten, waarbij ik duidelijk de indruk had dat hij niet eerlijk was en veel dingen ontkende.

Wat ik nou eigenlijk wou? Of het me alleen om de rekening ging? Waarom ik over eerdere rekeningen niet geklaagd had?
Mijn vertrouwen in hem was natuurlijk al lang weg, en uiteindelijk eindigde het in 'rekening laten vallen' en liep hij de spreekkamer uit naar de receptie.
Onduidelijk einde, maar vermoedelijk krijg ik deze week een creditnota voor het volledige bedrag en ga ik snel op zoek naar een andere tandarts!

Vreemd en onbevredigend, maar het spaart me in elk geval juridische stappen.
zo, 06/12/2011 - 19:00 Permalink
mecánico para …

Ik zou die credit nota afwachten en de Inspectie toch gewoon tippen met dit verhaal. Het is gewoon een L#L-verhaal wat ie ophangt en hij spartelt. Dit soort gasten verklooien het vertrouwen dat mensen in de zorg hebben en halen met een witte jas en een air van "ik kan het wel" argeloze tiepjes over de streep, declareren onheus en doen zaken die ze niet mogen.
Ik zeg melden en als je ook je zorgverzekeraar hiervan op de hoogte brengt heeft ie serieus even wat uit te leggen.
Gatverdamme wat een proleet
zo, 06/12/2011 - 21:04 Permalink