tussentijdse orthopantomogram

Author:
dpr77
Posted:
do, 06/09/2011 - 17:43
Hallo,ik ben een 34 jarige man,en ben ongeveer 1 jaar geleden aan een orthodontistische behandeling begonnen(vaste apparatuur).
De behandeling gaat op zich prima en na de hoge aanvangskosten heb ik nu alleen nog de kosten voor de behandelmaanden.Bij de afgelopen controle echter werd er bij binnenkomst door de receptioniste gezegd dat er een foto moest worden genomen(orthopantomogram),hoewel mij eerder hierover niets was verteld.Mijn vraag is dus,is het normaal om tijdens de behandeling(terwijl er niets aan de hand is en ik nog ongeveer 6 maanden moet beugelen)weer een orthopantomogram gemaakt wordt.Dit is namelijk voor het opstellen van het behandelplan ook al gedaan.Met vriendelijke groet,Danny.
Romy32

Kan me voorstellen dat dit wordt gedaan om de vorderingen tot nu toe te bekijken. En om te bepalen dat je inderdaad nog maar kort hoeft te beugelen...
Ben geen orthodontist, dus pin me er niet op vast!

Volgens mij heb je hartstikke gelijk!

Ben ook geen orthodontist, maar wel orthodontie-assistente in opleiding. Bij ons in de praktijk worden ook weleens tussentijds OPT's gemaakt om te kijken hoe de vorderingen zijn. Behalve de tanden moeten ook de wortels in de juiste positie staan, voor de beugel eruit kan. En juist die wortels zijn op een OPT goed te zien.
do, 06/09/2011 - 20:21 Permalink
dpr77

Oke,beide bedankt voor jullie antwoordt.Het zal dan waarschijnlijk wel zo horen.Ik vond het zelf vreemd omdat er voor de behandeling in het behandelplan geen melding van werd gemaakt en ook tijdens de behandeling heeft de ortho nooit iets gezegd.Bekenden in mijn omgeving die een beugel hebben gehad hadden na de plaatsing van de beugel alleen de behandelingsmaand kosten.Toen ik afgelopen dinsdag dus de rekening kreeg met daarop een extra bedrag van 58,99 euro voor de foto was ik niet echt blij.Maar zoals eerder geschreven het zal dan wel zo horen en noigmaals dank voor jullie antwoord.
do, 06/09/2011 - 20:44 Permalink
advies

Dan was dit voor je misschien een financiële tegenvaller, de financiële meevaller is onderweg:

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) verlaagt op 1 juli 2011 de orthodontietarieven. De prijzen gaan dan met 16% omlaag. Ook worden vanaf 1 juli de orthodontietarieven gelijkgetrokken voor tandartsen en orthodontisten. De tweede tariefsverlaging van 16% volgt in juli 2012.

http://www.nza.nl/publicaties/nieuws/Verlaging-orthodontietarieven-van-…
do, 06/09/2011 - 21:34 Permalink