Goedendag,
Ik heb al vele maanden last van kiespijn omdat er een gat van een halve cm groot aan de zijkant van een kies zat.
Naar tandarts gaan heb ik zeer lang uitgesteld omdat ik daarvoor niet verzekerd ben en het gewoon niet kan betalen.
Nu werd de pijn zo erg dat ik uiteindelijk toch maar gegaan ben en is dat gat gevuld (uitgeboort tot vlak bij de zenuw).
Nu doet echter nog steeds verschikkelijk veel pijn (afgelopen donderdag gevuld) en is dus niet duidelijk of het de zenuw is of nog napijn van behandeling en lange wachten.
Op foto van tandarts was geen ontsteking te zien vand e zenuw.
Nu wil ik dat hier maandag hoe dan ook wat aan egdaan gaat worden, wat is nu het beste? Wortelkanaal behandeling terwijl niet zeker is of het de zenuw is of gewoon die hele kies laten trekken (het is de 1 na achterste kies onderin (verstandskiezen zijn er al lang uit).
De pijn is in elkgeval heel erg vervelend en niet meer te stoppen, paracetamol met coffeine in combinatie met ibruprofen werkt niet of maar heel even en zelfs 1 x 50mg tramadol heeft geen enkelle uitwerking meer.
Heb de afgelopen maanden vele honderden pijnstillers geslikt en de laatste weken slik ik er tussen de 15 en 30 per dag (als ik om 10 uur 2 paracetamol/coffeine + 1 ibruprofen neem en ik heb heel veel geluk werken deze om 10.45 uur enigzins verlichtend. om 11.45 is de werking dan echter alweer grotendeels uitgewerkt en is de pijn weer terug.
Begin me ook wat zorgen te maken over een overdosis aangezien ik me slap voel, licht in het hoofd en in geheel beroerd voel, maar kan ook van die constante zeurende pijn zijn. maar moet dit dus nog tot in elkgeval maandag volhouden.
Wie heeft er in elkgeval een goed advies over of ik WKB moet laten doen of kies beter kan laten trekken (trekken heeft mijn voorkeur omdat dat goedkoper is maar weet dus niet wat voor gevolgen dat verder weer heeft.
Hopelijk iemand dus een advies voor me wat te doen.
Oja... naast de paracetamol en ibuprofen heb ik nog wel 5 verschillende andere soorten pijnstillers egslikt ofgelopen tijd om te kijken of dat misschien wel zou helpen maar meestal zonder of slechts kort resultaat).
Ik heb al vele maanden last van kiespijn omdat er een gat van een halve cm groot aan de zijkant van een kies zat.
Naar tandarts gaan heb ik zeer lang uitgesteld omdat ik daarvoor niet verzekerd ben en het gewoon niet kan betalen.
Nu werd de pijn zo erg dat ik uiteindelijk toch maar gegaan ben en is dat gat gevuld (uitgeboort tot vlak bij de zenuw).
Nu doet echter nog steeds verschikkelijk veel pijn (afgelopen donderdag gevuld) en is dus niet duidelijk of het de zenuw is of nog napijn van behandeling en lange wachten.
Op foto van tandarts was geen ontsteking te zien vand e zenuw.
Nu wil ik dat hier maandag hoe dan ook wat aan egdaan gaat worden, wat is nu het beste? Wortelkanaal behandeling terwijl niet zeker is of het de zenuw is of gewoon die hele kies laten trekken (het is de 1 na achterste kies onderin (verstandskiezen zijn er al lang uit).
De pijn is in elkgeval heel erg vervelend en niet meer te stoppen, paracetamol met coffeine in combinatie met ibruprofen werkt niet of maar heel even en zelfs 1 x 50mg tramadol heeft geen enkelle uitwerking meer.
Heb de afgelopen maanden vele honderden pijnstillers geslikt en de laatste weken slik ik er tussen de 15 en 30 per dag (als ik om 10 uur 2 paracetamol/coffeine + 1 ibruprofen neem en ik heb heel veel geluk werken deze om 10.45 uur enigzins verlichtend. om 11.45 is de werking dan echter alweer grotendeels uitgewerkt en is de pijn weer terug.
Begin me ook wat zorgen te maken over een overdosis aangezien ik me slap voel, licht in het hoofd en in geheel beroerd voel, maar kan ook van die constante zeurende pijn zijn. maar moet dit dus nog tot in elkgeval maandag volhouden.
Wie heeft er in elkgeval een goed advies over of ik WKB moet laten doen of kies beter kan laten trekken (trekken heeft mijn voorkeur omdat dat goedkoper is maar weet dus niet wat voor gevolgen dat verder weer heeft.
Hopelijk iemand dus een advies voor me wat te doen.
Oja... naast de paracetamol en ibuprofen heb ik nog wel 5 verschillende andere soorten pijnstillers egslikt ofgelopen tijd om te kijken of dat misschien wel zou helpen maar meestal zonder of slechts kort resultaat).
Re: WKB of trekken en overdosis pijnstillers
De meest aangewezen behandeling is een wkb. De kans is behoorlijk groot dat de kies kan worden behouden. Hoewel uw kies niet essentieel is voor een goede kauwfunctie is het wel om meerdere redenen van belang uw gebit compleet proberen te houden. Hoewel extractie u ook van de klachten zult afhelpen en verder geen behandeling meer nodig is, is dat wel goed om te overwegen.
Dit soort keuzes kunt u het beste maken in overleg met uw tandarts omdat meer factoren een rol spelen. De staat van de rest van uw gebit bijvoorbeeld. In het algemeen is een extractie echter een laatste optie. Als u geen geld voor een wkb kunt vrijmaken houdt het op. Overigens zou het kunnen dat de tandarts zich tegen een extractie stelt als er nog een goed alternatief is.
Verder zou u - uiteraard - zich moeten houden aan de maximale dagdosis van de pijnstillers en niet verschillende pijnstillers anders dan paracetamol en ibuprofen naast elkaar gebruiken zonder daarvoor de tandarts of huisarts te raadplegen.
Mocht de pijn te ernstig blijven dan kunt u de weekendtandarts benaderen. Deze kan bijvoorbeeld een wkb opstarten waarna u waarschijnlijk snel van de klachten afbent. De tandrts kan die na een paar weken afmaken.
Op nog 2 kleine gaatjes na is mijn gebid in goede staat (dit geeft de tandarts aan).
Weekeind tandarts is zo en zo geen optie, moet je contant betalen en heb ik dus hoe dan ook geen geld voor.
Maximale aantal pijnstillers waar je je aan moet houden is me al aantal keer door dokter op het hart gedrukt, maar die pijn is bijna ondragelijk en wordt er gek van (op dit moment ook heel erg last van maar durf geen pijnstillers meer te nemen).
Heb dus gister al na aandringen van mij wat tramadol gekregen voor de nacht, maar ook zonder effect dus.
Weet van gekkigheid (pijn) niet meer hoe ik de dagen en nachten door moet komen.
Anders morgen maar even een minder dikke biefstuk eten :D
dus die dikke biefstuk zit er zo en zo niet in voor morgen.
Dit wordt in België wel eens voorgeschreven, de gewoontes in Nederland ken ik niet, maar als u aangeeft aan uw tandarts of huisarts dat u niet meer normaal kan functioneren door de pijn... U kan wellicht eens informeren.
Uiteraard moet u wel de oorzaak zsm aanpakken. Een ontsteking kan versprijden!
Sterkte!
EDIT: iets aangepast, er werden ondertussen reacties bijgepost
Heb na lang aandringen bij de huisarts dus de tramadol gekregen tegen pijn, helaas dus zonder effect. Tandarts had enkel als advies paracetamol en ibruprofen
Net toch maar weer 3 pijnstillers ingenomen omdat pijn niet te harden is.
Moet dus maar even weekeinde zien door te komen op deze manier en maandag ochtend 8.00 uur gelijk mijn eigen tandarts bellen en met hem bespreken hoe dit maandag gelijk opgelost kan worden en dan hopen dat pijn dan ook echt weg is.
Gelukkig wel een heel erg goede en vriendelijke tandarts die met me mee wil denken.
Had dus gehoopt dat het vullen van die kies de pijn zou oplossen maar helaas dus eerder erger geworden als minder (pijn opzich niet erger maar heb die pijn nu dus constant, daarvoor was het enkel af en toe een paar uur)
Heb vrijdag en zaterdag verschikkelijke pijn gehad, was bijna instaat om hem er met een tang zelf uit te trekken.
Pijnstillers werkte niet of amper (hooguit half uurtje).
Had van de dokter ook tramadol gekregen tegen de pijn voor de nacht. vrijdag avond dus 2 stuks genomen maar pijn bleef onverminderd. wel was ik zeer suf waardoor ik indanks wakkerliggen van pijn toch nog enigzins ruste.
Zaterdag ook heel erge pijn gehad en zeer veel pijnstillers geslikt.
zaterdag avond weer 2 tramadol genomen maar weer zonder resultaat. na tot 3 uur te hebben wakkergelegen nog maar 2 paracetamol/coffeine + ibruprofen genomen.
Daarom na enige tijd in slaap gevallen ondanks hevige pijn.
Zondag ochtend 7.30 werd ik wakker en was de pijn plots voor 90% weg.
Heb die zondag enkel 2 x 1 ibruprofen genomen.
Nacht geen tramadol meer genomen en ben de nacht vrij goed doorgekomen, smorgens iets wat pijn maar meer op napijn achtige manier en verdween ook al binnen half uur na opstaan.
Tandarts dus uiteindelijk niet gebeld.
Nu nog steeds wel wat pijn (doorlopend tot steken in mijn hoofd) maar dat is goed te houden en eventueel met 1 pijnstiller weg te krijgen.
Wacht het dus evcen verder af tot ik donderdag weer afspraak heb voor vullen van 2 tanden aan andere kant.
Weet je wel hoe ongezond het is om zoveel pijnstillers te slikken
en wat je daarmee van kan krijgen of wat er kan gebeuren !
Laat die kies eruit halen joh, ik hoef nooit meteen te betalen bij de
tandarts als ik daarheen ga, krijg altijd de rekening thuis gestuurd dus tegen
die tijd dat je de rekening krijgt heb je het mischien wel.
Ik zal morgen zeker bij tandarts aangeven hoe ik afgelopen dagen doorgekomen ben en hoeveel pijn ik heb gehad en hoor dan wel van tandarts of we het gewoon moeten afwachten of dat er nog wat gedaan moet worden.
En ja ik weet hoe slecht pijnstillers zijn, maar dat was voor mij op dat moment echt een probleem van latere zorg, moest op dat moment echt proberen die pijn te beperken en nam de risico's op verdere gevolgen daarbij graag voor lief.