Hoi,
Mijn dochtertje van 9 heeft een slecht glazuur op haar nieuwe gebit. De eerste wisseltanden zagen er al gelig uit en er zat regelmatig tandsteen op. Ook de achterste nieuwe kiezen waren slecht en je ziet dan ook gele plekjes erop. Ik poets haar al vanaf het begin heel goed en sinds ze de slechte nieuwe tanden heeft 2x daags 2,5 minuut elektrisch en tussen de middag met de gewone borstel dus aan het poetsen kan het niet liggen.
Haar voortanden leken aanvankelijk redelijk goed maar ook daar ontstaan sinds mei doffe, lichtgele plekjes.
De tandarts zegt dat er niks aan te doen is en dat ik goed moet blijven poetsen maar ik maak me ernstige zorgen over de toekomst. Wat kan ik verwachten? Kan iemand mij zeggen of er mogelijk toch iets aan te doen is of maak ik me voor niets zo'n zorgen en is er later wat aan te doen?
Snoepen en anti-biotica zijn geen oorzaak. Ik beperk de zuuraanvallen zo veel mogelijk.
Ps is het raadzaam om voor of na het ontbijt te poetsen als er geen half uur tussen kan zitten?
Alvast bedankt!
Mijn dochtertje van 9 heeft een slecht glazuur op haar nieuwe gebit. De eerste wisseltanden zagen er al gelig uit en er zat regelmatig tandsteen op. Ook de achterste nieuwe kiezen waren slecht en je ziet dan ook gele plekjes erop. Ik poets haar al vanaf het begin heel goed en sinds ze de slechte nieuwe tanden heeft 2x daags 2,5 minuut elektrisch en tussen de middag met de gewone borstel dus aan het poetsen kan het niet liggen.
Haar voortanden leken aanvankelijk redelijk goed maar ook daar ontstaan sinds mei doffe, lichtgele plekjes.
De tandarts zegt dat er niks aan te doen is en dat ik goed moet blijven poetsen maar ik maak me ernstige zorgen over de toekomst. Wat kan ik verwachten? Kan iemand mij zeggen of er mogelijk toch iets aan te doen is of maak ik me voor niets zo'n zorgen en is er later wat aan te doen?
Snoepen en anti-biotica zijn geen oorzaak. Ik beperk de zuuraanvallen zo veel mogelijk.
Ps is het raadzaam om voor of na het ontbijt te poetsen als er geen half uur tussen kan zitten?
Alvast bedankt!
Re: slecht glazuur op de tanden van dochtertje
2x per dag 2,5 minuten elektrisch poetsen is prima. Zorg dat dat gebeurt met een fluoride-tandpasta om het glazuur te versterken (spuug het wel altijd uit!) en ruim na de maaltijden om overmatige slijtage te voorkomen.
Hier een stukje wat ik een tijdje terug heb geschreven:
De mondhygiënist kan poetsinstructies geven over poetsen en (extra) fluoridegebruik aanbevelen. Er kan een voedingsanalyse worden gedaan waarna een voedingsadvies volgt. Na volledige eruptie kunnen fluoridelak en sealings aangebracht worden. Dit helpt tegen de pijnklachten die te verwachten zijn. Vaak is poetsen bij ongeschermde tanden pijnlijk, evenals luchtstroom, koude en andere prikkels. Soms is het zelfs nodig om een roestvrijstalen kroon te plaatsen.
Wanneer blijkt dat de patiënt alsnog carieuze leasies ontwikkelt, kan dit programma verlengd worden. Er kan bijvoorbeeld een cariësrisicotest worden gedaan waarbij er wordt gekeken of er een hoog aantallen streptococcen zijn. Zo ja, dan zijn regelmatige applicaties van Cariës-Ex geïndiceerd. Uiteraard zal daarnaast de patiënt verder moeten worden begeleid met zijn poets- en eetgedrag om geen of minder cariës te ontwikkelen.
Er zijn legio mogelijkheden voor behandeling, maar ter preventie kunt u zelf twee dingen doen. Goed (na)poetsen, blijf ook in de gaten houden hoe uw dochter het doet en hoe lang. Laat haar daarnaast alleen de tandpasta uitspugen, niet naspoelen, zo blijft de tandpasta het langst in de mond.
Probeer daarnaast het aantal zoete eet/drinkmomenten (snoep, frisdrank, vruchtensappen) te beperken tot maximaal 7 (inclusief de hoofdmaaltijden). Goede stevige hoofdmaaltijden kunnen helpen de drang naar tussendoortjes te verminderen. Om te testen welk eetpatroon uw dochter heeft, kunt u daarvoor een voedingsdagboekje bijhouden. Hiermee wordt u bewust gemaakt van het patroon en of daar aanpassing voor nodig is.
Bij 'slecht' glazuur lijkt mij regelmatige controle aan de tandarts zeker belangrijk, eventueel wat vaker voor controle? Of afgewisseld met een mondhygiënist bijvoorbeeld. U kunt overleggen met uw tandarts of dit nodig is.
Laat de tandarts bepalen om welke aandoening van het glazuur het gaat en stel vervolgens samen een mondzorgplan op, dit eventueel i.c.m. een mondzorgkundige.