Terugkerend probleem sinds afbreken spalk

Author:
Music
Posted:
di, 06/14/2011 - 10:03
Beste Tandarts leden,

ik zit met een frustrerend probleem waar ik het antwoord niet op weet.
Heb als klein kind een beugel gedragen voor alleen de bovenkant. Spalkje hield het vol tot mijn 2 jaar geleden, toen afgebroken.
Mijn tandarts toen plakte er een vulling tegenaan en liet me weer naar huis gaan.
Bleek niet voldoende want spalkje brak elders af, weer geplakt met een vulling.
Tanden rechtsboven helemaal scheefgetrokken en een spleet tussen m'n voortanden ontstaan.
Tandarts nam 0,0 verantwoordelijkheid, wilde me niet doorsturen naar een ortho maar zelf aan de slag gaan. Wel tegen kosten.
Ik vertrouwde het niet en ging zonder vergoeding of wat dan ook naar de orthodontist.

Nu een 1.5 jaar terug voor 5 maanden een beugel gedragen om de spleet weg te krijgen. Mooi resultaat.
Tot een maand of 2 geleden! In de tussentijd is deze spalk ook 2-3x afgebroken en elke keer laten maken.
1000 euro lichter en de spleet is nu gewoon terug, mijn ortho weet er ook geen raad mee omdat ik een open beet heb vanwege een sterke tong.
Ook al laat ik de spleet weer dichttrekken zal de spleet toch weer terugkomen vanwege mijn tong.

Wat kan ik doen?
Romy32

In de tussentijd is deze spalk ook 2-3x afgebroken en elke keer laten maken.

En al die tijd is er niemand op het idee gekomen een retentiebeugel te maken voor de nacht? Een spalk in de bovenkaak gaat sneller kapot dan onder, omdat veel mensen er met hun ondertanden tegenaan komen als ze dichtbijten. Het is daarom niet voor iedereen mogelijk bovenin een spalk te dragen. Een nachtbeugel is dan een goed alternatief.

't Was alleen fijn geweest als je dat iets eerder had geweten. Want nu zit je weer met die spleet...
di, 06/14/2011 - 10:25 Permalink
Music

In de tussentijd is deze spalk ook 2-3x afgebroken en elke keer laten maken.

En al die tijd is er niemand op het idee gekomen een retentiebeugel te maken voor de nacht? Een spalk in de bovenkaak gaat sneller kapot dan onder, omdat veel mensen er met hun ondertanden tegenaan komen als ze dichtbijten. Het is daarom niet voor iedereen mogelijk bovenin een spalk te dragen. Een nachtbeugel is dan een goed alternatief.

't Was alleen fijn geweest als je dat iets eerder had geweten. Want nu zit je weer met die spleet...

Ze heeft nu een retentiebeugel voorgesteld om de spleet niet nog groter te laten worden, weet niet eens wat ik daar op moet zeggen.
Ik kwam om de spleet dicht te krijgen en ga weg met een beugel om hem niet nog groter te laten worden, nog dagelijks dragen ook!
wo, 06/15/2011 - 20:50 Permalink
Romy32

Ik kwam om de spleet dicht te krijgen en ga weg met een beugel om hem niet nog groter te laten worden, nog dagelijks dragen ook!

Ja, daar zou ik ook enorm van balen!
De enige optie om die spleet weer weg te krijgen, is nogmaals een beugel....

Of misschien opvullen met composiet?
Maar of dat kan ligt natuurlijk helemaal aan de grootte van de spleet.
wo, 06/15/2011 - 21:38 Permalink
Music

Ja, daar zou ik ook enorm van balen!
De enige optie om die spleet weer weg te krijgen, is nogmaals een beugel....

Of misschien opvullen met composiet?
Maar of dat kan ligt natuurlijk helemaal aan de grootte van de spleet.

Spleet zal blijven terugkeren volgens mijn ortho, of ie nou nog een keer wordt dichtgetrokken of niet.
Om nou de rest van mn leven dagelijks een beugel te dragen vind ik 3x niks.
Snap niet dat er geen andere opties zijn, tot de spalk voor het eerst afbrak was er niks aan de hand...
vr, 06/17/2011 - 19:08 Permalink
Music

Excuus, ik heb overbeet:
Overbeet: wanneer de voortanden in de bovenkaak te ver voor de ondertanden uitsteken

Met sterke tong wordt bedoeld dat bij het slikken oa. de tong zodanig tegen de voortanden drukt, de druk op de tanden/spalk extra groot wordt dat het afbreekt/voortanden langzaam verder vooruit duwt.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-RKOVC7XP.jpg
zo, 06/19/2011 - 09:22 Permalink
Romy32

Met sterke tong wordt bedoeld dat bij het slikken oa. de tong zodanig tegen de voortanden drukt, de druk op de tanden/spalk extra groot wordt dat het afbreekt/voortanden langzaam verder vooruit duwt.

Is je hiervoor nooit logopedie geadviseerd?
Dat kan namelijk wel helpen.
Je leert dan je tong een andere houding te geven als je slikt.
zo, 06/19/2011 - 10:17 Permalink
Music

Hier kwam ze inderdaad ook op maar ze zei dat ik waarschijnlijk te oud was om het nog af te leren.
di, 06/21/2011 - 21:13 Permalink
Workie

Hier kwam ze inderdaad ook op maar ze zei dat ik waarschijnlijk te oud was om het nog af te leren.

Dat je waarschijnlijk te oud bent vind ik een waardeloos advies. Ze kan beter zeggen misschien moet je het proberen maar dat het gezien je leeftijd geen garantie op succes is.
Dan komt het al heel anders over en heb jezelf de keus of je het gaat proberen of niet.
di, 06/21/2011 - 22:33 Permalink
Music

Dat je waarschijnlijk te oud bent vind ik een waardeloos advies. Ze kan beter zeggen misschien moet je het proberen maar dat het gezien je leeftijd geen garantie op succes is.
Dan komt het al heel anders over en heb jezelf de keus of je het gaat proberen of niet.
Ze zei het niet zo direct, het kwam er op neer. Heb zelf ook geen zin om anders te leren slikken als het jaren lang goed is gegaan met een spalk.
10 jaar lang heeft 1 spalkje het volgehouden, snap niet waarom ie na het na afbreken zo moeilijk terug goed te krijgen is.
Zijn er geen andere mogelijkheden dan dagelijks een extra beugel dragen of anders leren slikken?
wo, 06/22/2011 - 21:40 Permalink