Voor het eerst naar de tandarts

Author:
wadji79
Posted:
zo, 06/26/2011 - 13:07
Hallo beste mede-prikkers,

Dit is mijn eerste keer op dit forumpje. Ik heb niets met tandartsen wat geheel te maken heeft met het feit dat ik mij niet eens kan herinneren wat mij laatste bezoek is geweest bij hen. En dat kun je zien. Ik ben ook overtuigd dat mijn gebit voor ieder een uitdaging is. Na ruim 13 jaar (ben 31 jaar)is mijn gebit een regelrechte ramp alsof er een bulldozer erover heen is gegaan. Rotte tanden en kiezen, geel, zwart en grijs. Stukken die deels missen en het stinkt enorm. Ik merk van die stank zelf niet zo door gewenning maar mensen om mij heen maken het af en toe duidelijk.

Mijn gebit heeft mij de laatste 10 jaar ontzettend onzeker gemaakt. Ik durf niet te lachen, ik durf niet te praten en als ik praat dan probeer vooral mijn tanden te verbergen door mijn hand ervoor te zetten. Behalve dat het fysiek ongezond is, heeft het ook enorm veel invloed op mijn mentale gedeelte.

Ik heb eindelijk de stap genomen om een intake-gesprek aan te vragen bij een praktijk in Best, (CDC) ik wil namelijk van mijn gebit af om vanzelfsprekende redenen. Angst voor dat gesprek is er wel maar niet extreem, want ik ben vastbesloten om een gebit te laten aanmeten. Ik wil zelfs geen kunstgebit. Op zijn minst een klikgebit of volledige implantaten. Alleen ik ben bang dat de arts mijn kaak en gebit als onmogelijk gaat beschouwen.

Heeft iemand ervaring met een extreem slecht gebit en zijn de resultaten goed?
TechniekerJeetje

Allereerst moet je je gaan afvragen waarom je gebit in zo`n slechte toestand is. Bij goed onderhouden kan ik me niet voorstellen dat alles in zo`n slechte conditie is.
Als er implantaten geplaatst worden is een absoluut goede mondhygiëne vereist! Zo niet, nou, dan zul je ze absoluut verliezen! Dat is gewoon geld weggooien dus!
Veelal is voor zulke situaties een volledige prothese het beste.
zo, 06/26/2011 - 14:30 Permalink
mprins998

De conditie van je wortels is ook van groot belang,zo niet het grootst.
Dus je kunt er niet van uitgaan dat het nu al een hopeloze zaak is zonder foto's.
Dus misschien is het nog niet te laat en is een prothese helemaal niet noodzakelijk.
Maar zoals techniekerjeetje al aangeeft; wanneer je je mondhygiene niet aanscherpt zal je van je voorziening(en) niet lang genieten.
zo, 06/26/2011 - 21:41 Permalink
wadji79

Allereerst moet je je gaan afvragen waarom je gebit in zo`n slechte toestand is. Bij goed onderhouden kan ik me niet voorstellen dat alles in zo`n slechte conditie is.
Als er implantaten geplaatst worden is een absoluut goede mondhygiëne vereist! Zo niet, nou, dan zul je ze absoluut verliezen! Dat is gewoon geld weggooien dus!
Veelal is voor zulke situaties een volledige prothese het beste.

Het begon met een turnongeluk toen ik 15 was. Tanden verloren (had teven een losse beugels in op dat moment) en de tandarts vertelde dat ik hoe dan ook mijn tanden moest poetsen. En dat deed pijn, hartstikke pijn. Sindsdien besteedde ik er weinig aandacht aan. Jaren later had ik daar spijt van maar mijn gebit was al achteruit gegaan, zo achteruit dat ik dacht dat het toch geen zin had om het bij te houden. Ongelofelijk dom natuurlijk.

Mijn ondergebit is redelijk in goeie staat. Maar mijn bovengebit is er ernstig aan toe. Nou ja goed, morgen heb ik een intake en er worden ook foto's gemaakt. Ik hoor dan wel wat de opties zijn.

Dank voor uw reactie.
ma, 06/27/2011 - 18:17 Permalink
wadji79

De conditie van je wortels is ook van groot belang,zo niet het grootst.
Dus je kunt er niet van uitgaan dat het nu al een hopeloze zaak is zonder foto's.
Dus misschien is het nog niet te laat en is een prothese helemaal niet noodzakelijk.
Maar zoals techniekerjeetje al aangeeft; wanneer je je mondhygiene niet aanscherpt zal je van je voorziening(en) niet lang genieten.

Ik ben erop gebrand op mijn gebit dit keer goed te onderhouden. Behalve poetsen en flossen, stop ik met roken en drinken. Dat laatste is gelukkig history.
ma, 06/27/2011 - 18:18 Permalink
vV

klinkt alsof er goed over nagedacht is...ik heb alleen 1 opmerking, naast sterkte en succes in het traject: niet naar die toko in Best. Er zijn tandartsen genoeg die dit prima kunnen begeleiden, en ik denk zelfs dat je beter af bent bij een Centrum Bijzondere Tandheelkunde. Wil je meer weten over Best doe maar een pb.
di, 06/28/2011 - 12:50 Permalink
wadji79

@vV

Ik ben hier nog een leek op het forum. Wat is een pb?

Ik ben overigens al geweest :( Had ik het maar eerder gelezen. De assistenten zijn overigens wel een beetje nare mensen. "Hup, foto, doe je mondopen" wordt er opeens zonder waarschuwing twee spalken in je mond geragt. Tandarts zelf was wel ok. Ik zweette mij kapot door het warme weer. De arme man dacht dat ik'em kneep en elk moment flauw kon vallen. Zijn geruststelling was fijn doch onnodig.

Kun je er meer over vertellen waarom Best niet ok is of misschien een link waar dat besproken wordt?
di, 06/28/2011 - 18:12 Permalink
Workie

@vV

Ik ben hier nog een leek op het forum. Wat is een pb?

Ik ben overigens al geweest :( Had ik het maar eerder gelezen. De assistenten zijn overigens wel een beetje nare mensen. "Hup, foto, doe je mondopen" wordt er opeens zonder waarschuwing twee spalken in je mond geragt. Tandarts zelf was wel ok. Ik zweette mij kapot door het warme weer. De arme man dacht dat ik'em kneep en elk moment flauw kon vallen. Zijn geruststelling was fijn doch onnodig.

Kun je er meer over vertellen waarom Best niet ok is of misschien een link waar dat besproken wordt?
Een pb is een prive bericht die je naar elkaar kan sturen en die niemand anders kan inzien behalve jij.
di, 06/28/2011 - 22:12 Permalink