De tijd van het rabarber/aardbeienmoes maken is weer aangebroken en omdat ik had gelezen dat het toevoegen van kalk (=calcium) wordt afgeraden doordat er zich dan calciumoxalaat vormt welke weer nierstenen in de hand werkt, de kalk maar 'ns weggelaten.
Het effect was dat toen ik gisteravond voor het ZZZzzz een bakje rabarber/aardbeienmoes met yoghurt nam, ik daarna verblijd werd met enorm stroeve tanden wat ik de dag erna ook nog goed kon merken. Het calcium in de yoghurt is waarschijnlijk alsnog gaan reageren met het oxaalzuur van de rabarber/aardbeienmoes en blijkbaar reageerden mijn tanden daar erg stroef op ;)
Deze ervaring deed bij mij een aantal vragen opborrelen:
- reageert het oxaalzuur ook met mijn tanden? wat is het effect daarvan? meer stroefheid?
- ik las op dit forum dat zuur voor je glazuur niet zo goed is. het is mij niet duidelijk waarom dat zo is. lost het langzaam op?
- ergens anders las ik dat je niet meteen moet :smt001als je iets zuurs gegeten hebt. is dit omdat je anders het glazuur steeds dunner poetst?
- meestal spoel ik mijn mond heel goed met water nadat ik bijv. rabarber of fruitsap met fruit gegeten heb. heeft dat zin of maakt dat niets uit op het effect dat het zuur heeft op je glazuur? is het beter om gewoon niets te doen?
En hoe sterk zijn dit soort effecten eigenlijk? Of is dat per persoon heel verschillend?
Bij voorbaat dank voor de beantwoording van (één van) deze vragen!
Het effect was dat toen ik gisteravond voor het ZZZzzz een bakje rabarber/aardbeienmoes met yoghurt nam, ik daarna verblijd werd met enorm stroeve tanden wat ik de dag erna ook nog goed kon merken. Het calcium in de yoghurt is waarschijnlijk alsnog gaan reageren met het oxaalzuur van de rabarber/aardbeienmoes en blijkbaar reageerden mijn tanden daar erg stroef op ;)
Deze ervaring deed bij mij een aantal vragen opborrelen:
- reageert het oxaalzuur ook met mijn tanden? wat is het effect daarvan? meer stroefheid?
- ik las op dit forum dat zuur voor je glazuur niet zo goed is. het is mij niet duidelijk waarom dat zo is. lost het langzaam op?
- ergens anders las ik dat je niet meteen moet :smt001als je iets zuurs gegeten hebt. is dit omdat je anders het glazuur steeds dunner poetst?
- meestal spoel ik mijn mond heel goed met water nadat ik bijv. rabarber of fruitsap met fruit gegeten heb. heeft dat zin of maakt dat niets uit op het effect dat het zuur heeft op je glazuur? is het beter om gewoon niets te doen?
En hoe sterk zijn dit soort effecten eigenlijk? Of is dat per persoon heel verschillend?
Bij voorbaat dank voor de beantwoording van (één van) deze vragen!
Re: Glazuur, zuur, oxaalzuur: hoe zit dat nu precies?
Ik ga het forum 'ns uitpluizen via de zoekterm 'erosie' om te zien wat dat oplevert aan antwoorden op mijn vragen. Ik laat het je nog weten.
Blootstelling van glazuur aan een sterk zuur, zoals verdund zwavelzuur, geeft ook een ruw gevoel trouwens. Is mij eens overkomen bij het pipetteren op de ouderwetse manier en zonder balon :D
Bron: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0003996970900075
Abstract
"Exposure of human enamel surfaces to 0.1 per cent aqueous oxalic acid resulted in dissolution of the enamel followed immediately by the deposition of calcium oxalate crystals (mono- and dihydrate forms). Although dissolution and deposition occurred over the whole enamel surface, areas associated with diazones of cut surfaces, and troughs of the natural surface perikymata, appeared to be particularly susceptible.
Rapid subsurface decalcification occurred beneath hollow spheres of closely intermeshed calcium oxalate crystals. The subsurface “lesions” exhibited polygonal, often hexagonal, outlines, as did the points of attachment of these spheres within which enamel prisms projected perpendicularly or to the enamel surface.
The histological features of the oxalic acid subsurface decalcification are surprisingly similar to those of natural carious lesions, and include intact surface zones, protected by a surface deposit of insoluble calcium oxalate, and narrow dark zones at the advancing fronts of the lesions."