tanderosie

Author:
zevenbergen
Posted:
zo, 06/05/2011 - 16:00
Bij mijn dochter van 30 jaar is totale tanderosie vastgesteld.(Zij was als kind vaak misselijk) Haar tandarts zei dat ze kronen moest nemen maar dat is onbetaalbaar. Heeft iemand een ander idee over wat te doen?
Spiegeltje

Misselijkheid kan leiden tot braken. Het in braaksel aanwezige maagsap heeft door zijn hoge zuurgraad een slopende werking op het tandglazuur wat tot uiting komt in tanderosie als het een chronisch karakter heeft (gehad).

Tanderosie in gevorderd stadium vereist vaak restauratie van de aangetaste tanden en kiezen. In de eerste plaats wordt daarbij gekozen voor restauratie met composietmateriaal. Dat is ook aanzienlihk goedkoper en kan - mits uitgevoerd door een kundige tandarts - ook een goed resultaat geven. Pas als dit niet meer kan, maar dan praten we over zeer ver gevorderde erosie, komen de andere mogelijkheden in beeld die de tandheelkunde nog kan bieden, zoals kronen en facings. Het is echter vaak onnodig om hier mee te beginnen. U zult echter de nodige moeite moeten doen om een goede tandarts te vinden die dit kan en wel behandelen met composiet. Tandartsen genoeg die meteen met kronen aan de slag willen. .
zo, 06/05/2011 - 18:23 Permalink
Spiegeltje

Kan ik je niet vertellen, daarvoor moet je bij een tandarts zijn die hier ervaring mee heeft. Het is wel een complexe en tijdrovende behandeling. Volgens mij worden, in beginsel, dezelfde technieken en materialen gebruikt die de tandarts voor minder ingrijpende restauraties ter beschikking heeft. Op internet staan sites die zo'n restauratie in beeld brengen, bijvoorbeeld van ex-boulimia patienten maar die kan ik even niet zo snel terugvinden om naar te verwijzen.
zo, 06/05/2011 - 19:29 Permalink