Hallo,
Ik zit al een tijdje met een paar vragen. Ik ben vandaag naar mijn orthodontist geweest en heb meteen een vraag gesteld die ik al maandenlang wilde stellen. Namelijk of het gaatje in mijn melkhoektand (vaste forumers die mijn topic volgen weten hier vanaf) al ''dichtgemaakt'' is bij het plaatsen van de beugel. Mijn ortho zei dat hij niet zeker weet of het een gaatje is of een zilveren vulling. Als het een vulling is, moet ik hem eruit laten boren door mijn tandarts als mijn beugel eruit is en hem laten vervangen door een witte vulling. Hoe gaat zo'n behandeling precies in zijn werk? Doet het pijn, wat kan ik verwachten, wat gebeurt er precies? En als het dus géén vulling is en ik krijg een witte vulling, hoe gaat zo'n behandeling dan in zijn werk?
Alvast enorm bedankt!
Ik zit al een tijdje met een paar vragen. Ik ben vandaag naar mijn orthodontist geweest en heb meteen een vraag gesteld die ik al maandenlang wilde stellen. Namelijk of het gaatje in mijn melkhoektand (vaste forumers die mijn topic volgen weten hier vanaf) al ''dichtgemaakt'' is bij het plaatsen van de beugel. Mijn ortho zei dat hij niet zeker weet of het een gaatje is of een zilveren vulling. Als het een vulling is, moet ik hem eruit laten boren door mijn tandarts als mijn beugel eruit is en hem laten vervangen door een witte vulling. Hoe gaat zo'n behandeling precies in zijn werk? Doet het pijn, wat kan ik verwachten, wat gebeurt er precies? En als het dus géén vulling is en ik krijg een witte vulling, hoe gaat zo'n behandeling dan in zijn werk?
Alvast enorm bedankt!
Re: Vraagje m.b.t. gaatje / vulling
Maargoed, dat vroeg je niet.
Het vervangen van een vulling verschilt eigenlijk niet zoveel van het vullen van een gaatje. In beide gevallen wordt de plek eerst schoongemaakt met boortjes. Daarna komt er een zuur blauw goedje in, om de kies een beetje ruw te maken. Dat wordt afgespoeld, en er komt een soort lijm in, om de vulling beter te laten hechten. Als laatste wordt er composiet in het gaatje gedaan, meestal in meerdere laagjes. Elk laagje wordt steeds uitgehard met een blauwe lamp. Daarna nog even afwerken, en klaar.
Tja, wat is pijn.
Ik heb in m'n leven al heel wat vullingen laten vervangen, zonder verdoving. Dat zeg ik niet om stoer te doen (nou ja, een beetje dan :smt003 ) ), maar om aan te geven dat het kán. Je kunt natuurlijk ook gewoon verdoving vragen, dan voel je (vrijwel) niets.
Dus da's een beetje het verhaal.
Bedankt voor de uitleg!
Nou, dat beweer ík dus niet hè.
Ik zeg alleen dat als het een gaatje is, ik niet begrijp waarom dat dan niet voor de beugel is gevuld.
Eerlijk gezegd kan ik me ook niet voorstellen dat ze een amalgaamvulling op die plek hebben gemaakt. Maargoed, je weet het nooit.
Als dit kan, dan probeer ik het de volgende keer aan mijn ortho voor te stellen.