Hej!
Afgelopen maart waren wij met ons gezin in Thailand, Phuket. Mijn man had al 3 weken voor de afreisdatum contact gezocht via Internet met een tandkliniek daar omdat hij een probleem had met zijn voortand (boven gebit). Hier in Zweden hadden ze geen tijd voor hem en bovendien zijn de prijzen hier niet leuk en hij voelde er ook niet veel voor om ff snel af te reizen naar Nederland, alwaar de prijzen daar voor ons hetzelfde zijn als hier.
Nu heeft hij daar een brug laten zetten van 3 voortanden links boven, zijn gebit is goed gereinigd en er is een verstandskies getrokken en dat alles voor maar 700 Euro. Geloof het of niet, maar het is echt zo :D
Nu hebben we al weer een reis geboekt voor volgend jaar maart, dan laat hij aan zijn rechter voortanden boven een brug aanmeten.
Ik geloof dat ik ook maar ff in die tandarts stoel ga hangen daar :-)
Hier was laatst op tv, een vrouw die een chronische tandvleesziekte had, zij kreeg een brug van 6 voortanden boven en zij had dus korting van de verzekering maar moest alsnog 7500 Euro zelf betalen. Waarom is het daar in Thailand zo goedkoop en in Nederland en Zweden zo duur? Wij begrijpen daar helemaal niets van? En dat terwijl die tandartsen daar in Thailand ook gestudeerd hebben in Amerika. Wie kan dit verklaren?
Astrid :smt001
Afgelopen maart waren wij met ons gezin in Thailand, Phuket. Mijn man had al 3 weken voor de afreisdatum contact gezocht via Internet met een tandkliniek daar omdat hij een probleem had met zijn voortand (boven gebit). Hier in Zweden hadden ze geen tijd voor hem en bovendien zijn de prijzen hier niet leuk en hij voelde er ook niet veel voor om ff snel af te reizen naar Nederland, alwaar de prijzen daar voor ons hetzelfde zijn als hier.
Nu heeft hij daar een brug laten zetten van 3 voortanden links boven, zijn gebit is goed gereinigd en er is een verstandskies getrokken en dat alles voor maar 700 Euro. Geloof het of niet, maar het is echt zo :D
Nu hebben we al weer een reis geboekt voor volgend jaar maart, dan laat hij aan zijn rechter voortanden boven een brug aanmeten.
Ik geloof dat ik ook maar ff in die tandarts stoel ga hangen daar :-)
Hier was laatst op tv, een vrouw die een chronische tandvleesziekte had, zij kreeg een brug van 6 voortanden boven en zij had dus korting van de verzekering maar moest alsnog 7500 Euro zelf betalen. Waarom is het daar in Thailand zo goedkoop en in Nederland en Zweden zo duur? Wij begrijpen daar helemaal niets van? En dat terwijl die tandartsen daar in Thailand ook gestudeerd hebben in Amerika. Wie kan dit verklaren?
Re: kostenverschil van een behandeling in het buitenland
kijk eens wat u daar in een restaurant betaalt, tov hier... kleding etc etc..
de prijzen van ruwe materialen als bijvoorbeeld goud , zilver, zirkonium en dergelijke volgen de wereldmarkt. Een wereldwijde werking van vraag en aanbod. daarbij zal goud hier of in azie even veel kosten. De prijzen die U dagelijks in de krant kan lezen zijn niet de prijzen die tandarts en technicus betalen. Dat goud moet eerst nog bewerkt worden tot een blokje legering dat 1 maal gesmolten mag worden en dan een optimale sterke kroon kan maken.
Bovendien moet je zover niet gaan. Ik kan je enorm veel adressen bezorgen in Griekenland waar die kroon je 200 euro per stuk kost. Geplaatst door zeer bedreven tandartsen. alleen wat zit er in. Je zou in Nederland ook een veel goedkopere kroon kunnen krijgen als er gewoon staal mocht inzitten, maar wil je dit wel?
"Traditional bridges involve creating a crown for the tooth or implant on either side of the missing tooth, with a pontic in between. Traditional bridges are the most common type of bridge and are made of either porcelain fused to metal or ceramics".
Het bevalt hem goed, zijn klachten zijn verdwenen. Nu alleen de rechterbovenkant nog een zelfde brug en dan kan hij weer vrolijk lachen :D
Nog even terug te komen over het kostenplaatje waar jullie het over hadden. Je moet toch je portemonnee van binnen bekijken wat je kunt besteden. Als je een modaal inkomen hebt kan je niet gewoon maar even een brug/kroonwerk laten verrichten en dan je portemonnee los trekken om dit te betalen in Zweden/Nederland. Dat gaat gewoon simpelweg niet. Dus om dan de keus te maken om dit in Thailand te laten doen is dan simpel, want dat kan "een modaal persoon" wel direct betalen. Het is toch te gek voor woorden om een lening te moeten afsluiten voor een brug/kroon e.d. De wachtkamers daar in Thailand zitten vol met toeristen vanuit de gehele wereld.
Hier in Zweden kent men niet zo'n verzekeringsstelsel zoals dat in Nederland wel is. Als je hier een probleem met je gebit hebt wat een dure behandeling nodig heeft, dan mag je dit bijna 100% zelf betalen, behalve als je een chronisch probleem met je gebit hebt, zoals in mijn geval, paradontitis, dan krijg je wel korting wat bij de kassa direct verrekent wordt.
Grappig overigens dat het geld voor de toch niet al te goedkope tickets naar Thailand er wel is.. :smt002
Hier in NL moeten de meeste mensen (boven de 18) alles ook zelf betalen, je kunt je alleen aanvullend verzekeren via een ander commercieel systeem. Maar de premies zijn zo hoog en de voorwaarden zo slecht dat je uiteindelijk vaker wel dan niet alles toch zelf betaalt + winst voor de verzekeraar. Alleen hebben veel mensen dat niet door. Nederlanders staan er bekend voor zich voor alles en nog wat te verzekeren zonder zich goed af te vragen of ze er werkelijk voordeel van kunnen verwachten. Maar goed, weer een ander topic natuurlijk.
Ik kan me voorstellen dat die gedachte even wennen is, maar eigenlijk zou ik niet weten waarom niet. Het gaat om een verantwoorde uitgave waar je langdurig plezier van kunt hebben. Een lening is dan zo gek nog niet als je geen spaarpotje hebt. Veel mensen lenen ook voor andere dingen waar je dat beter niet voor kunt doen, zoals vakanties e.d.
Ik ben er wel mee eens dat mensen de mogelijkheden van over de grens verkennen, maar het is dan wel nodig je ook goed te verdiepen in de nadelen die er wel degelijk ook (kunnen) zijn (zoals bijvoorbeeld wisselende kwaliteit, nazorg, communicatieproblemen. Het prijsvoordeel komt dan vaak in een ander daglicht te staan. Hier op het forum is daar al veel over geschreven (zal niet in herhaling vallen).
als je de portemonnee niet kunt trekken om kroon/brugwerk te laten doen, lijkt het mij toch ook niet zo eenvoudig om diezelfde portemonnee te trekken voor een trip naar thailand.
"een modaal persoon" kan dan de portemonnee wel trekken in thailand, maar hij/zij zal daar toch eerst moeten komen
dus de keus om het in thailand te laten doen vind ik niet zo simpel
voor de gekste dingen worden leningen afgesloten (op afbetaling kopen is ook een lening immers), maar voor iets wat gemiddeld gezien ook nog eens veel langer meegaat dan de gemiddelde artikelen waarvoor wel (soms fors, bv auto`s) gefinancierd wordt is het ineens ""vreemd"" of zelfs helemaal note done een lening voor af te sluiten, terwijl de kosten van behandeling in ieder geval in NL bij dergelijke grotere ingrepen misschien ook nog eens deels fiscaal aftrekbaar zijn als zorgkosten...