Schadelijkheid röntgen foto's

Author:
Pritstift
Posted:
wo, 06/29/2011 - 01:53
Hoi!

In de afgelopen jaren zijn er tientallen röntgenfoto's van mijn gebit gemaakt, misschien inmiddels wel rond de 100 in totaal (nee ik overdrijf niet). De meeste kleine foto's van tand of kies, maar ook een keer een heel overzicht (apart aparaat). Nu vraag ik me af hoe schadelijk dit op een gegeven moment is, gezien het toch een optelling röntgenstralen is...

Dank voor elk antwoord!
Pritstift

over hoeveel jaar precies? 100 in een paar jaar is wel erg veel...daar mag je best de tandarts(en) op aanspreken. Op een bepaald moment heeft nieuwe foto`s maken als er net al gemaakt zijn geen zin meer.

Het betreft een periode van ongeveer 6 jaar. Werkt ongeveer zo:

- Pijn in kies
- Foto (1) om te bepalen wel/geen ontsteking
- Soms niet direct iets te zien, wat leidt tot conclusie vulling te hoog
- Pijn blijft, nieuwe foto (2)
- Wortelkanaalbehandeling, vaak foto (3) en (4) om te bepalen diepte van vijltjes en aantal wortels
- 5 maanden later, ontsteking blijft, wat geconformeerd wordt met foto (5)
- doorverwijzing apex
- ziekenhuis maakt foto (7)
- 4 maanden later controle apex gelukt: foto (8)

Vier keer dit riedeltje (32 foto's), 7 keer gedeelte riedeltje i.v.m. WKB en her-WKB (28 foto's), wat kroonwerk (3 foto's), controle op gaatjes en aansluiten vullingen (+/- 5 foto's), overzicht foto...

Kom niet helemaal aan de 100, maar ik vind het wel een heleboel! En het einde is nog lang niet in zicht. Ik heb zelf het idee dat er wel heel gemakkelijk een foto wordt gemaakt, zonder stil te staan bij de effecten van röntgen straling. Zijn er geen richtlijnen? Wat is op een gegeven moment nog verantwoord?
wo, 06/29/2011 - 18:04 Permalink
vV

over 6 jaar is weer een heel ander verhaal, zeker als het de 100 niet zijn. komt mij wel voor dat een aantal foto`s overbodig waren. maar door de bank genomen: bij wortelkanaalbehandelingen zijn van begin tot eind een 4-6 foto`s heel normaal. Als er dan veel endo`s nodig zijn stapelt het wel op ja. Denk dan ook: tijd om eens dieper te graven , nu word er duidleijk achter de feiten aangelopen. is meer aan de hand lijkt mij.
zo, 07/03/2011 - 11:00 Permalink
Pritstift

over 6 jaar is weer een heel ander verhaal, zeker als het de 100 niet zijn. komt mij wel voor dat een aantal foto`s overbodig waren. maar door de bank genomen: bij wortelkanaalbehandelingen zijn van begin tot eind een 4-6 foto`s heel normaal. Als er dan veel endo`s nodig zijn stapelt het wel op ja. Denk dan ook: tijd om eens dieper te graven , nu word er duidleijk achter de feiten aangelopen. is meer aan de hand lijkt mij.

Dan ben ik ontzettend benieuwd waar U aan denkt, als u zegt er is mogelijk meer aan de hand. Want ik zou graag van dit tranendal af zijn :-(
ma, 07/04/2011 - 16:35 Permalink
vV

het aantal lijkt meer regio ruim 60 te liggen als ik uw nadere specificatie lees, en dan over 6 jaar is een ruime 10 gem. per jaar. wel veel nog steeds. en dan kan je wel foto`s gaan maken bij klachten, maar het tempo waarin dat nodig is blijkt al uit dat er eigenlijk achter de feiten aangelopen wordt.
Een goede tandarts gaat dan zoeken naar oorzaken van die veelvuldige klachten en problemen.
Dat lijkt mij nu dus een vraag voor de eigen tandarts, om hier antwoord daarop te geven is lastig want dan wil ik een complete medische anamnese zien, een voedingsdagboek, foto`s etc.
di, 07/05/2011 - 08:14 Permalink
Lieneke

Bijvoorbeeld knarsen/klemmen, slechte mondhygiene, veel eet/drinkmomenten etc etc.

Hoi Lieneke,

Wat bedoel je met klemmen? En wat denk jij over de schadelijkheid van 100 foto's?

Dank je wel voor alle antwoorden tot nu toe!

Klemmen is de kiezen/tanden letterlijk op elkaar klemmen.
Wat dacht u van de schadelijkeheid als deze foto's niet genomen waren?
di, 07/05/2011 - 08:57 Permalink
Pritstift

het aantal lijkt meer regio ruim 60 te liggen als ik uw nadere specificatie lees, en dan over 6 jaar is een ruime 10 gem. per jaar. wel veel nog steeds. en dan kan je wel foto`s gaan maken bij klachten, maar het tempo waarin dat nodig is blijkt al uit dat er eigenlijk achter de feiten aangelopen wordt.
Een goede tandarts gaat dan zoeken naar oorzaken van die veelvuldige klachten en problemen.
Dat lijkt mij nu dus een vraag voor de eigen tandarts, om hier antwoord daarop te geven is lastig want dan wil ik een complete medische anamnese zien, een voedingsdagboek, foto`s etc.

Net bij de collega tandarts voor controle geweest. Zij constateert hele diepe pockets bij bijna elk element, rondom 7mm - 8mm. Ik heb doorverwijzing naar parandotoloog. Al vraag ik me af of dat nog zin heeft... Iemand ervaring daarmee?

Wel idioot dat niemand eerder dat heeft geconstateerd. Terwijl ik toch zeker gemiddeld 8 keer per jaar bij de tandarts ben geweest. En ook netjes 2 keer per jaar daarvan de controle is :-( Ik baal bijzonder!
do, 07/14/2011 - 10:02 Permalink
Pritstift

Nou ja zeg....hoe is het mogelijk dat ze dat nog niet hadden gezien! Ga maar naar die parodontoloog, die zal je precies vertellen wat er nog mogelijk is en wat niet.

De collega mondhygiëniste constateerde een jaar of 2 geleden bij 1 tand een 4 mm. pocket. Advies om ragers te gebruiken, en stokers heb ik toen direct opgevolgd. Ben bij haar 3 keer geweest en was daarna niet meer nodig vervolgafspraken te maken.

In de afgelopen jaren hebben zeker 4 verschillende tandartsen zich bezig gehouden, met kroonwerk, vullingen en WKB. De controle heb ik altijd laten doen bij "mijn eigen" tandarts. De anderen zijn verbonden aan de praktijk (of zoiets). Als dit soort problemen op de foto's te zien zijn, en ik heb er genoeg om de keuken mee te kunnen behangen, moet ik toch maar eens langs voor een flink gesprek :smt013 Ik heb alle ellende gehad van 5 facings, naar 5 kronen, van de ene WKB naar de andere, van de ene afgebroken vulling en/of kies naar de volgende kroon. Als dan nu blijkt dat ik zit met zulke diepe pockets, en naar wat ik begrijp de kans niet groot is dat ik mijn gebit kan behouden (?), dan is dat wel een slecht verhaal!

Maandag naar de paradontoloog. Iemand nog iets zinnigs te zeggen over de kans van het behoud van een element met 8 mm pocket? Ik ben nu ineens bang dat het maar allemaal getrokken moet gaan worden, omdat het toch niet te redden is.
do, 07/14/2011 - 18:24 Permalink
Pritstift

Misschien toch goed om nog even het verdere verloop te melden.

Eerste sessie bij parandontoloog, die met de pocket controle en niet minder dan 7 foto's constateerde dat met name het bovengebit te leiden had van parodontitis (pockets allemaal variërend tussen 4 en 7. In totaal (boven en onder) 9,7 cm2 ontstoken tandvlees.

Vervolgens de 3 sessie bij de mondhygiëniste en strikt poets-, stook en ragbeleid. En de 1.7 is getrokken. Bij hercontrole alles behoorlijk verbeterd! Ondergebit was eigenlijk gewoon goed, en boven een paar tanden/kiezen over met pockets van 4 of 5. Net die plekken waar ik wat minder bij kan. Met nieuwe afspraak bij mondhygiëniste en voortzetting van mijn poetsmanie kan een flapoperatie voorkomen worden :D

Helaas wel wat gedoe met een hoektand (die moet er ook uit vanwege fistel bleek op foto nummer 8), maar daarover heb ik gepost in ander gedeelte van het forum.
di, 12/13/2011 - 22:31 Permalink
Ortholimburg

In de afgelopen jaren zijn er tientallen röntgenfoto's van mijn gebit gemaakt, misschien inmiddels wel rond de 100 in totaal (nee ik overdrijf niet). De meeste kleine foto's van tand of kies, maar ook een keer een heel overzicht (apart aparaat). Nu vraag ik me af hoe schadelijk dit op een gegeven moment is, gezien het toch een optelling röntgenstralen is...

Rontgenfotos zij uiteraard schadelijk maar je moet ook niet overdrijven.
Zonder radiografien te laten maken krijgen we per jaar een gemiddelde stralingsdosis van 4 mSv (eenheid van straling is Sievert) binnen, gewoon uit onze omgeving.
De straling van 1 panoramische opname komt overeen met 2 dagen natuurlijke stralingsbelasting.
De straling van 40 kleine opnames komt overeen met de natuurlijke stralingsbelasting van 1 dag. (Ik heb het wel over digitale opnames met goede collimatie en schildklierbescherming ,maar daar gaan we wél van uit.)Als je een intercontinentale vlucht naar USA maakt ,dan is de natuurlijke straling die je krijgt VELE malen hoger dan de straling die jij hebt gehad over de laatste 6 jaar .Dus niet panikeren Neemt niet weg dat foto's niet zomaar moeten gemaakt worden.
wo, 12/14/2011 - 00:01 Permalink