Wat is dit voor verdikking?

Author:
Mario1976
Posted:
wo, 06/22/2011 - 18:54
Beste iedereen,

Vanmorgen was ik bij de tandarts (controle) en ik vertelde dat bij m'n nog-niet doorgebroken verstandskies (bovenkaak) een verdikking te voelen is in m'n tandvlees en aan de rand van m'n zachte gehemelte. Hij zei dat dit normaal is bij een doorbrekende verstandskies. Volgens hem is het tandvlees dat opzwelt.

Het gaat echter niet om tandvlees dat zit op de plaats waar normaal de kies verschijnt. Ik heb het ook niet over het tandvlees dat rondom het reeds doorbrekende kiespuntje zit.
Bij eerdere verstandskiezen raakte inderdaad het tandvlees geïrriteerd waar de kies doorheen moest breken. Daar gaat het in dit geval niet om.

Ik had het gevoel dat ik dit niet goed uitgelegd kreeg aan de tandarts. Na twee pogingen vond ie dat ik me te druk maakte, en waarschijnlijk is dat ook wel zo, maar ik ben er nog niet gerust op, dus vandaar dat ik hier nu een poging waag het te vragen.

Beter uitgelegd is het dus zo dat ik (misschien ten hoogte van waar nu de wortel van de door-te-breken verstandskies) een verdikking voel, die ik elders in m'n kaak niet voel.
De verdikking doet geen pijn en is keihard. Ik heb er totaal geen verstand van maar ik zou zeggen: of bot, of misschien wortel van de verstandskies.

Nu zou ik graag willen weten, is dit inderdaad een normaal verschijnsel, en behoeft dit verder geen aandacht? Of kan het ook iets zijn waar ik verder op door moet vragen?

In de bijlage zit een plaatje. Ik heb geprobeerd aan te geven waar ik de verharding voel. Wellicht is echt belangrijk te weten dat ik het op de grens van het zachte gehemelte en de bovenkaak voel. De verdikking is overigens nauwelijks te zien. Het is alleen te voelen met een vinger (of tong)

Bedankt voor het meedenken
Mario
Attach
vV

zonder het gezien en gevoeld te hebben kan ik er niets over zeggen. Maar misschien is het een idee naar de tandarts te luisteren en u er niet te druk om te maken. kom dit soort vragen vaker tegen en meestal is het een normale botstructuur/verloop.
za, 06/25/2011 - 14:49 Permalink
Mario1976

Bedankt voor de reactie. Tja ik hou het daar ook voorlopig maar even op. Het rare is dat het aan de andere kant niet zit, en ik vind het gewoon een raar gevoel.

Ik zal proberen er niet te veel meer op te letten. Als het klachten gaat geven is het ws. vroeg genoeg om er wat mee te doen?
zo, 06/26/2011 - 22:44 Permalink