Ineens van alles mis

Author:
Denise1974
Posted:
di, 07/05/2011 - 05:43
Eigenlijk kan ik dit topic op meerdere plaatsen zetten dus als het hier niet thuis hoort wil iemand het dan verplaatsen?
Bij voorbaat sorry voor het ongemak.

Ik heb al eerder op het forum gepost ivm angst voor de tandarts en nog wat vraagjes.

Elk half jaar ga ik netjes naar de tandarts, ondanks mijn toch wel extreme angst blijf ik toch gaan.
Ik heb deze praktijk uitgezocht omdat zij beweerden dat ze goed om konden gaan met angst patienten.
Ik ben alleen wel al bij tandarts nummer 3 beland, tandarts 1 was een man en die ging heel goed met mij om ik was dus echt blij.
Tandarts 2 was ook een man maar die sprak geen Nederlands dus het communiceren was niet echt perfect.
Nu kwam ik 3 weken geleden op controle en jawel toen was er tandarts nummer 3, een vrouw en over haar ben ik super tevreden.
Toch baal ik hier van, waar ik echter nog meer van baal is het volgende:

Tandarts 1 heeft een wkb gedaan in 1 van mijn kiezen, echter kreeg ik na een maand of 2/3 weer kies pijn.

Tandarts 2 heeft toen vervolgens weer een wkb gedaan maar er brak aan de andere kant ook een net gevulde kies af en weer kiespijn dus wkb nummer 2 ( die tot nu toe goed gegaan is)

Een half jaar geleden kwam ik op controle bij tandarts 2 alles was goed volgens hem, echter had ik zelf al een aantal keer geklaagd over kaak/kies pijn maar er werd geen oorzaak gevonden.
Ik vroeg hem mij door te sturen naar de mondhygieniste omdat ik vond dat mijn gebit niet echt schoon was en ik zelf gewoon ook wel wat voorlichting wilde etc.
(verklaar me maar voor gek)
Was onzin want mijn gebit was ok.

Nu 3 weken terug......

Tandarts nummer 3 vond 2 grote gaten boven in.
Deze kiezen zitten precies tegenover de 2 al ontzenuwde kiezen.
Mijn vraag over de mondhygieniste vond ze niet gek en ze heeft me door gestuurd.
Ook gaat ze uitzoeken wat er nou met die vervelende kies aan de hand is en over de pijn in mijn kaken had ze niet echt een antwoord.
Vandaag ging ze 1 gaatje vullen, dachten we en ze raakte een zenuw dus ze is meteen gestart die te verwijderen.
De verdoving werkte niet goed dus ze heeft bij verdooft en na een tijdje weer pijn weer bij verdoofd al met al een drama maar ze heeft me er goed door heen gesleept.
( Van deze kies had ik overigens nog geen last en nu heb ik er ook geen last van maar ik ben nog wel steeds behoorlijk van de kaart.
Alleen ik heb nog steeds last van mijn kaken en met name de kies die al 2 keer behandeld is blijft vervelend doen, en die kies die erboven zit die moet dus nog gedaan worden maar zij is bang dat ook die te diep is.

Nu heb ik dus vooral veel vragen, hoe kan het dat ik binnen een half jaar tijd ineens grote gaten heb, dat moet dan toch al eerder aanwezig zijn geweest?

Waar komt die pijn in mijn kaken vandaan?

Het volgende dillema, ik vind deze tandarts geschikt voor mij, ze stopt als ik het niet meer trek, ze stelt me op mijn gemak, ze is ook de 1e die aan mij gevraagd heeft wat meer uitleg te geven over een stollingsafwijking die ik heb, we hebben daar ook afspraken over gemaakt zodat het medisch gezien goed loopt. maar ja ik heb wel zoiets van ja en over een jaar? krijg ik dan weer een ander?
Dit is voor mij echt niet goed, ik heb ptss en die stunt die ze de 2e keer hadden ( zonder dat ik het wist een mannelijke tandarts en assistent) heeft me toch wel behoorlijk wat ellende opgeleverd.
Na overleg kwam er wel een vrouwelijke assistente bij maar toch...

Even voor de mannelijke lezers, ik bedoel dit niet gemeen, ik heb niets tegen mannen, serieus niet, het roept bij mij alleen nog extra ellende op boven de angst die ik al heb.

Wat vinden jullie hier nou van? moet ik toch op zoek naar een andere tandarts? moet ik voor al mijn klachten een second opinion vragen?
vV

als er elk half jaar een andere tandarts is blijkbaar zonder dat de patienten geinformeerd worden zou ik alleen al daarom wegwezen. Als er iets niet goed gedaan is, is de verantwoordelijke ook niet meer te achterhalen, of heel lastig.
di, 07/05/2011 - 08:10 Permalink
Denise1974

Je hebt gewoon gelijk Vv, bedankt voor je antwoord.
Ik ben al aan het zoeken naar een andere tandarts en ik ga eerst wat praktijken mailen.
Ik zeg niet dat er iemand is die een fout gemaakt heeft maar ik snap het niet en ik krijg via de praktijk waar ik nu zit geen antwoorden, of wisselende antwoorden.
Misschien heb ik wel last van mijn kaak zonder dat daar een medische/tandheelkundige oorzaak voor is maar dan heb ik liever dat ze dat zeggen.
1 van de tandartsen heeft gezegd dat het zou kunnen komen van klemmen/knarsen, maar de volgende zei dat dat niet kon.
Ik vind het ook vreemd dat ik ineens hele diepe gaten heb, terwijl er tegen mij gezegd is dat dat er niet ineens zo kan zitten, maar ja ik kan nu dus nergens meer verhaal halen, en ik zit ook niet op al dat gedoe te wachten, voor mij is het gewoon belangrijk dat ik bij een vaste tandarts kom, het kost me ook gewoon veel moeite steeds weer opnieuw van alles aan te moeten kaarten....
Enige probleem is wel dat ik nu een kies heb waar een wkb in gestart is.
Ik wil ook op een normale manier bij de huidige praktijk weg gaan, dus ik ga er sowieso voor ik overstap nog kontakt mee zoeken.
di, 07/05/2011 - 09:28 Permalink
advies

Ik vroeg hem mij door te sturen naar de mondhygieniste omdat ik vond dat mijn gebit niet echt schoon was en ik zelf gewoon ook wel wat voorlichting wilde etc.

U vroeg uw tandarts om een doorverwijzing naar de mondhygiëniste. Op http://www.allesoverhetgebit.nl staat daar over:

Doorverwijzing naar mondhygiënist hoeft niet. De tandarts kan u doorverwijzen, maar u kunt ook op eigen initiatief een afspraak maken. Kijk voor meer informatie op http://www.mondhygienisten.nl

Bron: http://www.allesoverhetgebit.nl/tandartspraktijk/de-mondhygi%C3%ABnist

Als u naar de mondhygiëniste wilt, dan kunt u gewoon een afspraak maken. U heeft daarvoor helemaal geen verwijzing nodig. Zeker als u vindt dat uw gebit niet echt schoon is en u op zoek bent naar voorlichting, dan is een bezoek aan de mondhygiëniste juist aan te bevelen.
di, 07/05/2011 - 09:59 Permalink
Denise1974

Ik heb inmiddels antwoord gekregen van een praktijk die het wel aandurven met mij.
Email kwam heel goed over, begripvol, duidelijke uitleg ( heb ik ook nodig :D )
Ik ben meteen eerlijk geweest over mijn angst, aangegeven dat ik een vaste tandarts wil en dat kan bij deze praktijk.
Ook kunnen ze omgaan met angstige patienten zowel de tandarts als de mondhygienisten (maar goed de andere praktijk beweerde dat ook) mijn stollingsafwijking was ook geen reden om het niet aan te durven , daar ben ik eerder wel eens door geweigerd maar mijn gevoel is hier wel goed bij.

Alleen nu zit ik dus wel met een kies die nog afgemaakt moet worden.

Ik weet niet of ik die nu af moet laten maken door de tandarts die de wkb gestart is of meteen overstappen en het in de nieuwe praktijk laten doen.

Beiden voelt niet goed, ik bedoel de nieuwe tandarts hoeft niet de rommel van een ander op te ruimen en zo weg gaan klopt voor mij ook weer niet, mijn vriend zei net wel heel nuchter, ze gaan zelf ook steeds weg dus waarom zou je er nog heen gaan?

vV ik ben heel blij met jou reaktie, ik twijfelde nog aan mezelf, maar nu niet meer, ben heel blij dat dit forum er is het heeft me echt al veel positiefs opgeleverd.
wo, 07/06/2011 - 09:12 Permalink